Janko Muzykant - 14-08-09 12:03
Cytat:
Janko, odpisałeś, zanim skasowałem maila, zmieniłem go na (nieważne), bo uświadomiłem sobie błąd. :) Pomyliła mi się przy tamtej odpowiedzi mozaika z morą. Mimo wszystko mozaika to wynik złego wyostrzania i odzwierciedla nie jak piszesz strukturę matrycy, a działanie programu, który z komórek RGB na matrycy składa obraz wynikowy. Sprawdź obiektyw, jeśli masz nieostre zdjęcia.
Ta mozaika jest pochodną budowy matryc, zwykle zachowuje regularności w kolumnach pikseli i powstaje z każdego aparatu (także canona), jeśli dać pięć razy pod rząd ostrzenie 500/0.2/0 (dla szopa). Tylko wtedy z canona wyjdzie siekiera aż oczy bolą, a z olka dalej nic.
Zdjęcia mam ostre tylko olek tak ma, że nie daje takiej subtelności wskutek zbyt mocnego filtra aa. Nie rozumiesz problemu sugerując mi kłopoty z obiektywem, ale się nie przejmuj bo to naprawdę nic istotnego dla 99% ludzi (ten problem z ostrzeniem niskopromieniowym) i większość ostrzy ''by default'' (promień 0,7 - 1, próg - kilka, kilkanaście). Zresztą nawet w podręcznikach do szopa nie spotkałem się z tym zagadnieniem, a sam do tego doszedłem przy zamówieniach na zdjęcia wielkoformatowe (takie o rozmiarach metr na metr przy druku ~150dpi, nota bene robi się je składając panoramy).
Znalazłem stary przykład, który pokazuję na szkoleniach obrazujący różnicę z niskopromieniowym ostrzeniem (lewy) i klasycznym (prawy), żeby w ogóle było widać o czym mówię: <b><i>Jpg PNG z zewnętrznych serwerów</i></b>
Każdy sobie może oglądnąć i wyciągnąć wnioski. Uwaga - proszę oglądać 1:1
droplet - 14-08-09 12:13
Cytat:
...ale się nie przejmuj bo to naprawdę nic istotnego dla 99% ludzi ...
uff, kamień z serca
Janko Muzykant - 14-08-09 18:28
Jeszcze dwa ''sześcomegowce z dwunastomegowca'', tym razem raczej pozytywnie wyglądające. Wszystko z rawów>ufraw>szop. Kolorek: <b><i>Jpg PNG z zewnętrznych serwerów</i></b>
Z kolorkiem jest spoko tylko jak zwykle, trzeba kontrolować kanały. Osobno kanały są dostępne dopiero po pstryknięciu, ale histogram live jest chyba sumą rgb. I małe szczegóły do brandzlowania się ostrością: <b><i>Jpg PNG z zewnętrznych serwerów</i></b>
epicure - 14-08-09 18:37
Cytat:
Jeszcze dwa ''sześcomegowce z dwunastomegowca'', tym razem raczej pozytywnie wyglądające. Wszystko z rawów>ufraw>szop. Kolorek: http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/kolor.pngZ kolorkiem jest spoko tylko jak zwykle, trzeba kontrolować kanały. Osobno kanały są dostępne dopiero po pstryknięciu, ale histogram live jest chyba sumą rgb. I małe szczegóły do brandzlowania się ostrością: http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/detal.jpg
Czyli co, zadowolony w końcu? ;)
Janko Muzykant - 14-08-09 18:46
Cytat:
Czyli co, zadowolony w końcu? ;)
Od początku byłem zadowolony, bo wiedziałem co kupuję - zgrabny aparat o możliwościach sześciomegowej lustrzanki z nagrywaniem filmów. A jak chcę więcej to muszę więcej dźwigać. I to cały komentarz w skrócie :)
ajot - 14-08-09 20:10
Cytat:
Nic ich na dziś nie rusza poza oprogramowaniem firmowym, ufrawem i czymś tam komercyjnym.
Przed momentem bez problemu udało się otworzyć tego ORFa w Raw Therapee v2.4 RC (Linux)
Janko Muzykant - 14-08-09 21:29
Cytat:
Przed momentem bez problemu udało się otworzyć tego ORFa w Raw Therapee v2.4 RC (Linux)
Pod windą się wywala (zamyka) jak tylko zobaczy orfa z pena. Wersja 2.3 nie kuma go (pokazuje szum).
Karol - 14-08-09 21:40
Cytat:
Jeszcze dwa ''sześcomegowce z dwunastomegowca''...
Ładne te pliki, "gęste", mają coś z Sigm. Jakby taki algorytm do resamplingu wbudować w aparat mógłby powstać kolejny art program - Foveon Style... Nie byłoby to głupie bo Foveon ma swoich fanów... ;-)
Cytat:
Pod windą się wywala (zamyka) jak tylko zobaczy orfa z pena. Wersja 2.3 nie kuma go (pokazuje szum).
To samo było przy próbie otwarcia w RT pod Windows rawów z nowego wówczas E-3, najnowsza wersja RT się wykolejała...
Jerry_R - 15-08-09 00:22
Chlopaki, ale ja tego samego wieczoru kiedy Janko zapodal temat otworzylem tego ORF w RawTherapee (wersja 2.4 na VISTA 64-bit). Dzieki Janko za namiary na RAW'a na priv!
epicure - 15-08-09 12:35
RT 2.4 się wypierdziela na windzie XP, kiedy próbuję otworzyć rawy z E-30 i E-P1.
Janko Muzykant - 15-08-09 17:11
Jeszcze 800 iso ze średnio dynamicznego zdjęcia: <b><i>Jpg PNG z zewnętrznych serwerów</i></b>
Bardzo przyzwoicie tylko trzeba pamiętać o dokładnym naświetlaniu (najlepiej naświetlać na histogram). Oczywiście zdjęcie z rawa.
Aparaty Olympus PEN oraz µ TOUGH-8000 zdobywają cenione nagrody.
Ggrzesiek - 18-08-09 11:29 Ciekawostka
Witam
Pobrałem ORF'a udostępnionego przez Janka i muszę przyznać, że całkiem poprawnie interpretuje go Picasa. Można nawet wprowadzić pewne korekty i zapisać jako JPG. Niestety tylko jako JPG i bez wpływu na stopień kompresji. Po takim zabiegu plik z mostem "waży" zaledwie 2.1MB.
zibi1303 - 19-08-09 18:43
Olympus master po aktualizacji do wersji 2.2, też dobrze daje radę. Czy możecie przybliżyć co ten Batch robi ? Wyprał zdjęcie to widać, ale to nie znaczy ze nie da się go wyostrzyć, albo że nie ma detali. Nie zgłębiałem tematu, bo nie mam takiej potrzeby... kocham piksele ale lepiej żeby ich nie było widać
Kaleb_82 - 19-08-09 18:56
Cytat:
Jeszcze 800 iso ze średnio dynamicznego zdjęcia: http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/800iso2.jpg Bardzo przyzwoicie tylko trzeba pamiętać o dokładnym naświetlaniu (najlepiej naświetlać na histogram). Oczywiście zdjęcie z rawa.
Gdybym ja miał takie ISO 800 w E-5oo to by mi banan z twarzy nie schodził przez tydzień. ;-)
RadioErewan - 19-08-09 19:18
Cytat:
Filtry oczywiście wynikają z kryterium Shanona-Kotielnikowa, a niego wynika konieczność ogranicznia częstotliwości, aby dało się z tego zrobić FFT.
Porównanie zdjęć z panasa i olka dowodzi, że kiedyś Olympus pewnie zamóił za dużo tych szkiełek dla 5MPix i wkłada je we wszystko od zawsze. Mnie bardzo cieszy słabszy filtr AA w penie. Zapowiada poprawę również w 4/3...
Janko na prfc krytykujesz menu, udało ci się mam nadzieję włączyć normalny "superpanel", zamiast tego uproszczonego z ikonami z prawej strony? Jak wyłączysz resetowanie obiektywu, to przynajmniej przy zaśnięciu nie będzie się ustawiać na nieskończoność.
ps. A to świetny pomysł swoją drogą, by obiektywy resetowały się na hiperfokalną, a nie na dwa zera :-)
Pozdrawiam
Daniello - 19-08-09 20:09
Cytat:
Gdybym ja miał takie ISO 800 w E-5oo to by mi banan z twarzy nie schodził przez tydzień. ;-)
Przy zastosowanej umiejętnej obróbce i dobrze naświetlonej scenie, wyciśniesz lekko tylko gorszy obrazek. Niestety wysokiego ISO używa się raczej w innych warunkach no i tam już bywa nieciekawie.
Jack - 19-08-09 21:56
Cytat:
...Janko na prfc krytykujesz menu, udało ci się mam nadzieję włączyć normalny "superpanel", zamiast tego uproszczonego z ikonami z prawej strony?...
Wtedy, kiedy to pisał, Jank jeszcze nie umiał przełączać panelu Live na klasyczny :wink::lol: - napisał, że EP-1 nie ma sepii. Jest, tylko bezpośrednio włączany z panelu klasycznego, jako opcja trybu monochromatycznego, albo dopiero z menu w trybie obrazu ("Tonacja"). Jack
Kaleb_82 - 19-08-09 21:57
Cytat:
Przy zastosowanej umiejętnej obróbce i dobrze naświetlonej scenie, wyciśniesz lekko tylko gorszy obrazek. Niestety wysokiego ISO używa się raczej w innych warunkach no i tam już bywa nieciekawie.
Mi chodziło, że strejt ałt of kamera... XD
epicure - 19-08-09 22:23
Cytat:
Gdybym ja miał takie ISO 800 w E-5oo to by mi banan z twarzy nie schodził przez tydzień. ;-)
Jakość wyższych czułości w E-P1 jest podobna do tego, co prezentują pozostałe olki (pomijając banding w niektórych modelach). Poprawiono trochę odszumianie jpegów, ale rawy są bardzo podobne. Wszystko sprowadza się do kwestii umiejętnego wywołania.
Janko Muzykant - 19-08-09 22:28
Cytat:
Janko na prfc krytykujesz menu, udało ci się mam nadzieję włączyć normalny "superpanel", zamiast tego uproszczonego z ikonami z prawej strony?
Tak, menu ''superpanel'' to jest to, za co olka lubimy. Natomiast krytykowałem menu konfiguracji za przegadanie tego, co średnio przydatne, a brak np. możliwości podpięcia czegokolwiek praktycznie gdziekolwiek oprócz Fn. Ale nic to, da się z tym żyć. Jedna super sprawa z ''My cośtam'': normalnie robię sobie zdjęcia w trybie M, odmierzając histogram na mikrometry w najniższym iso, a tu przechodzi Elvis. I oczywiście byłoby po zdjęciu, bo odważanie histogramu trwa lata, ale po naciśnięciu Fn aparat na chwilę przełącza się we wcześniej zaprogramowany set, czyli np. w tryb pełen auto z autopodbiciem iso i w ułamek sekundy strzela serię, oczywiście Elvisowi.
Podsumowując - fajnie to bangla, to ep1 :) No, prawie. Zauważyłem spory odsetek zdjęć poruszonych przy czasach rzędu ~1/100, także przy wide. Muszę się temu przyjrzeć i wyłączyć na tę okazję stabilizację.
Daniello - 19-08-09 22:31
Cytat:
Mi chodziło, że strejt ałt of kamera... XD
Prosto z puszki to można sobie ... hmm ... no właśnie :) nie znam żadnej sytuacji fotograficznej, gdzie fotka prosto z puszki będzie przynajmniej na podobnym poziomie co wywołany dobrze RAW.
Ja natomiast chciałbym taki filtr AA jak ma EPka, albo panas :) Kto wie, może bebechy z EP wylądują w jakiejś nowej lustrzance oliego.
Kaleb_82 - 19-08-09 22:36
Matkie Boskie Czestochoskie - stało się:
mynameisnobody - 19-08-09 22:55
W sumie standard> szumy, mała DR, przeciętna rozdzielczość itd. Dalej wykropowane 7MP z D300 bije na głowę podroby olympusa. Już nawet nikomu nie chciało się sprawdzać najlepszego szkła dla wszystkich cyfranek czyli SIGMA 30 f1,4. Bo po co -jak można założyć jeszcze słabszy ZD 17mm f2,8...
Byle udowodnić z góry założoną tezę. Gratulacje -optyczne traktują swoich czytelników jak półgłówków -i mają całkowitą rację :twisted:
Janko Muzykant - 19-08-09 22:57
Cytat:
Prosto z puszki to można sobie ... hmm ... no właśnie :) nie znam żadnej sytuacji fotograficznej, gdzie fotka prosto z puszki będzie przynajmniej na podobnym poziomie co wywołany dobrze RAW.
No to ja muszę przyznać, że puszka genialnie równoważy dynamikę (wszelkie zdjęcia pod światło itp). Żeby lepiej wymachać w szopie trzeba sporej praktyki. WB też jest świetny: http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/ep1/2.jpg Tu wb jest oryginalny, na takim kadrze wywala się wciąż większość sprzętu. Cytat:
Ja natomiast chciałbym taki filtr AA jak ma EPka, albo panas :) Kto wie, może bebechy z EP wylądują w jakiejś nowej lustrzance oliego.
Nie przesadzajmy, aa jest słabszy, ale tak bez szaleństw. Chyba, że jakaś przykręcona super rura o świetle f=2.0 obali mą teorię. Tak na marginesie - ja bym chciał bez filtra aa :)
epicure - 19-08-09 23:07
Czyli to, co zwykle. Bez niespodzianek.
Karol - 19-08-09 23:39
Cytat:
No to ja muszę przyznać, że puszka genialnie równoważy dynamikę (wszelkie zdjęcia pod światło itp). Żeby lepiej wymachać w szopie trzeba sporej praktyki.
Co to znaczy - równoważyć dynamikę? Chodzi o pomiar światła naświetlający z automatu do prawej strony histogramu?
epicure - 19-08-09 23:44
Cytat:
Już nawet nikomu nie chciało się sprawdzać najlepszego szkła dla wszystkich cyfranek czyli SIGMA 30 f1,4. Bo po co -jak można założyć jeszcze słabszy ZD 17mm f2,8...
Byle udowodnić z góry założoną tezę.
Na ta samo zwróciłem uwagę. Ale zrozum ich, gdyby przetestowali pena z sigmą, musieliby wycofać kilka swoich absurdalnych stwierdzeń z poprzednich testów. Jestem pewien, że z tego powodu nie było do tej pory testu np. panasa L10 czy G1/GH1.
Janko Muzykant - 19-08-09 23:48
Cytat:
Co to znaczy - równoważyć dynamikę? Chodzi o pomiar światła naświetlający z automatu do prawej strony histogramu?
Nie, to znaczy... a, najlepiej pokażę: http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/ep1/x.jpg Po lewej ''canon'', po prawej olek. Oczywiście to jest symulacja i sporo przesadzona, żeby było widać o co chodzi. Cytat:
Na ta samo zwróciłem uwagę. Ale zrozum ich, gdyby przetestowali pena z sigmą, musieliby wycofać kilka swoich absurdalnych stwierdzeń z poprzednich testów. Jestem pewien, że z tego powodu nie było do tej pory testu np. panasa L10 czy G1/GH1.
A ja nie byłbym tego taki pewien i bardzo bym się ucieszył, jakby nagle praktyczna rozdzielczość wzrosła. Co innego z panasem G1, tam jest potencjał.
epicure - 19-08-09 23:51
Janko, a masz ustawioną gradację na auto?
Janko Muzykant - 19-08-09 23:53
Cytat:
Janko, a masz ustawioną gradację na auto?
To nie ma znaczenia, obrabiam rawy. Ale to co pokazałem wyżej w jpg wyjdzie właśnie po ustawieniu gradacji w auto.
skow - 19-08-09 23:53
Rozdział 7 - ostatnie akapity. Mimo, że interesuję się tymi tematami to nie rozumię o co im chodzi. Niby jak się ta statystyka załamuje? Dlaczego maksimum miało być blisko zera? Dlaczego Nikon D5000 jest wzorcem (może w nim są jakieś ingerencje)? itp itd
epicure - 19-08-09 23:56
Cytat:
To nie ma znaczenia, obrabiam rawy.
Znaczy, że po obróbce rawa z canona wychodzi tak, jak na lewym zdjęciu, a z pena jak na prawym? Czy te zdjęcia przedstawiają jpegi prosto z aparatu?
Janko Muzykant - 20-08-09 00:05
Cytat:
Znaczy, że po obróbce rawa z canona wychodzi tak, jak na lewym zdjęciu, a z pena jak na prawym? Czy te zdjęcia przedstawiają jpegi prosto z aparatu?
Nie, mówiłem o tym jakie jotpegi aparaty produkują jeśli się wszystko w nich poukłada jak należy. Olek (pewnie też seria 6xx i E3) może wypluć zrównoważone tonalnie zdjęcia przy szalonej dynamice, z czym mało który sprzęt sobie radzi. Inna sprawa to jakość szczegółów w cieniach.
A jeśli tworzymy coś w rawach to powyższe rozumowanie nie ma żadnego znaczenia i niestety konkurencja (ale ta droższa) umożliwi wyciągnięcie cieni bardziej efektywnie.
Daniello - 20-08-09 00:55
Cytat:
No to ja muszę przyznać, że puszka genialnie równoważy dynamikę (wszelkie zdjęcia pod światło itp). Żeby lepiej wymachać w szopie trzeba sporej praktyki. Tu wb jest oryginalny, na takim kadrze wywala się wciąż większość sprzętu.
Bazuje na doświadczeniu z E500, gdzie tylko photoshop da mi dobry obrazek, tak więc nie odzywam się więcej, bo w ręku pena nie miałem :P
Pozdrawiam:)
epicure - 20-08-09 01:27
Cytat:
Nie, mówiłem o tym jakie jotpegi aparaty produkują jeśli się wszystko w nich poukłada jak należy. Olek (pewnie też seria 6xx i E3) może wypluć zrównoważone tonalnie zdjęcia przy szalonej dynamice, z czym mało który sprzęt sobie radzi. Inna sprawa to jakość szczegółów w cieniach.
Ok, teraz kumam. Czyli auto gradacja spełnia swoje zadanie.
Magnesus - 20-08-09 08:39
D300 musi mieć bardzo kiepską matrycę, bo daje prawie te same rezultaty co EP-1... :twisted:
zibi1303 - 20-08-09 12:25
Hehe, miałem JPG z D300, to jest dramat. EP-1 bije go na głowę.
Kaleb_82 - 20-08-09 13:43
Cytat:
Jakość wyższych czułości w E-P1 jest podobna do tego, co prezentują pozostałe olki (pomijając banding w niektórych modelach). Poprawiono trochę odszumianie jpegów, ale rawy są bardzo podobne. Wszystko sprowadza się do kwestii umiejętnego wywołania.
A ja jestem leniuch :-D i mi się nie chce bawić za często w rawy - im lepsze z siebie wypluwa aparat zdjęcia w jpeg tym lepiej, w tym kontekście mydelniczka jest dla mnie lepsza. No chyba, że się mi się włączy na iso 16oo filtr "kubistyczny pop-art" to wtedy się bawię w wywalanie chroma noise.
Janko Muzykant - 20-08-09 16:42
Cytat:
Hehe, miałem JPG z D300, to jest dramat. EP-1 bije go na głowę.
Mocna teza, ale śmiem twierdzić, że po pogmeraniu w menu bicie będzie już sporo mniejsze :) EP-1 pewnie też ''by default'' nieciekawe jotpegi pokaże z dynamicznych scen.
HenrykG - 20-08-09 17:24
Dostępny jest już DNG konwerter 5,5 beta, który "czyta" DP-1
zibi1303 - 20-08-09 17:51
Cytat:
Mocna teza, ale śmiem twierdzić, że po pogmeraniu w menu bicie będzie już sporo mniejsze :) EP-1 pewnie też ''by default'' nieciekawe jotpegi pokaże z dynamicznych scen.
Janko , może i mocna ja nie robiłem tych zdjęć, ale wiem ze to był amator, który mało grzebie w ustawieniach.... Mam ich dużo. Potem wziąłem darmowe XnView i wywołałem NEF'y według profilu, który ustawiłem: - Automatycznie poziomy - Automatycznie kontrast - wzmocnienie ostrość (bardzo mocne wyostrzanie ok 50%) Po tym zabiegu było już całkiem fajnie. Jak zobaczyłbyś to byś potwierdził. Nie twierdze że nie da się gdzieś tego poustawiać, ale w oryginalnych JPG jest sporo za jasne. Utrata szczegółów w światłach co powoduje że zdjęcia są płaskie, bardzo płaskie. Jednak DR jest fajny i łatwo się wyciąga z NEF'a. Oryginalny pełny JPG z D300 http://www.gdynia.mm.pl/~zibi1303/foto/dsc_3933.jpg Pełny JPG wywołany XnView http://www.gdynia.mm.pl/~zibi1303/foto/dsc_39331.jpg
Janko Muzykant - 20-08-09 17:53
Cytat:
Dostępny jest już DNG konwerter 5,5 beta, który "czyta" DP-1
I wreszcie można z olka wyciągnąć co najlepsze. Nie chce mi się ponownie przerabiać sampli, ale jest fajnie, zwłaszcza pod względem dynamiki.
zibi1303 - 20-08-09 18:01
I to mnie najbardziej cieszy :), wierzę ci na słowo.... kurcze... trzeba pomyśleć o nowym body ??? :)
Janko Muzykant - 21-08-09 20:18
W oczekiwaniu na jakiś w końcu deszcz potestowałem sobie jeszcze kilka wołarek rawów i podzielę się wnioskiem. Otóż warto czasem poszukać czegoś niekomercyjnego, bo np. rawy z ep1 w acr czy Olympus Studio zostaną nieco obgryzione (mniejszy problem), ale też wesoło rozciągnięte do geometrii idealnej, co pozbawi ich nieco ostrości (większy problem). A nie zawsze potrzeba korekcji beczki, właściwie najczęściej jej nie potrzeba. Na obrazku (oglądać proszę 1:1) mam lewy górny róg kadru z najszerszego kąta (najtrudniejszy przypadek - stąd taka marna jakość) resajzowanego do 6Mpx, po kolei z dcraw, acr i oryginalnego jpg wprost z aparatu na ustawieniach domyślnych: http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/ostrosc.jpg Na tych z korekcją dość że mamy spore zawężenie kąta (ukradło około 60 pikseli), to jeszcze spadek ostrości. Niestety, nie da się tego wyłączyć, przynajmniej w acr. W różnych modelach aparatów zachodzi to zjawisko z różnym skutkiem, a będzie się pogłębiać, ponieważ takie są trendy.
I gratis porada przy resajzowaniu i ostrzeniu niskopromieniowym zdjęć robionych różnymi kitami dającymi delikatną, ale obecną wszędzie ac, gdzie mamy elementy typu ''antena na tle nieba'' - obowiązkowo przed wyostrzeniem przed przeskalowaniem zapuszczamy redukcję szumu z parametrami 10/100/50/0. Dzięki temu anteny i wszelkie druty nie będą postrzępione.
(Sorry z cytat z prfc, ale nie każdy stąd tam bywa, może się komuś przyda).
EuroLiberty - 21-08-09 20:41
Cytat:
...bo np. rawy z ep1 w acr czy Olympus Studio zostaną nieco obgryzione (mniejszy problem), ale też wesoło rozciągnięte do geometrii idealnej, co pozbawi ich nieco ostrości (większy problem).
To jakaś bzdura. Na tym forum zapewniano, że programowa korekcja zniekształceń nie ma wpływu na obraz.
Pozdrawiam
Karol - 21-08-09 20:46
Cytat:
Otóż warto czasem poszukać czegoś niekomercyjnego, bo np. rawy z ep1 w acr czy Olympus Studio zostaną nieco obgryzione (mniejszy problem), ale też wesoło rozciągnięte do geometrii idealnej, co pozbawi ich nieco ostrości (większy problem). A nie zawsze potrzeba korekcji beczki, właściwie najczęściej jej nie potrzeba. Na obrazku (oglądać proszę 1:1) mam lewy górny róg kadru z najszerszego kąta (najtrudniejszy przypadek - stąd taka marna jakość) resajzowanego do 6Mpx, po kolei z dcraw, acr i oryginalnego jpg wprost z aparatu na ustawieniach domyślnych: http://www.cyfrowka.neostrada.pl/ep1/ostrosc.jpg Na tych z korekcją dość że mamy spore zawężenie kąta (ukradło około 60 pikseli), to jeszcze spadek ostrości. Niestety, nie da się tego wyłączyć, przynajmniej w acr. .
Chyba nie załapałem bo przecież środkowy plik oznaczony ACR ma identyczny kadr jak ten JPG, tylko DCRAW ma obcięte piksele. Poza tym na załączonym obrazku jak na moje oko najmniej ostry jest JPG.
Janko Muzykant - 21-08-09 21:10
Cytat:
To jakaś bzdura. Na tym forum zapewniano, że programowa korekcja zniekształceń nie ma wpływu na obraz.
He, fajna korekcja co nie ma wpływu na obraz :) Taka nie może istnieć z założenia, a rozciąganie beczki w świecie cyfrowym z założenia polega na obniżaniu rozdzielczości sygnału tym większej, im większa korekcja. Inna sprawa, ile to pospuje obraz w stosunku do zepsucia korekcją optyczną przy ograniczonych funduszach. Cytat:
Chyba nie załapałem bo przecież środkowy plik oznaczony ACR ma identyczny kadr jak ten JPG, tylko DCRAW ma obcięte piksele. Poza tym na załączonym obrazku jak na moje oko najmniej ostry jest JPG.
No właśnie, acr też robi korekcję bez naszej wiedzy. Przynajmniej wersja 4, z DNG. Jpg jest najmniej ostry, bo przy nim nie gmerałem (tylko resajz).
Jerry_R - 21-08-09 22:56
Tu znajdziecie obraz przed i po konwersji: http://www.dpreview.com/reviews/OlympusEP1/page20.asp ACR\LR rozpoznaje tagi zapisane w RAW'ie i obrabia je wg recepty uzgodnionej miedzy Olympusem, a Adobe (a moze tylko przekazanej przez Olympusa).
Rafał Czarny - 22-08-09 14:04
Cytat:
kto nie wie o czo tu w ogóle chodzi, szczęśliwy.
Ja siem do takich zaliczam. I w dodatku się tego nie wstydzę. :wink:
GF1 kit pancakes 1060$ GF1 kit pancakes + EVF set 1254$ (czy warto dołożyć 250$ -> 750 zł za szybki AF, jaśniejsze szkiełko i dobry EVF)?
GF1 kit makro 1166$ GF1 kit makro + EVF set 1359$ single body 847$
droplet - 25-08-09 17:54 Obiektywy?
czy ktoś może mi powiedzieć, gdzie można w Polsce kupić obiektywy m4/3 do tego aparatu? Kit 14-42 mnie nie interesuje.
Morlok - 25-08-09 18:23
Cytat:
czy ktoś może mi powiedzieć, gdzie można w Polsce kupić obiektywy m4/3 do tego aparatu? Kit 14-42 mnie nie interesuje.
spróbuj przez olyjedi
droplet - 25-08-09 18:35
Cytat:
spróbuj przez olyjedi
dzięki, faktycznie jest jeszcze ZD17 mm 1:2.8. Wiecie może gdzie można dostać obiektywy Panasonic-a do m4/3?
tymczasowy_ - 25-08-09 18:45
Cytat:
dzięki, faktycznie jest jeszcze ZD17 mm 1:2.8. Wiecie może gdzie można dostać obiektywy Panasonic-a do m4/3?
W sklepie.
Morlok - 25-08-09 18:46
Cytat:
dzięki, faktycznie jest jeszcze ZD17 mm 1:2.8. Wiecie może gdzie można dostać obiektywy Panasonic-a do m4/3?
Spróbuj tam; http://www.panasonic.totu.pl/on-line.php
Dzięki jeszcze raz. Z tego co widzę, to tylko 14-45 ma sens jak ma być w miarę małe i uniwersalne w góry. Brakuje mi do tego zestawu zgrabnego tele m4/3. Teraz jeżdżę na rowerze po górach z E-3+11-22+50-200 i zauważyłem przy hamowaniu, że plecak ze sprzętem chce mnie wyrzucić z roweru :-)
Cytat:
W sklepie.
w sklepach w których bywam albo niema panasonica albo obiektywów m4/3 luzem. W każdym razie dzięki za inteligentną odpowiedź.
Magnesus - 26-08-09 09:25
droplet, szukaj w sklepach internetowych. Sklepy zwykłe to już przeżytek. ;)
Jerry_R - 27-08-09 01:54
Taki maly przerywnik a'propo rozmiaru matrycy, glownie w kontekscie Canon S90 oraz G11 (1/1.7"):
[rK] - 27-08-09 02:13
Cytat:
http://farm3.static.flickr.com/2469/...87e5933b_o.jpg
Zawsze podziwialem specjalistow od marketingu - czy jak to zwal - za takie przedstawianie rozmiarow. Bo faktycznie trudniej wtedy zauwazyc, ze APS-C to polowa klatki FF, a 4/3 to jej cwierc.
kateb - 27-08-09 09:57
Cytat:
Zawsze podziwialem specjalistow od marketingu - czy jak to zwal - za takie przedstawianie rozmiarow. Bo faktycznie trudniej wtedy zauwazyc, ze APS-C to polowa klatki FF, a 4/3 to jej cwierc.
Woow, G10 ma dużą klatę - prawie jak 4/3. To już tylko 2x liniowo czy 4x powierzchniowo. Więc ISO 400 musi być w pełni używalne.
Jerry_R - 27-08-09 11:47
Cytat:
APS-C to polowa klatki FF, a 4/3 to jej cwierc.
APS-C: 329 / 864 (*100) = 38.08 u43: 225 / 864 (*100) = 26.04
"The difference between APS-C and Four Thirds is not really significant, especially after taking into account that most of it in the longer dimension is usually cropped anyway to fit the image into one of the standard print sizes. In terms of image height, APS-C is 14% (Canon) or 20% (Nikon) bigger. [...] The most common types of DSLR sensors (APS-C and Four Thirds) have practically the same size; therefore any discussions of differences between them due to the size are groundless and just demonstrate that someone did not bother to check the numbers. "
Juz wczesniej ten temat sie przewijal. u43 tak naprawde to APS-C glownie z obcietymi bokami, widac to wyrazniej tutaj: http://www.wrotniak.net/photo/43/sensor-size.html
FT to tak naprawdę klatka wielkości 35mm z obciętymi głównie bokami z lewej, prawej, góry i dołu.:mrgreen:
grizz - 27-08-09 13:20
Cytat:
FT to tak naprawdę klatka wielkości 35mm z obciętymi głównie bokami z lewej, prawej, góry i dołu.:mrgreen:
:twisted::twisted: :wink:
Janko Muzykant - 29-08-09 00:48
Ktoś mnie jeszcze prosił o tzw. trudne zdjęcia, to przy okazji wystawiam jakby ktoś był zainteresowany, kręcone z rawów, acr+cs4.
droplet - 29-08-09 00:57
Janku proszę powiedz dlaczego wybrałeś EP-1 zamiast jakiś inny np kompakt. Też poruszam się po górach i wożenie E-3 z obiektywami trochę mnie dociąża ale biorąc pod uwagę ilość dedykowanych obiektywów do m4/3 specjalnie mnie do tego rozwiązania z E-P1 nie pociąga.
Janko Muzykant - 29-08-09 01:12
Cytat:
Janku proszę powiedz dlaczego wybrałeś EP-1 zamiast jakiś inny np kompakt.
Bo G9 mnie wkurzył (brudzi się niemiłosiernie matryca wskutek nieszczelności obiektywu), a ep1 jest podobnych gabarytów i co najważniejsze - jest. Na razie nie ma konkurencji (panas G1 jest dla mnie zbyt duży i nie kręci filmów, co mi się przydaje). Z kompaktów jest rodzina G Canona, ale się obraziłem, jest Panasonic lx3, ale brakuje mu tele, jest kiepściejszy Nikon p6000 i Ricoh cośtam i... tyle. Coś tam powstaje, ale wciąż tego nie ma, a ja chcę aparat już :)
Stawiam, że nowy panasonic (cegłóweczka) będzie świetny jeśli będzie kultywował tradycję słabego filtra aa. Ma być podobno za chwilę i mocno bym się zastanawiał dziś nad wyborem.
EP1 to taki przełom na miarę kiedyś 300D, pozostanie w pamięci jako kamień milowy rozwoju cyfry. Przydałby mi się do tego obiektyw mniej więcej 14-80 coś pośredniego jeśli chodzi o światło: 3,5 - 4,5. Tak w ogóle mam zamiar osiąść na u4/3 na dłużej, równolegle do systemu canona, którego używam zawodowo (już tylko).
outsider - 04-09-09 13:13
Ciekawe czy firmware poprawi szybkość AF, jeśli szczęśliwcy posiadający sprzęt m4/3 twierdzą, że problem lezy w szkłach olympusa. Szybkość ostrzenia E-P1 wzrasta, kiedy dokręci się do niego 14-140. A spada kiedy GH1 ma ostrzyć ze szkłem olympusa.