suchar - 14-07-09 18:34
Cytat:
Jak ktoś chce pilnie kupić to E-P1 leży w Warszawskich EUROAGD. Byłem widziałem, pomacałem, ale niestety bateryjka była rozładowana.
A w których byłeś (żebym nie trafił przypadkiem do takiego, w którym nie ma)?
lokin - 14-07-09 18:50
Cytat:
A w których byłeś (żebym nie trafił przypadkiem do takiego, w którym nie ma)?
Można sprawdzić w sklepie internetowym które sklepy mają na stanie E-P1. Ja rano naliczyłem 10 adresów (głównie duże centra handlowe). Pojechałem do najbliższego tj. na Jubilerską na Pradze.
Dostępny był tylko srebrno-czarny w kicie z 1442 i zero akcesoriów w tej chwili.
Stał na specjalnie przygotowanym standzie dla aparatu i akcesoriów.
user_jgora - 14-07-09 19:34
Ech, nie ma to jak pojechac na dzialke z dwojka 16 m-cznych dzieci, zona i tesciowa... Rozpal grilla, pilnuj dzieci, zrywaj porzeczki - padam na twarz, zameczyly mnie, a fotek zrobilem moze z 20 i to takie miedzy gonieniem jednego dziecka a drugiego, nie wiem czy wiecie, ale blizniaki zawsze biegaja w przeciwnych kierunkach ;)
Co moge powiedziec - menu i wszystkie opcje trzeba spokojnie obmacac, bo duzo tego jest... Obiektyw jest jaki jest (14-42) - ciemny, AF raz dziala ok, raz skrobie po calym zakresie - tak samo mialem z canonem - tamron tez myslal czasem troche za dlugo, ale z eLka bylo szalenstwo, nigdy nie mialem szybszego AF.
Generalnie widze to tak - body super, duze mozliwosci - ale szkielka to trzeba jakies sensowne dokupic.
Jeszcze jedno - Jakosc materialu wideo REWELACYJNA, mialem Sony HC-5 (HD) i nie sadze zeby ten aparat krecil gorzej - a biorac pod uwage wymienna optyke - to wogole nie ma o czym mowic. _______________________ (automatyczne scalenie)_____________________ Powoli bede dodawal spostrzezenia ktore sa niekoniecznie oczywiste, a mniej lub bardziej istotne...
1. Aparat ma mozliwosc robienia fotek 6:6 podobnie jak w GH1, nie wiem czemu sie o tym nie pisze 2. Przy robieniu fotek z filtrami artystycznymi fizycznie na karcie mamy zapisane 2 fotki - z filrem i bez, wiec jesli uznamy ze przekombinowalismy, to zawsze mozemy popracowac c z materialem zrodlowym 3. W trybie wideo mozna uzywac manualnej ostrosci 4. W trybie wideo mozna uzywac wszystkich filtrow artystycznych :)
cd nastapi ;)
outsider - 14-07-09 22:52
Po pierwsze 16-miesięczne dzieciaki to dopiero przedsmak tego co ciebie czeka :twisted: (napisał ojciec 3-latka).
Po drugie gratuluję zakupu aparatu.
Po trzecie dziękuję za pierwsze spostrzeżenia (ta informacja o podwójnym zapisie zdjęcia z filtrem i bez baaaardzo mnie uspokoiła :-) ).
Po czwarte, cieszę się że E-P1 dorwał ktoś kto wcześniej fotografował eLkami (napisał właściciel eLki, który chce się przesiąść na E-P1 lub GH1, lub na oba naraz :-) ). Łatwiej będzie się można dowiedzieć co się traci przeskakując z canona na olympusa i w dodatku mając podobny temat do focenia (przynajmniej w 50% ).
Po piąte, wygląda na to, że obaj czekamy na premierę 20/1.7 :-P
epicure - 14-07-09 22:58
Cytat:
1. Aparat ma mozliwosc robienia fotek 6:6 podobnie jak w GH1, nie wiem czemu sie o tym nie pisze
Bo to żadna nowość.
Cytat:
2. Przy robieniu fotek z filtrami artystycznymi fizycznie na karcie mamy zapisane 2 fotki - z filrem i bez, wiec jesli uznamy ze przekombinowalismy, to zawsze mozemy popracowac c z materialem zrodlowym
Czyli tak samo, jak w E-30 i E-620.
user_jgora - 14-07-09 23:32
Cytat:
Po czwarte, cieszę się że E-P1 dorwał ktoś kto wcześniej fotografował eLkami (napisał właściciel eLki, który chce się przesiąść na E-P1 lub GH1, lub na oba naraz :-) ). Łatwiej będzie się można dowiedzieć co się traci przeskakując z canona na olympusa i w dodatku mając podobny temat do focenia (przynajmniej w 50% ).
Po piąte, wygląda na to, że obaj czekamy na premierę 20/1.7 :-P
eLki uzywalem pozyczonej do testow 17-40 F4, ale byla dla mnie a) za krotka, b) za ciemna, sam jechalem na tamronie 28-75 F 2.8 - to byl taki kompromis, niezle szkielko, jasne, ale AF nie taki jak w eLce
Co do obiektywow, to 20mm to troche za malo jak dla mnie do pstrykania skrzacikow, raczej kupie adapter i 14-54 albo 12-60mm... no chyba ze jakas stalka m43 50mm max F:2.0 sie pokaze, to ja bardzo chetnie :)
outsider - 15-07-09 00:08
ja bym poczekał do końca roku na m4/3 od panasa: - 16-50mm f/2.5-4.8 OIS (summarit)
epicure - 15-07-09 06:58
Cytat:
ja bym poczekał do końca roku na m4/3 od panasa: - 16-50mm f/2.5-4.8 OIS (summarit)
Prawdopodobieństwo, że taki obiektyw będzie, oceniam na zero. Te plotki stają się już coraz bardziej idiotyczne. A siła spekulacji mnie zadziwia...
Magnesus - 15-07-09 07:42
Cytat:
1. Aparat ma mozliwosc robienia fotek 6:6 podobnie jak w GH1, nie wiem czemu sie o tym nie pisze
Bo wycina to z matrycy normalnej wielkości jak G1, a nie z większej jak GH1.
epicure - 15-07-09 08:03
W przypadku formatu 1:1 GH1 też wycina go ze standardowego 4:3. Tylko pozostałe formaty (3:2, 16:9) korzystają z większego rozmiaru matrycy.
historikus - 15-07-09 18:23
Cytat:
user_jgora czy masz pewność, że Fotoit ma E-P1 na stanie? Dostałem info z fotozakupy, że nikt w kraju nie ma E-P1, a fotozakupy jako sklep Olympus E-system będą mieli go jako pierwsi.
W fotozakupach kręcą, dzisiaj macałem w Euro w Jankach. Dostępny od ręki ale wyłącznie z zoomem Pzdr H.
darek_olymp - 15-07-09 23:29
8 Załącznik(ów)
Dziś bawiłem się trochę PEN'em. Niesamowity aparat, można powiedzieć że jest to E-30 w mniejszym wydaniu. Aparat sprawia wrażenie bardzo solidnego, naprawdę bardzo dobrze zrobiony, elementy dobrze spasowane. Porównywanie go z jakimkolwiek aparatem nie ma sensu. Olympus tworząc aparat podszedł trochę inaczej do całego zagadnienia. Olympus PEN to aparat, który nie jest ani lustrzanką (firma nawet nie chce by ktoś go porównywał w działaniu z lustrzanką) nie jest też kompaktem który nie daje aż tylu możliwości twórczych. Jak podaje OLYMPUS nazwa PEN wyznacza zupełnie nowy rodzaj aparatu o nazwie "PEN". Panasonic G1 lub GH1(niesamowita cena!!) mają za zadanie być młodszym bratem lustrzanki (taki sam wygląd, podobne możliwości np. wizjer). Wizjer w PEN jest tylko do obiektywu 17mm (średnica filtra 40,5mm, OLYMPUS produkuje 3 filtry szary, UV, polaryzacyjny). Nakładamy go na stopkę lampy i mamy tak zwany wizjer "sportowy" do szybkiego kadrowanie, chodzi o to że wizjer ten pokazuje nieco więcej niż "widzi" obiektyw. Obiektyw 14-42 do PEN jest bardzo stylowy,szczególnie srebrna wersja. Miłym zaskoczeniem była specjalna blokada obiektywu do pozycji spoczynkowej, że tak to nazwę. Inne rzeczy to już lektura danych technicznych i wgląd w katalog(inny niż wszystkie). Cała otoczka aparatu: reklamy, specjalne pokrowce, paski skórzane nawet dekielki na obiektywy mają przywoływać do tradycji aparatów PEN (począwszy od 1959r). Olympus nazywa ten aparat kultowym, całą serię PEN kultową. W całej historii PEN, OLYMPUS sprzedał tych aparatów aż 17000000 szt (robi wrażenie!). Przy tworzeniu tych aparatów było ok 60 patentów w tym np światłomierz powiązany z migawką. Biorąc ten aparat do ręki i robiąc nim zdjęcia czuje się całą historię marki. Każdy przycisk każde pokrętło jest specjalnie zaprojektowane i ładnie to wszystko jest spasowane. Jestem pod bardzo wielkim wrażeniem, naprawdę.
POLECAM WSZYSTKIM ENTUZJASTOM MARKI OLYMPUS!!!
W załączniku kilka zdjęć, oraz jedno zdjęcie wykonane OLYMPUS PEN sprawdź exif, "niezaspecjalne" ale jest, jak widać stabilizacja dzieła.
Jerry_R - 16-07-09 00:45
Niezle, gosc odstawil Nikon D80, kupil G1 na wycieczke do Indii, a teraz rozwaza kupno E-P1 jako backup ;-)
Kilka watkow nizej, gosc juz ma A900, G1 i E-P1 ;-) Sporo ludzi uzywajacych FF dokupuje u43.
I podoba mi sie to: "Once we have the 7-14 and a fast m4/3 prime, all the Nikonstuff will go to eBay" ;-)
EuroLiberty - 16-07-09 01:50
Cytat:
Dziś bawiłem się trochę PEN'em. Niesamowity aparat, można powiedzieć że jest to E-30 w mniejszym wydaniu. Aparat sprawia wrażenie bardzo solidnego, naprawdę bardzo dobrze zrobiony, elementy dobrze spasowane. Porównywanie go z jakimkolwiek aparatem nie ma sensu. Olympus tworząc aparat podszedł trochę inaczej do całego zagadnienia. Olympus PEN to aparat, który nie jest ani lustrzanką (firma nawet nie chce by ktoś go porównywał w działaniu z lustrzanką) nie jest też kompaktem który nie daje aż tylu możliwości twórczych. Jak podaje OLYMPUS nazwa PEN wyznacza zupełnie nowy rodzaj aparatu o nazwie "PEN". Panasonic G1 lub GH1(niesamowita cena!!) mają za zadanie być młodszym bratem lustrzanki (taki sam wygląd, podobne możliwości np. wizjer). Wizjer w PEN jest tylko do obiektywu 17mm (średnica filtra 40,5mm, OLYMPUS produkuje 3 filtry szary, UV, polaryzacyjny). Nakładamy go na stopkę lampy i mamy tak zwany wizjer "sportowy" do szybkiego kadrowanie, chodzi o to że wizjer ten pokazuje nieco więcej niż "widzi" obiektyw. Obiektyw 14-42 do PEN jest bardzo stylowy,szczególnie srebrna wersja. Miłym zaskoczeniem była specjalna blokada obiektywu do pozycji spoczynkowej, że tak to nazwę. Inne rzeczy to już lektura danych technicznych i wgląd w katalog(inny niż wszystkie). Cała otoczka aparatu: reklamy, specjalne pokrowce, paski skórzane nawet dekielki na obiektywy mają przywoływać do tradycji aparatów PEN (począwszy od 1959r). Olympus nazywa ten aparat kultowym, całą serię PEN kultową. W całej historii PEN, OLYMPUS sprzedał tych aparatów aż 17000000 szt (robi wrażenie!). Przy tworzeniu tych aparatów było ok 60 patentów w tym np światłomierz powiązany z migawką. Biorąc ten aparat do ręki i robiąc nim zdjęcia czuje się całą historię marki. Każdy przycisk każde pokrętło jest specjalnie zaprojektowane i ładnie to wszystko jest spasowane. Jestem pod bardzo wielkim wrażeniem, naprawdę.
POLECAM WSZYSTKIM ENTUZJASTOM MARKI OLYMPUS!!!
W załączniku kilka zdjęć, oraz jedno zdjęcie wykonane OLYMPUS PEN sprawdź exif, "niezaspecjalne" ale jest, jak widać stabilizacja dzieła.
Gdzie Ty byłeś przez ostatni miesiąc?
suchar - 16-07-09 02:04
Cytat:
Gdzie Ty byłeś przez ostatni miesiąc?
Pewnie robił zdjęcia, szczęśliwie nie ślęcząc na forum do drugiej w nocy, jak my.
darek_olymp - 16-07-09 07:22
Chodzi o to że aparat został mi przedstawiony przez firmę na szkoleniu i dzielę się z wami moimi spostrzeżeniami. Myślę że łatwiej pisać o aparacie jak już miałem go w rękach a bawiłem się nim ok 4h (plener, podłączanie różnych obiektywów z E-SYSTEM, lamp, obiektywy PEN, obiektyw OM też był podłączany, wizjer oczywista).
fotomic - 16-07-09 07:30
Jacek jeździ szkoli ludzi :)
lokin - 16-07-09 08:06
Cytat:
Chodzi o to że aparat został mi przedstawiony przez firmę na szkoleniu i dzielę się z wami moimi spostrzeżeniami....
Wszystko fajnie, ale mogłeś to zrobić własnymi słowami. :| ...to może masz jakieś zdjęcia żeby się nimi z nami podzielić np. coś przy słabym świetle, wyższym iso? i/lub z dużymi szkłami Zuiko.
user_jgora - 16-07-09 09:21
Cytat:
Chodzi o to że aparat został mi przedstawiony przez firmę na szkoleniu i dzielę się z wami moimi spostrzeżeniami. Myślę że łatwiej pisać o aparacie jak już miałem go w rękach a bawiłem się nim ok 4h (plener, podłączanie różnych obiektywów z E-SYSTEM, lamp, obiektywy PEN, obiektyw OM też był podłączany, wizjer oczywista).
To jesli bawiles sie z roznymi obiektywami, to powiedz jak chodzi AF po podlaczeniu 14-54 czy 12-60... ??
Pozdrawiam Michal
epicure - 16-07-09 09:23
Cytat:
Wszystko fajnie, ale mogłeś to zrobić własnymi słowami.
Powtórzył to, czego go nauczyli na szkoleniu ;)
darek_olymp - 16-07-09 18:02
ostrość z obiektywami e-system dzieła tak jak np e-30 w trybie LIVE-VIEW. jEDYNA RÓŻNICA JEST TAKA ŻE uruchomienie obiektywu w tryb MANUAL i przekręceniu pierścienia ostrości uruchamia automatyczne przybliżenie środka kadru..taki elektroniczny klin dalmierczy. Jacek Kowalczyk szkoli szkoli i szkoda że tylko on jest w olympusie od szkoleń. On ciągle jest zachwycony każdym produktem OLYMPUS, myślałem że trochę fiksuje, tak się podniecał ale gdy dał mi EP1 też się podniecałem (pedalsko trochę brzmi). Ale aparat jest EXTRA!!
EuroLiberty - 17-07-09 02:14
Cytat:
Jacek Kowalczyk szkoli szkoli i
Cytat:
ciągle jest zachwycony każdym produktem OLYMPUS
Cytat:
myślałem że trochę fiksuje, tak się podniecał
Cytat:
ale gdy dał mi EP1 też się podniecałem
:lol:
Cytat:
(pedalsko trochę brzmi)
Absolutnie. E-P1 zbliża ludzi. :twisted:
outsider - 17-07-09 10:10
Cytat:
:lol: Absolutnie. E-P1 zbliża ludzi. :twisted:
Absolutnie OLYMPUS zbliża NIE TYLKO ludzi :-)
czato - 17-07-09 11:11 rozmiar E-p1
Oglądałem aparat wczoraj w sklepie i mam mieszane uczucia. Generalnie potrzebuję aparatu do podróży (co roku jeżdżę do Azji), możliwie lekkiego, fajnie jeśli z video.
Sam aparat - solidne wrażenie, małe cacko. Ale razem z obiektywem 14-42 - mam wrażenie że nie jest aż taki mały, a co gorsza "wykręcał" mi się trochę w ręku. Mam E-520 + 12-60 +70-300 i chętnie zmniejszyłbym rozmiary sprzętu, ale: - przydałby mi się uchylny ekran (do niepozowanych ujęć) - e-p1 + adapter + np. obiektyw 9-18mm mam wrażenie nie będzie mniejszy od E-420. Najchętniej kupiłbym e-630 - czyli ta sama obudowa + sensor e-p1+ video. Gdyby Olympus włączył w E-620 video (nawet kulawe, jak w Nikonie) to miałby 2x większą sprzedaż kosztem jedynie oprogramowania.
Podsumowując - chyba poczekam jeszcze z zakupem, może Panasonic jeszcze coś pokaże w tym roku, no i przede wszystkim przydałaby się lista planowanych obiektywów m4/3 od Olympusa.
Marcin
darek_olymp - 17-07-09 13:01
6 Załącznik(ów)
Może uda mi się wklepać jedno zdjęcie z ISO 6400 przed i po obróbce w OM. Niestety na szkoleniu kart na których robiłem zdjęcia i filmowałem nie dało rady przegrać. a swoją wziąłem bardzo małą. zobacz exif
epicure - 17-07-09 17:27
Te zdjęcia to tak dla żartu? Są koszmarne...
darek_olymp - 17-07-09 20:37
zdjęcia są koszmarne, ale jak ktoś chce oglądać szumy to są ok!
waaan - 22-07-09 08:05 Adaptery micro4/3 na 4/3
hej kupiłem PENa wczoraj. Próbowałem razem z adapterem MMF-1, ale niegdzie nie ma. Nawet w sklepie Euro-Agd, który bieze udzial w kampanii, pani z okienka, tzn z dzialu zakupow napisala mi mail, ze to tylko na specjalne zamowienie, dostawa od producenta minimum 28 dni ROBOCZYCH (sic!) a moze wiecej i w ogole czego ja chce... Olympus w ogole nie odpisal. A Euro_Agd maja juz nowe gablotki na PENa, gdzie jest miejsce na prezentacje adaptera!! Ale taka amatorszczyzna to normalka u nich...
ale do rzeczy...
Panasonic ma swoja przejsciowke z micro4/3 na 4/3 i nazywa sie DMW-MA1. Jest znacznie tansza od olympusowskiej MMF-1 - nawet 200 zł. Ale nie mam pewnosci jak pracuje i jakie funkcje obiektywow olympusa przenosi na PENa. Moze ktor wie... Prosze o uwagi!!!
PS Pen robi wrazenie...dziewne... Nigdy nie mialem wlasnego kompaktu, poza tym nie za bardzo umiem sie nimi poslugiwac... ale cos w nim jest. Konstrukcja baaaardzo solidna. Funkcjonalnosc niezla, menu takie sobie-przyzwayczilem sie do E-3 wiec niektorych rzeczy mi brakuje. Nie rozgryzlem jeszcze programowania przycisku Fn. Zdjec nie zrobilem za wiele, ale te kilka...no, jestem pod wrazeniem, pomimo, ze wzialem nalesnika 17/2,8. Wizjer robi koszmarne wrazenie. O ile aparat solidny wizjer przypomina plastikowe g... i jest PIEKIELNIE drogi! Mam bessa z kilkoma szklami i wizjerami i przy nich to jakies koszmarne nieporozumienie... Doniose jak dalsze eksperymenty... \
outsider - 22-07-09 08:56
A jak sprawuje się AF 17-stki na E-P1 w porównaniu do AF z E-3 (z kitem?) ?
Piotr_0602 - 22-07-09 09:17
Cytat:
hej
PS Pen robi wrazenie...dziewne... Nigdy nie mialem wlasnego kompaktu, poza tym nie za bardzo umiem sie nimi poslugiwac... ale cos w nim jest. Konstrukcja baaaardzo solidna. Funkcjonalnosc niezla, menu takie sobie-przyzwayczilem sie do E-3 wiec niektorych rzeczy mi brakuje. Nie rozgryzlem jeszcze programowania przycisku Fn. Zdjec nie zrobilem za wiele, ale te kilka...no, jestem pod wrazeniem, pomimo, ze wzialem nalesnika 17/2,8. Wizjer robi koszmarne wrazenie. O ile aparat solidny wizjer przypomina plastikowe g... i jest PIEKIELNIE drogi! Mam bessa z kilkoma szklami i wizjerami i przy nich to jakies koszmarne nieporozumienie... Doniose jak dalsze eksperymenty... \
j
To mnie trochę Olek zawiódł z tym wizjerem. Miałem w ręku E-P1 z 14-42. Samo body wrażenie robiło super solidne (no, można by żądać wszystkich pokręteł metalowych, ale w końcu to nie Leica), to 14-42 robił przy nim bardzo plastikowe wrażenie. Przy takim starym E500 nie byłoby takiego dysonansu, ale przy solidności pena jakoś tak nie do końca pasuje. Nie wiem jak z solidnością 17mm f/2.8 bo w rękach nie miałem. Od wizjera (przy tej cenie) spodziewałem się jakiejś solidnej jakości, a la lornetki Svarovskiego czy przynajmniej konstrukcji równie solidnej co body. Trochę mnie zniesmaczyło to co opisujesz - plastikowe g... ? Oj, Olek, przeginasz z cenami.
Podobno ma się pojawić jakiś FVF dołączany na stopkę. Może będzie lepszy. Wieści na http://43rumors.com/ Ale biorąc pod uwagę ile kosztuje to plastikowe g... to taki EVF będzie pewnie dużo droższy.
Biorąc pod uwagę pazerność Olka warto poczekać na odpowiednik Panasa. Ten ma podobno mieć EVF w standardzie, a pewnie i szybszy AF.
rami - 23-07-09 16:02
Witam
przebilem sie przez duza czesc wątku (przynaje - nie przez calosc), wiec jakies pojecie chyba o nowym PEN'ie posiadam dzieki Waszym wrazeniom, jednak pozostaje dla mnie kilka niejasnych kwestii, zwiazanych ze specyfika mojego uzywania apratow. Wiec moze zanim bym podpytal szczesliwcow znajacych PEN'a, kilka slow o specyfice:
a) robie wlasciwie wylacznie streetphoto, takie powiedzmy "dynamiczne" - w sensie scenki a nie np emeryta na laweczce... b) uzywam aparatow bez AF, badz - jesli z AF, to czesto wylaczonym. dalmierzy badz "scale-focusing". c) nosze aparat jesli tylko sie da, to nie na szyi tylko na nadgarstku
no i teraz podpytam
1. jak wyglada responsywnosc PEN'a w trybie manualnego ostrzenia? Czy po przycisnieciu guzika zdjecie robi bez odczuwalnego opoznienia, bez shutter lag'a? Na sieci znalazlem wartosc 0.2 s jako ten shutter lag - wydaje mi sie to jakas kolosalnie wielka wartoscia... jak jest w praktyce?
2. jak wyglada uzywanie aparatu z tym staloogniskowym 17mm? w sensie: ustawiam sobie pierscieniem odleglosc np 2 metry, pierscien nie jest luzny wiec na takiej odleglosci zostaje nawet jesli aparat jest w kieszeni kurtki? Czy jestem w stanie ustawic jakos, zeby aparat po wlaczeniu przelaczal sie w tryb MF i ustawial odleglosc na konkretna wartosc badz na ostatnio uzywana?
3. jak wyglada sprawa z pokryciem kadru przez zewnetrzny wizjer dla niezaduzych odleglosci rzedu poltora metra? bardzo przeklamuje przez paralakse i ustawienie domyslne na nieskonczonosc (o ile tak ma)? Czy ma jakies ramki? Rozumiem, ze nawet jesli ma, to sa one nieruchome? Na jaka odleglosc sa przygotowane? Czy kadr jest szerszy czy wezszy niz ramki? Czy duzo miejsca jest wokol ramek by widziec co bedzie wokol kadru i ewentualnie sobie szybko przekadrowac? Czy czy stabilnie siedzi w sankach lampy?
to chyba tyle pytan na pierwszy rzut - oczywiscie bede bardzo zobowiazany za informacje :)
pzdr, rami
epicure - 23-07-09 17:38
Cytat:
2. jak wyglada uzywanie aparatu z tym staloogniskowym 17mm? w sensie: ustawiam sobie pierscieniem odleglosc np 2 metry, pierscien nie jest luzny wiec na takiej odleglosci zostaje nawet jesli aparat jest w kieszeni kurtki?
Ten obiektyw nie ma podziałki ostrości. Manualne ustawienie ostrości na daną odległość musiałbyś zrobić ostrząc na jakiś obiekt, który w takiej odległości się znajduje. Nie ma żadnego wskaźnika, pokazująca odległość ogniskowania. Natomiast sam pierścień ostrości nie jest mechaniczny, tylko elektroniczny. Czujniki odbierają ruch pierścienia i przesyłają sygnały do silnika AF, który porusza soczewkami. Nie miałem nigdy do czynienia z E-P1, ale znając obiektywy z takim rozwiązaniem mogę się założyć, że pierścień chodzi dość luźno i w kieszeni kurtki prawdopodobnie się przekręci, jak tylko o coś zahaczy. Jest jednak jedna zaleta (a może wada?) - po wyłączeniu aparatu możesz kręcić pierścieniem ostrości, ale nie będzie on działał, więc niczego nie poprzestawiasz.
Cytat:
Czy jestem w stanie ustawic jakos, zeby aparat po wlaczeniu przelaczal sie w tryb MF i ustawial odleglosc na konkretna wartosc badz na ostatnio uzywana?
Jeśli ustawisz tryb MF, wyłączysz aparat i włączysz go ponownie, to będzie on nadal w trybie MF (o ile nie masz ustawionego trybu AUTO na tarczy nastaw). A jeśli wyłączysz w menu opcję "reset lens", to aparat będzie też zapamiętywał ostatnie ustawienie ostrości przed wyłączeniem aparatu.
rami - 23-07-09 18:07
Cytat:
Ten obiektyw nie ma podziałki ostrości. Manualne ustawienie ostrości na daną odległość musiałbyś zrobić ostrząc na jakiś obiekt, który w takiej odległości się znajduje.
o masz babo placek, to cenna informacja - juz wiem, ze ten 17mm odpada...
ma ktos pomysl na jakis obiektyw do takiego e-p1 (moze byc przez przejsciowke), ktory: a) bedzie mial wizjer do sanek o odpowiedniej ogniskowej b) bedzie maly i przyzwoity optycznie c) bedzie normalny - czytaj mechaniczne ostrzenie i przeslona d) bedzie mial ogniskowa (odpowiednik dla malego obrazka) 35mm lub nieco wiecej (powiedzmy max okolo 42mm)
??
pzdr, rami
[rK] - 23-07-09 18:20
Ramik, kazde szklo (lista przejsciowek jest naprawde dluga) pomnozone przez 2. Powiedzmy stare Zuiko 21/2? :D
rami - 23-07-09 18:26
elo K :)
a skad ja wezme wizjerek 42mm? 35 na pewno sa... 40mm mam nadzieje ze sa... inne w okolicy tych ogniskowych... nie wiem, nie widzialem, powatpiewam :/
[rK] - 23-07-09 18:47
Znajdziemy cos. Przymaskujemy z 35-ciu, zignorujemy ramki przy 50-ciu :D V nie robil nic do swojej 40ki?
HenrykG - 23-07-09 18:50
No to polecam Panaska G1 ze stosowną przejsciówką i obiektyw z czasów gdy ustawiało się ostrość na matówce. Te obiektywy mają naniesiona skalę odległości i granice głębi ostrości. A w wizjerze (i na wyswietlaczu) jest praktycznie to, co bedzie na matrycy. Może być jedynie kłopot z kieszenią...
rami - 23-07-09 19:00
rK: V robil - vide moj edit powyzej. ignorowac ramki odpada (chce widziec boki)
Cytat:
No to polecam Panaska G1 ze stosowną przejsciówką i obiektyw z czasów gdy ustawiało się ostrość na matówce. Te obiektywy mają naniesiona skalę odległości i granice głębi ostrości. A w wizjerze (i na wyswietlaczu) jest praktycznie to, co bedzie na matrycy. Może być jedynie kłopot z kieszenią...
Henryk, G1 jest wiekszy - jak sam mowisz kieszen raczej odpada... dla mnie ten pen juz sie jawi na ciut zaduzego. a co do kadrowania na monitorku (zreszta na matowce tez) to eeeee, nielubie, wlasnie przez to, ze bedzie to co na matrycy. to za malo. no i nie przelamie sie, zeby trzymac aparat pol metra przed glowa ;) zreszta wtedy tak na zdrowy rozum trzymasz pewno ze 2ev mniej stabilnie niz opierajac o wlasna glowe, nie? ;)
HenrykG - 23-07-09 20:23
Cytat:
no i nie przelamie sie, zeby trzymac aparat pol metra przed glowa :wink: zreszta wtedy tak na zdrowy rozum trzymasz pewno ze 2ev mniej stabilnie niz opierajac o wlasna glowe, nie? :wink:
Fotografowanie w trybie zombie u mnie całkowicie odpada. A G1 ma świetny wizjer - duży i wyraźny. Co do kieszeni: jeżeli nie wkręcimy do E-P1 'naleśnika", to z innym obiektywem kieszonkowy też nie będzie...:twisted:
Ja zanabyłem P. G1 ze względu na możliwość wykorzystania dość długiej półki z obiektywami Canona FD. I mam dużo frajdy... ;)
Magnesus - 23-07-09 20:41
Cytat:
Podobno ma się pojawić jakiś FVF dołączany na stopkę. Może będzie lepszy. Wieści na http://43rumors.com/
NIE BĘDZIE EVF dla EP-1. Admin 43rumors.com już przeprosił za wcześniejszą wieść, że będzie. Dopiero następca EP-1 będzie mieć EVF, zapewne opcjonalny.
rami - 23-07-09 20:53
Cytat:
A G1 ma świetny wizjer - duży i wyraźny. Co do kieszeni: jeżeli nie wkręcimy do E-P1 'naleśnika", to z innym obiektywem kieszonkowy też nie będzie...:twisted:
zapewne G1 ma swietny wizjer (mimo, ze jakos idea elektronicznego wyswietlacza jest nieco dziwna) skoro tak mowisz. ale aparat jest wiekszy, a jak pisalem - nie rozgladam sie za wiekszym:)
co do obiektywu: sa wszak inne male obiektywy - problem w tym, zeby znalezc taki, co spelni reszte przedstawionych wyzej wymagan - mi niestety nie wpada aktualnie zaden do glowy... najblizej chyba mi w tej chwili do pomyslu pt color skopar 21/4 http://www.adorama.com/VT211P.html _______________________ (automatyczne scalenie)_____________________ pentxy stare tez pewnie mozna przypiac? http://www.dyxum.com/columns/article...eye_review.asp - wyglada smakowicie... tylko pewnie ceny kolekcjonerskie
Jerry_R - 23-07-09 23:30
OLYMPUS, PEN - jako podmiot - rzadzi :shock: PANASONIC moze sie schowac z takim "dodatkowym" zainteresowaniem :oops:
rami - 24-07-09 11:00
jesli mozna, przypomne sie z jednym pytaniem, w temacie ktorego nikt nie byl w stanie pomoc, wzglednie - jak sadze - po prostu niezauwazyl... a wiec:
jak wyglada responsywnosc PEN'a w trybie manualnego ostrzenia? Czy po przycisnieciu guzika zdjecie robi bez odczuwalnego opoznienia, bez shutter lag'a? Na sieci znalazlem wartosc 0.2 s jako ten shutter lag - wydaje mi sie to jakas kolosalnie wielka wartoscia... jak jest w praktyce?
Olympus E-P1 Kit 14-42mm, biały - 2897 zł
Niech dalej spada bo jeszcze jest... zbyt wygorowana.
outsider - 27-07-09 09:24
Ten sklep faktycznie ma niezłe ceny w porównaniu do konkurencji, tyle że jeszcze nie ma sprzętu :-( Ciekawe czy w momencie pojawienia się olympusów w tym sklepie cena nie pójdzie do góry. Z drugiej strony tak tanio jak w USA to chyba nigdy u nas nie będzie, a jeśli gwarancja międzynarodowa na sprzęt kupiony w USA obowiązuje również u nas to warto poszukać jakiegoś dobrego wujka....
edit: Pobawmy się przez chwilę w spekulację walutową ;-)
Skupmy się na UE ( co by się nie stresować cenami w USA):
EP1 + 14-42 EUR 749,00 kurs średni NBP (4,2139): PLN 3156,00 ewent. min. kurs w przypadku umacniania się PLN - An.Tech.(3,65): PLN 2734,00
najtańsza oferta w necie: PLN 2900,00
EP1 + 17 EUR 849,00 kurs średni NBP (4,2139): PLN 3578,00 ewent. najniższy hipotetyczny kurs w przypadku umacniania się PLN - An.Tech.(3,65): PLN 3099,00
najtańsza oferta w necie: PLN 3200,00
EP1 + 17 + 14-42 EUR 949,00 kurs średni NBP (4,2139): PLN 3999,00 ewent. najniższy hipotetyczny kurs w przypadku umacniania się PLN - An.Tech.(3,65): PLN 3464,00
najtańsza oferta w necie: PLN 3500,00 !!!
Jak widać aktualnie najbardziej "opłaca się" kupić (zamówić? - bo ten sklep ceny podał, ale sprzęt będzie "wkrótce dostępny") zestaw z dwoma szkłami.... Oczywiście jeśli ceny bazowe w UE ulegną zmianie to i cała zabawa w obliczanie opłacalności zakupu również się zdewaluuje. Jednak pln nie powinien umocnić się bardziej niż max 3,60-3,70 za 1eur. Po takim umocnieniu nastąpi odbicie i apokalipsa :cool:.
Piotr_0602 - 28-07-09 09:44
Ja tam zamówię w B&H w NY - E-P1 z 17mm f/2.8 i OVF na sanki.
900$ (bez cła, VAT i tax sales - przesyłka do innego stanu) Dziś kurs $ to już prawie 2,9 czyli 2610 złotych. Jak kurs spadnie do 2,7 (całkiem realne) to będzie 2430 zł, a przy 2,6 2340 zł. Ech, rok temu płaciłem w USA za sprzęt po kursie 2,2 - wtedy E-P1 kosztowałby mnie poniżej 2kPLN.
Gwarancja obowiązuje, choć tylko rok. To zaleta kupowania sprzętu Olka z USA (w Canonem, Nikonem czy Sony już tak miło nie jest - gwarancja nie działa).
outsider - 28-07-09 14:44
Cytat:
J Dziś kurs $ to już prawie 2,9 czyli 2610 złotych. Jak kurs spadnie do 2,7 (całkiem realne) to będzie 2430 zł, a przy 2,6 2340 zł.
2,6 - 2,5 to max spadku
gajos007 - 28-07-09 20:00
jako zapalony pentax'owiec dzięki e-420 no i teraz pen'owi zaczynam podkochiwać się w olku xD oj chyba ten pen w moich łapach to kwestia tygodnia,no może dwóch....:wink:
Moje marzenie to gh1+14-140, oraz e-p1+20/1.7 +lampa (chyba, że panas wypuści coś lepszego od e-p1).
Osobiście jestem mega rozczarowany szkłami olego do m4/3. Zwłaszcza pod względem AF, wielkości roboczej (14-42) i światła (17).
Jerry_R - 30-07-09 00:24
Cytat:
czekam na 20/1.7 Moje marzenie to gh1+14-140, oraz e-p1+20/1.7 +lampa
Ja rowniez czekam na ten nalesnik, na to co pokaze.
Mialem dzis w reku E-P1 z kitowym zoom'em. Osobiscie caly czas uwazam, ze duzo mniejszy rozmiar body E-P1 od G1\GH1 to naprawde mit. Oba sa zdecydowanie pomiedzy typowymi kompaktami oraz lustrami APS-C, czy FF. Jak do obu jest podbiete to samo szklo - roznice nie sa az tak wielkie, jak wiekszosc osob pisze. Po prostu sa one konsekwencja EVF, lampy, odwracanego LCD oraz grip'a.
Ani G1\GH1, ani E-P1 nawet z nalesnikiem nie wejdzie do kieszeni koszuli, jak typowy kompakt.
piotrek204 - 30-07-09 08:47
To fakt, mialem oba do porownania i wybralbym G1, E-P1 na zywo jest wiekszy niz sie wydaje, z G1 odwrotnie.
Test AF na dpreviem pokazuje ze G1 szybszy, ale oba maja jeszcze daleko do detekcji fazy z lustrzanek.
HenrykG - 30-07-09 09:26
Cytat:
Test AF na dpreviem pokazuje ze G1 szybszy, ale oba maja jeszcze daleko do detekcji fazy z lustrzanek.
Mam wrazenie, że Panie I Panowie widzą system m4/3 jako alternatywę lustrzanek. Błąd. Wielki, zresztą. Ja widzę to "ustrojstwo" jako zastępstwo przybocznego kompakta. Jutro mam otrzymać adapter do Canona Fd , wymodzonego przez Novoflexa (a to daje jakąś gwarancję poprawności działania, bo wcześniej nabyte na Alle adaptery nie trzymały odległości...). A lustrzanka i jej możliwości nie są do pokonania...
mynameisnobody - 30-07-09 09:53
... w tych 2% zastosowań owszem nie do pokonania (co najmniej do jesieni). Kupowanie TRADYCYJNEJ lustrzanki dzisiaj to akt wielkiej determinacji i swego rodzaju manifest : jestem prawdziwym fotografem -mam plecak pełny sprzętu + wiadro stałek > poszukuję chęci i motywacji by wyciągnąć to wszystko z plecaka wiszącego w domu.
kateb - 30-07-09 10:04
Cytat:
... A lustrzanka i jej możliwości nie są do pokonania...
Są do pokonania - kwestia czasu. Człowiek opracował, człowiek pokona czymś innym - lepszym.
Jerry_R - 30-07-09 11:13
Cytat:
Mam wrazenie, że Panie I Panowie widzą system m4/3 jako alternatywę lustrzanek. Błąd. Wielki, zresztą. Ja widzę to "ustrojstwo" jako zastępstwo przybocznego kompakta. [...] Lustrzanka i jej możliwości nie są do pokonania...
Henryk, a ja bym nie pisal od razu, ze to blad. Wszystko zalezy od tego: jak, po co, w jakich okolicznosciach- itd. - fotografujesz. Oraz czy dla fun'u, czy dla pieniedzy.
Sa jeszcze obszary, ktorych u43 nie maja - np. uszczelniane body, AF z top'owych luster (ktore koztuja > 20 tys. pln).
Tak sie sklada, ze ja trafilem na u43 czytajac co ludzie kupuja jako backup FF C i N. I okazal sie tym byc G1. BACKUP - czyli tak jak piszesz. Lecz - jak zaczeli uzywac - okazalo sie, ze poza pewnymi okolicznosciami - ich stare body leza w szafie. Te pewne okolicznosci to np. potrzeba minimlanej glebi ostrosci, slabiutkie warunki oswietleniowe, lub potrzeba mozliwie najszybszego AF (reportaz, sport, itp.). I to w wiekszosci w celach ZAWODOWYCH.
Henryk, bycie lustrzanka oznacza technologiczne posiadanie lustra, chyba, ze jakichs innych skrotow myslowych uzywasz. A jakie to mozliwosci samo lustro daje? Klapanie? Upierdliwa kalibracja microadjstments AF, i tak nie mozliwa do wyregulowania do konca w przypadku zoom'ow? Miniaturowe ciemne wizjery w "entry level" lustrach? Wiekszy rozmiar i waga zarowno body jak i szkiel...
Nie ma zbyt wiele lustrzanek z odchylanym LCD. I...
I tak dalej, i tak dalej. Ta dyskusja na zasadzie LEPSZE - GORSZE, do POBICIA, NIE DO POBICIA - nie ma moim zdaniem sensu. Sa pewne obszary lepsze, drugie slabsze. Wszystko zalezy do czego uzywa sie sprzetu.
99% amatorow robiacych zdjecia dla fun'u - wystarczy moim zdaniem u43. A przepasc miedzy przybocznym kompaktem a u43 - jest duuuuzzoooo wieksza, niz przepasc miedzy u43 a "entry level" lustrzankami.
PS: Widzac na zywo rozmiar E-P1 - nadal widze, ze znajdzie sie grupa odbiorcow, dla ktorych i tak lepszy bedzie zwykly kompakt. Ten maly, wsuwany do kieszeni. To ludzie, ktorzy jedynie pstrykaja JPG i zgrywaja na dysk. I oddaja do lab'u lub wysylaja mailem. Nic nie kropuja, nie odszumiaja, najwyzej AUTO wcisna w Picassie. Choc i tak, powoli praktyczniejszy dla nich bedzie aparat w telefonie :cool: