suchar - 20-03-07 19:19
O, czlowieku, do kieliszka... :mrgreen: To juz hardcore :) ale zdjecie przednie.
moozg, bardzo dobre fotki! Pierwsza najmniej mi podchodzi (widoczna podstawka jakos psuje kadr, symetrie i mam wrazenie, ze ciutek krzywa ta szklanka), natomaist 4 i 5 swietne! Najbardziej podoba mi sie 4, chociaz tak samo jak i 5 ciutek krzywa. Nie wiem co prawda, czy to juz nie jest zwykle czepianie sie, ale troszke mi to psuje symetrie na obydwu zdjeciach. Szalenie podoba mi sie tonacja barwna, w jakiej utrzymales wszystki strzaly, jak i faktura szkla (a wlasciwie to nie samego szkla, tylko tej farby (?), ktora jest ono pomalowane), ktora najlepiej wydobyles na fotce nr. 5. Pzdr
Tadeusz Jankowski - 20-03-07 20:19
Moozg, Uważam, że ta seria, to poszukiwania. Bardzo udane.
Fotka nr 3. Dzięki dobrze dobranemu oświetleniu - jak piszesz, światło z obu stron rzucane na blendę, a szkło na tle tej blendy dającej rozproszone światło i odcięciu bezpośredniego światła, które mogłoby padać na obiekt od przodu, poprzez osłonięcie bocznych lamp klapkami, znikły całkowicie bliki, które mogły by być agresywne – takie od ostrego źródła światła. Fotka przedstawia filiżankę, pokazuje jej przeźroczystość (może zbyt jednostajnie, ale jednak), złoty pasek na krawędzi, grę światła w grubym dnie (chociaż jest ono zbyt mleczne na zdjęciu), wspinanie się zgrubień na ściance i świecące fałdki na niej. Przeszkadza trochę niejednolite oświetlenie tła oraz podstawka. Zresztą w pozostałych podstawka też jest problemem. Fotka jest do przyjęcia jako próba.
Zdjęcie nr 4. Dzbanuszek ze szkła barwionego, nieprzeźroczystego. Fotka wygląda, jak grafika z konturami i wzorkami pociągniętymi flamastrem, co przyciąga oko. Kontur dzbanuszka rysuje się wyraźnie pod światło od blendy. Światła boczne (z prawej silniejsze) kształtują krągłość naczynia. Widzę grę kolorów – czerń konturów, gwintu i zdobień, delikatną, mleczną zieleń szkła oraz cynobrowe dotknięcia pędzelka. Napis „GELLWE” wtapia się dosłownie w materię dzbanka. Niewyszukany obiekt, ale sfotografowany, jak na moje oko, dość intrygująco. Podstawka trochę psuje całość, jest obcym elementem, ponieważ jest kanciasta i nie pasuje do obłości naczynia. Fotka nr 4 najbardziej mi się podoba.
Fotka nr 5. Pokazuje fragment dzbanka w większym kontraście niż poprzednia, jest bardziej dobitna. Dwa elementy dominują - gwint szyjki oraz ucho. Być może jakieś rozszerzenie kadru w dół dodało by jej harmonii, ale to jest gdybanie, bez sprawdzenia na konkretnym zdjęciu nie da się dokładnie przewidzieć wyniku.
Bardzo udana próba, nie jako seria gotowa do katalogu, lecz jako etap, krok do przodu, pretekst do dyskusji, wspięcie się o szczebelek wyżej.
Rafał, Gdyby nie prześwietlenie kielicha oraz gdyby rybka się ustawiła w takim samym skręcie, ale troszkę bokiem, aby było więcej ogona, to byś chyba mógł to zaproponować jako logo do wykupienia, np. bankowi „Provindykant”, który oferuje emerytom prawie to samo, co złota rybka rybakowi (jego babie). Swietny pomysł, wykonany z gracją i polotem. Pzdr, TJ
Piotr Grześ - 20-03-07 22:32
Szanowni forumowicze, i tak to jest, że jedna niewinna prowokacja intelektualna powoduje, że potrafimy wznieść się na wyżyny (czy aby nie udeżyłem w patos?) wide zdjęcie Rafała. Zobaczcie jak można manipulować :!: :?: Nie podejrzewam Tadeusza o manipulację, ale trzeba oddać jedno, potrafi zainspirować. Napisałem "jedno" , a przecież to nieprawda, jest i więcej, jestem naprawdę zaszczycony, że na TYM własnie forum mam doczynienia z czlowiekiem, który potrafi o zdjęciu powiedzieć tak wiele, nie powiem, że wszystko, i czasami nie wszystkie Jego fotki mi się podobają, ale! to cennne, naprawdę cenne, że jest z nami Ktoś taki, jak Tadeusz! Pozdrawiam
suchar - 20-03-07 23:01
Cytat:
Szanowni forumowicze, i tak to jest, że jedna niewinna prowokacja intelektualna powoduje, że potrafimy wznieść się na wyżyny (czy aby nie udeżyłem w patos?) wide zdjęcie Rafała. Zobaczcie jak można manipulować :!: :?: Nie podejrzewam Tadeusza o manipulację, ale trzeba oddać jedno, potrafi zainspirować. Napisałem "jedno" , a przecież to nieprawda, jest i więcej, jestem naprawdę zaszczycony, że na TYM własnie forum mam doczynienia z czlowiekiem, który potrafi o zdjęciu powiedzieć tak wiele, nie powiem, że wszystko, i czasami nie wszystkie Jego fotki mi się podobają, ale! to cennne, naprawdę cenne, że jest z nami Ktoś taki, jak Tadeusz! Pozdrawiam
Dokladnie, dokladnie tak... :) Zapewne dlugo nie wzialbym sie za focenie kieliszka, gdyby nie on. Innymi slowy, dziekuje za inspiracje.
rrrradek - 20-03-07 23:24
Podoba mi sie ta seria, najbardziej zdjęcie ze szklankami z bąbelkami i nr 4.
a swoja droga dziekuje ponownie za komentarze i uwagi podzielam opinie w kwesti tej podstawki tez mi nie pasowala, ale uzylem jej z tego wzgledu by oddalic szklo od podstawy gdzie byl cien, wtedy brzydko i ciemno dol wychodzil... krzywizna... fakt, troche to nie jest zbyt rowne no ale w koncu to proby, glownym moim zamiarem w tych zdjeciach bylo osiagniecie odpowiedniego subtelnego swiatla... mysle ze jest dobrze i mam nadzieje bedzie jeszcze lepiej, tylko musze od kogos pozyczyc kieliszki :)
pozdrawiam Grzegorz
ziemia01 - 21-03-07 09:33
zdjęcia przednie :) ale znowu dół :( patrząc na zdjęcie nr 1 w temacie (Tadeusza) człowiek ma wrażenie że może podjąć się tematu ale przy następnych zdjęciach forumowiczów np. Rafała to już wymiękam i wiem że nie dam rady :( i znowu krew w piach :D Zdjęcia super :)
moozg - 21-03-07 10:15
wydaje mi sie ze dobrze ze pojawiaja sie takie zdjecia jakie Rafał serwuje - dla mnie to wlasnie jest taki kopniak do dzialania - rodzi sie chec zrobienia czegos przynajmniej zblizonego poziomem do jego zdjec, czlowiek dazy do doskonalosci probujac przeroznych technik i ujec by uzyskac najlepszy efekt... i tak powinno byc! gdybym ogladal samie kiepskie zdjecia to nie wiem czy by mnie tak fotografia wkrecila...
pozdrawiam
bufetowa - 21-03-07 12:18
Kiepskie zdjęcia też czasem motywują - patrzcie na początek tego wątku :P Ja - widząc ten pierwszy tadeuszowy kieliszek i dolewając oliwy do dyskusji myślałam sobie "pfff... zrobię lepszy" - po czym sama wzięłam się za temat. I tu... KISZKA. Okazało się, że nie jest to proste. Na pewno jeszcze kiedyś wezmę się za temat, bom niebyt zadowolona z efektów :) Wychodzi więc na to, że nieważne - kiepska czy dobra fota ma motywować. Ważne że skłania do roboty.
Peniek242 - 24-03-07 01:39
Przepraszam ale rownie dobrze mozna byloby parapety fotografowac. Jesli juz robimy przedmioty nad ktorymi mozemy w 100% zapanowac, to robmy tak by bylo przynajmniej zaskakujace. Tadeuszu chyba z nudow focisz te szkla bo generalnie bardzo lubie Twoje zdjecia. Pozdrawiam
Tadeusz Jankowski - 24-03-07 06:21
Peniek, Generalnie masz dużo racji. Może jakieś rady? Pzdr, TJ
Peniek242 - 24-03-07 09:53
1 Załącznik(ów)
Tadeuszu nie patrz prosze na technike tego zdjecia poniewaz bez zastanowienia zrobione ale takie szklo stoi od jakiegos czasu u mnie w domu i czasami mnie rozprasza :-) wiec tylko dla przykladu daje. Pozdrawiam
grizz - 24-03-07 12:05
Ikea :D
Ładne kolory.
pitren - 24-03-07 12:29
Witam! I jeszcze ja, wrzucam dwie fotki tym razem na bialym tle. Ogladajcie, oceniajcie, podpowiadajcie. Pozdrawiam!
Tadeusz Jankowski - 24-03-07 13:16
Peniek, Bardzo sensowny przykład. Pitren, Oba zdjęcia mi się podobają, są sugestywne. Druga fotka pomysłowa, góra zamknięta przez szyjkę butelki, lejący się strumień nie jest rozmyty na watę, oko podąża za napełnianiem lampki. Załączam podobną leżącą lampkę. Pzdr, TJ http://i93.photobucket.com/albums/l5...WinaLezaca.jpg
suchar - 24-03-07 13:32 Tadeuszu, moim zdaniem ostatnie zdjecie jest najlepsze z tych, ktore prezentowales. Dopracowane, przemyslane. Ciekawa "poza" kieliszka, ostry, wyrazny, kolorowy cien. Widac, co chciales osiagnac i chyba Ci sie udalo. Jedyne, co mi sie wlasciwie nie podoba, to (spowodowane chyba wyostrzeniem) schodki na krawedzi kieliszka, widoczne rowniez po kliknieciu w obrazek. Ciekaw jestem tez, jakby to zdjecie wygladalo z idealnie bialym tlem, ale wtedy zapewne byloby duzo trudniej uzyskac ten ciekawy cien. Pzdr
Tadeusz Jankowski - 24-03-07 13:39
Suchar, Fotki sa na witrynie photobucket. Schodki, przynajmniej u mnie, znikają, gdy najpierw powiększę fotkę klikając w nią, następnię kliknę w prawym dolnym rogu w kwadrat zoomowania (z czterema strzałkami). Pzdr, TJ
rrrradek - 24-03-07 23:48
Bardziej podoba mi sie drugie a najbardziej zdjęcie Tadeusza Jankowskiego.
jabluszko skapane w bocznym swietle. Kolory tak naturalne, ze wydaje sie ze stoje w warzywniaku przed stosem pachnacych jablek. Az chcialoby sie ze smakiem zjesc. Barwy miodzik, swiatelko wspaniale, a ja znowu przyczepie sie do tla. Jezeli juz czerwone, to gladkie. Osobiscie dalbym zolte lub jaskrawo zielone. Jezeli masz cos takiego w domu – sprobuj. Jestem przekonany, ze zarowno barwy jablka, jak i ksztalty zostana lepiej wyeksponowane. Jaskrawy kolor tla nada fotce swiezosci i wyrazistosci.
Pozdrawiam, excel
Tadeusz Jankowski - 31-03-07 21:42
Na tej fotce jabłuszko ma zbyt płytki kolor, jest ubogie tonalnie, światło nie dotarło mocniej do niego, też dlatego kształt kuli, dokładniej torusa, jest słabo wyeksponowany. Fotce pomagają trochę światła na tle. Nie mam innego tła, a szkoda, musiałem pożenić czerwień owocu z czerwienia tła oraz pogodzić się ze wzorzystością tła zbyt konkurującą z powierzchnią jabłuszka. Niemniej jednak jest pole do dalszego działania. Pzdr, TJ
excel - 01-04-07 13:09
Cytat:
Na tej fotce jabłuszko ma zbyt płytki kolor, jest ubogie tonalnie, światło nie dotarło mocniej do niego, też dlatego kształt kuli, dokładniej torusa, jest słabo wyeksponowany. Fotce pomagają trochę światła na tle. Nie mam innego tła, a szkoda, musiałem pożenić czerwień owocu z czerwienia tła oraz pogodzić się ze wzorzystością tła zbyt konkurującą z powierzchnią jabłuszka. Niemniej jednak jest pole do dalszego działania. Pzdr, TJ
Tadeusz, masz zastrzezenia w kwestii barw i swiatla. Nie smiem polemizowac z Toba, poniewaz, jak sie okazuje, Twoje oczekiwania byly inne niz moj odbior. Dla mnie kolorki sa bardzo, ale to bardzo prawdziwe, a swiatla wystarczy. Tak, jak juz wczesniej wspominalem, tlo niszczy - jak dla mnie, ekspresje obrazu. Szkoda, ze nie masz warunkow powtorki sesji z zasugerowanymi przeze mnie mozliwosciami.
Prawie ze zapomnialem dodac moje trzy grosze na temat kieliszkowych prob. Niewatpliwie jasne tlo dodalo plusow fotkom. Razi mnie sasiedztwo brazowego kieliszka przy krysztalowym bordowym. Lezaca kompozycja jest o wiele lepsza, choc stac Cie na wiecej. Moim zdaniem swiatlo powinno zdecydowanie wychwycic strukture krysztalu i przeniesc ja na biale tlo. Biale, a nie rozowe. Byc moze sie madrze, a aparat sobie po prostu nie radzi z przekazaniem iscie bialego z kontrastowym bordowym?
pozdrawiam, excel
Tadeusz Jankowski - 01-04-07 13:59
Excel, Zastrzeżenia dotyczące fotki jabłka są do przemyślenia.
Jeśli chodzi o fotki kieliszków (ostatnie), to napisałeś: Cytat:
Razi mnie sasiedztwo brazowego kieliszka przy krysztalowym bordowym. Lezaca kompozycja jest o wiele lepsza, choc stac Cie na wiecej. Moim zdaniem swiatlo powinno zdecydowanie wychwycic strukture krysztalu i przeniesc ja na biale tlo. Biale, a nie rozowe. Byc moze sie madrze, a aparat sobie po prostu nie radzi z przekazaniem iscie bialego z kontrastowym bordowym?
Zestawienie dwóch kieliszków z różnych półek - jednego brązowego, drugiego bordowego, kryształowego nie jest najszczęśliwszym pomysłem, ani nie ma tu zderzenia kolorów, ani szlifów, ani nie ma funkcjonującego kontrapunktu. Jeśli chodzi o różowość tła, to nie mogę przypisać tego aparatowi. Po prostu złej baletnicy wszystko przeszkadza.W tym przypadku aparat był tym rąbkiem spódnicy, który złośliwie storpedował moje zamierzenia artystyczne. Pzdr, TJ
Tadeusz Jankowski - 21-04-07 17:26
Dodaje cztery fotki, do obejrzenia. Pzdr, TJ
Jeronimo - 21-04-07 17:59
dobrze wyszla faktura na fotce nr1 szczegolnie na gorze... no ale troche tlo mi nie pasuje ;-)
pozdrawiam
Piotr Grześ - 21-04-07 19:58
Tadeusz! Znakomicie radzisz sobie ze światłem, a światło właśnie, to podstawa fotografii. Zaczynam się uczyć postrzegać sytuacje, w których światło ma najważniejszą rolę do spełnienia w udanym zdjęciu. Pozdrawiam.
Tadeusz Jankowski - 21-04-07 20:36
Piotr, Myślę, że tam gdzie to mozliwe, fotograf powinien w pierwszym rzędzie starać się o obecność swiatła (światła w sensie fotograficznym, czyli odbitego od obiektów fotografowanych, nadającego im kształt, wydobywającego fakturę, tworzącego cienie, pogłębiającego perspektywę, dającego przestrzenność zdjęciu, itd.). Po takich staraniach, raz mniej raz bardziej udanych, otwiera się (przynajmniej tak było i jest ze mną) cały obszar różnorodności, którą uzyskują fotografowane obiekty i sceny dzieki światłu, fotograf zaczyna dostrzegać coraz więcej i więcej światła wokół siebie i zaczyna z nim coraz śmielej współpracować. Pzdr, TJ
kasprzyk - 22-04-07 12:40
Witam
Jak zwykle ładnie podkreślone światło. Najbardziej podoba mi się 1-nka - później 4-czka.
Pzdr
szklarz - 22-04-07 21:58
Fajna gra swiatla na fotkach przyciaga wzrok.
Tadeusz Jankowski - 28-04-07 15:53
Dodaję dwie fotki jabłuszek. Przykład zdjęć "prawie makro". Może ktoś by miał propozycje, jak inaczej sfotografować tego typu obiekty. Pzdr, TJ
suchar - 28-04-07 15:58
Wydaje mi sie, ze dwa kadry wyzej nie sa zle. Calkiem niezle. Mysle, ze mozna by to skadrowac z zabiej perspektywy. Tak, by obiektyw byl na wysokosci jablka, albo nizej. Jedno jablko ustawione z przodu, nastepne z tylu. Jablko z przodu ostre, reszta poza GO. Jablko z przodu mogloby byc sfotografowane z bardzo bliska (nie wiem, czy "prawie makro" da rade), by bylo znaczaco "wieksze" od reszty i troche przerysowane. Taki mam pomysl.
Tadeusz Jankowski - 28-04-07 16:23
Suchar, Jest to jakiś pomysł. Aby go ocenić, należało by wykonać taką fotkę , jaką proponujesz. Przewidujesz, że jabłko bliżej obiektywu było by przerysowane, pytanie - jak bardzo, czy do przyjęcia. Chyba, że zastosowano by długą ogniskową, ale z kolei coś za coś, taka ogniskowa spłaszcza perspektywę (szczególnie brzydko to wygląda z niskich ujęć) i drastycznie redukuje głębię ostrości. Pytanie - czy drugie jabłko w nieostrości by było do przyjęcia. Ogólnie rzecz biorąc, jak sprawdziłem, takie jabłuszka poza strefą GO nie wyglądają dobrze. Może trzeba by było kilka (5- 10) jabłek rozłożyć, i tak dobrać strefę ostrości, aby stopniowo sie rozmywały w oddaleniu, to może by zagrało. Bez sprawdzenia nie da się tego powiedzieć.
W fotografii makro ze względu na ograniczenia wynikające z praw optyki (bardzo mała głębia ostrości) często trzeba iść na drastyczne kompromisy. Pzdr, TJ
suchar - 28-04-07 16:41
Zapewne masz racje co do wad i zalet mojego pomyslu, ale trudno to okreslic bez sprawdzenia. Chetnie bym to zrobil, ale teraz wychodze, a poza tym nie mam tyle jablek ;) Wiec moze ty sprawdz :) Pzdr
Peniek242 - 28-04-07 18:00
Jedno jablko moze budzic ciekawosc wiele jablek moze rodzic monotonie. Jesli ma byc duzo jablek to o ciekawy uklad trudniej a z drugiej strony wieksze pole do popisu. Mozna poustawiac jak Suchar radzil w roznych konfiguracjach: gora, dol, na bok. Tak mi sie spostrzeglo. Pzdr
PS. albo piramidke ustawic :-)
Tadeusz Jankowski - 28-04-07 18:56
Peniek, Zgadzam siez Tobą odnośnie Twoich pomysłów luźnych. Dyskusja na temat pomysłów na razie jest prowadzona na sucho. Aby zrealizować eksperymenty z wieloma jabłkami, jak z mojej praktyki wynika, należy mieć więcej tła w poziomie pod jabłuszkami i w pionie za nimi, oceniam to na dwa arkusze A0. To rodzi trudności z oświetleniem i zabiera dużo miejsca. Najlepiej, żeby to miejszce było wydzielone, czyli w jakiejś pracowni, w czymś na kształt studia. Ale myślę, że są to przeszkody do pokonania (nie o studiu mówię, bo to jest mglista perspektywa). Pzdr, TJ
Tadeusz Jankowski - 05-05-07 15:42
Zamieszczam fotkę przedstawiającą czerwony kwiat tulipana. Czy ktoś by chciał umieścić podobną w niniejszym wątku? - Nic nie stoi na przeszkodzie. Pzdr, TJ
Tadeusz Jankowski - 05-05-07 21:31
Wspaniały amarant - żywy, soczysty, przechodzący w głęboką czerń. Kwiat tajemniczy, otchłanny, obfity, szczery. Fotka lepsza od mojego tulipanka, wieloplanowa, wieloelementowa kompozycja, z perspektywą, z delikatnymi, drobnymi, jasnożółtymi akcentami pręcików, ze światełkiem muskającym płatki i rzeźbiącym ich fakturę. Pzdr, TJ
excel - 06-05-07 00:36
Cytat:
Wspaniały amarant - żywy, soczysty, przechodzący w głęboką czerń. Kwiat tajemniczy, otchłanny, obfity, szczery. Fotka lepsza od mojego tulipanka, wieloplanowa, wieloelementowa kompozycja, z perspektywą, z delikatnymi, drobnymi, jasnożółtymi akcentami pręcików, ze światełkiem muskającym płatki i rzeźbiącym ich fakturę. Pzdr, TJ
Tadeusz,
pospieszylem sie nieco z wklejeniem amarylisa, poniewaz wstepnym zamiarem bylo slowo na temat urodziwego tulipanka i pieknej czerwieni. Musialem nagle wyjechac - pracunia, pracunia mnie tak lubi, a nie chcialem pisac na odczepne. Spodobal mi sie kolor tulipana, choc po krotkiej analizie doszedlem do wniosku, ze moja czerwien ma wiecej "czerwieni" w sobie, a wiec stane do boju. Choc tak do konca nie jestem przekonany, poniewaz u Ciebie inne swiatlo decydowalo o efekciie koncowym, a poza tym struktura kwiatu amarylisa jest zupelnie odmienna od tulipanka. Amarylis jest miesisty, aksamitny, otwarty na swiatlo i samo to juz powoduje inny zupelnie efekt. Nie mniej jednak fotka mi sie bardzo podoba. Lubie kwiaty, lubie tulipany, a najbardziej czerwone.
pozdrawiam, excel
PS. Z ta konkurencje, to przesadzilem nieco. Nie smialbym.
Tadeusz Jankowski - 30-05-07 21:06
Zamieszczam różyczkę herbacianą, podświetloną, złocistą, trochę przeterminowaną. Pzdr, TJ P.S. Kto powie, że Oly daje brzydkie kololy? Pzdr, TJ
Jak zwykle piękne światło - jak robione ? można uszczypnąć troszkę Twoich metod?
Pzdr
Anna Kowalska - 31-05-07 15:07
Otoz to - piekne swiatlo. Az sie patrzec chce, choc przyznam, ze po otwarciu odnioslam wrazenie, jakgdybym byla w wytworni kwiatow sztucznych, w tym przypadku wykonanych z jedwabiu szlachetnego. Bardzo ladie przedstawiona struktura kwiatow. Podszyteswiatlem platki doskonale odzwierciedlaja i strukture, i kolor, tak pieknie oddany przez Olympusowe cacka. Piszesz, ze troche przeterminowana, a to chyba wlasnie zakrecone platki spowodowaly, ze przez chwile posadzalam Ciebie o zachwyt kiczem, jakim sa, moim zdaniem - sztuczne kwiaty. Ciekawa jestem jak doszedles do tak ciekawego efektu. Podpisuje sie pod prosba Johna. Wyprobuje, tylko jeszcze znalezc tak piekna roze. Anna
szklarz - 31-05-07 19:36
Oj Olki daja najpiekniejsze kolory z wszystkich cyfrowek. Co do fotki to fakt ze swiatelko ciut za jasne i nie nadaje odpowiedniego klimatu przepieknego kwiatu.
Tadeusz Jankowski - 31-05-07 20:07
Dziękuję wszystkim za odzew, a szczególnie AK.
Jak fotka powyższa była wykonana?
Róża w wazoniku o wąskim przekroju, aby można było łatwo manipulować jej położeniem.
Oświetlenie - zwykla lampa z naprzeciwka, odsunięta w prawo tak, aby nie powodować flar na obiektywie. Lampa miała za zadanie prześwietlić płatki. Oświetlenie to zilustrowane jest na zdjęciu, które zamieszczam poniżej. Dodatkowo oświetlenie z góry, z naprzeciwka potrzebne po to, aby wydobyć środkowe płatki kielicha, uwypuklić ich zwinięcie.
Tło - arkusz bristolu formatu chyba B1.
Aparat - C8080 (kompakt). Statyw niski, powinien to być raczej statyw bardzo stabilny, umozliwiający obsługę aparatu bez przesunięcia kadru, a więc drogi. Przewaga C-8080 nad lustrzankami jest taka, ze na jego celowniku elektronicznym bardzo dokładnie kontroluje sie każdą zmianę parametrów zdjęciowych (ekspozycja - niedoświetlenie, prześwietlenie, balans bieli), co jest niemożliwe w lustrzankach. Tryb zdjęciowy - A, przysłony - od 4 do 5,6 - nie największe liczby przysłony, aby nie przesadzić z głębią strości. Załączony tryb Super Macro, który ustawia automatycznie ogniskową na ekwiwalencie małoobrazkowym 92 mm. Zanotowano częste nietrafienia z ostrości, jak zwykle przy zdjęciach makro. Ekspozycja - BKT, (bracketing) +/- 1/3EV z uprzednimi próbami naswietlania na zgrubnym kadrze), czyli naświetlanie trzech klatek - od lekko niedoświetlonej do lekko prześwietlonej, po to, aby potem wybrać najwłaściwiej naeksponowaną. Czas, jaki mi zajęło wykonanie fotki - jest to zdjęcie wybrane spośród około 40 klatek - około 1 godziny. Pzdr, TJ
suchar - 04-06-07 19:44
Tadeuszu, co tu duzo mowic: ladny ten kwiatek. Podoba mi sie kadr (lekko ukosny), choc chyba wolalbym ten kwiat sfotografowany mniej od boku, a bardziej tak po skosie, by bylo widac i bok i srodek kwiatu. Tlo tez przyjemne, pasuje do fioletow.
PS. Swoja droga ciekawie to wyglada: temat "Kieliszek na kafelku", a tu kwiatki... :)
szklarz - 04-06-07 21:11
Kwiat bardzo ladny pod wzgledem ostrosci jak i kolorystyki, ale tlo zupelnie mi nie podchodzi.
Tadeusz Jankowski - 04-06-07 21:44
Suchar, Tytułu wątku nie można zmienić, ale w podtytule jest namowa do naśladowania, a jej sens jest taki, że każdy może się pokusić o podjęcie focenia w warunkach zastanych, w pomieszczeniu i uzyskać fotki ładniejsze niż ja pokazuję w tym wątku. Niekoniecznie zdjęcia kwiatów, chodzi mi generalnie o fotografowanie obiektów w zbliżeniu, a nawet w skali określanej jako makro.
Szklarz, Na obu zdjęciach kosaćców są tła w różnych kolorach, także był różny balans bieli (nieco). Kwiaty pod względem temperatury barwowj oświetlenia, jak z mojej praktyki wynika, są bardzo trudnymi obiektami dla cyfrówek i dla mnie. W warunkacvh domowych jest bardzo trudno wydobyć kolor tła, zachowując wiernie kolor kwiata, przeważnie idę na kompromis. Warto sfocić od czasu do czasu jakiś obiekcik w zbliżeniu, w intensywnym oświetleniu, aby nie wypaść z wprawy w obcowaniu ze światłem i kolorem. Każdy komentarz, jaki by nie był, prostuje moje ścieżki. Pzdr, TJ
pozwol, ze na samo wejscie poprzyczepiam sie do tygrysowego bostwa. Moim zdaniem, nie do przyjecia jest tlo. W zestawieniu szalikowo- apaszkowo-sukienkowym - jak najbardziej, natomiast ta kompozycja traci niesamowicie w tym zestawie barw. Dziura z prawej? Owszem, moglaby byc mniejsza, choc nie to razi najbardziej. Brakuje mi ostrosci. Pochwalam natomiast kompozycje i starannosc wykonania. Efektowne pokazana tygrysia sttuktura platkow. Jezeli masz taka mozliwosc, to podejdz do lilii ponownie, ale ustaw ja w innym tle.
Kosacce sa piekne, ale i tam brudnozolte tlo odbiera im urok.
pozdrawiam, excel
Tadeusz Jankowski - 12-06-07 20:32
Excel, dziękuję za odzew. Z tłem jest problem. Nie daję rady z balansem bieli, albo balans bieli nie daje rady. W trybie Custom tło jest OK, lecz kwiatek calkowicie nie. Mam wrażenie, ze kwiaty sa strasznie wrażliwe na WB. Wklejam fotkę przedstawiajacą piwonię. Pzdr, TJ
szklarz - 12-06-07 22:01
Tadeusz Piwonia bardzo ładna tak pod wzgledem koloru jak i ostrosci ale mamy prawie lato i dla czego robisz fotki w pomieszczeniu. Czy juz nie czas zabrac aparat w teren.
Tadeusz Jankowski - 13-06-07 07:36
Szklarz, Dziękuje za odzew. To jest watek, w którym usiłuję zachęcić do fotografowania w warunkach domowych, dlatego staram się być konsekwentny i pokazuję tu kwiatki sfocone w pomieszczeniu zamkniętym. Kwiaty w otoczeniu naturalnym są w mojej galerii tu na forum. Pzdr, TJ
Tadeusz Jankowski - 13-06-07 19:19
Wklejam jeszcze jedną piwonię. Chyba staję się namolny. Pzdr, TJ
szklarz - 13-06-07 22:34
Tadeusz sorki Co do ostatniej fotki to tylko kadr mi sie podoba, a co byś powiedział na wpuszczenie swiatła do srodka kielicha kwiatu i sfoceniu go od dolu. Mozesz nam pokazac taka fotke.
Tadeusz Jankowski - 14-06-07 07:29
Szklarz, Fotka nie jest pierwszej jakości, ale dyskutować mozna. Na tej fotce światło jest właśnie wpuszczone do środka kielicha. Takie oświetlenie jest na pierwszy rzut oka slabo widoczne w kwiatach(szczególnie na monitorze LCD), chyba że zdjęciu nadamy bardzo wysoki kontrast w programie graficznym. Dzisiaj zamieszczę fotkę z tym samym kwiatem oświetlonym intensywnie od zewnątrz, wtedy będzie widoczna różnica. Pzdr, TJ
Tadeusz Jankowski - 14-06-07 18:41
Szklarz, Zamieszczam dla porównania drugą fotkę, na której ta sama piwonia i w takim samym położeniui jest oświetlona nie od wewnatrz, jak wyżej, a z zewnątrz. Pzdr, TJ
utoplec - 14-06-07 20:11
Z tych dwóch kwiatów bardziej podoba mi się pierwszy. Tło mi się nie odpowiada lepsze byłoby ciemniejsze
Tadeusz Jankowski - 14-06-07 20:26
Utoplec, Dlaczego Ci sie podoba pierwsza fotka. Mi też, dlatego, ze zieleń listków u podstawy kielicha jest ciemniejsza, co tworzy wyraźniejszy wzór z nich oraz uwydatnia światło wewnatrz kielicha na zasadzie kontrastu. Jakiego koloru tło wg Ciebie byłoby lepsze i też wolał byś jasne, czy zdecydowanie ciemniejsze? Pzdr, TJ
szklarz - 14-06-07 22:22
Zdecydowanie poprzednia lepiej wyglada, co do tła zdecydowanie preferowałbym ciemna zielen.
moozg - 16-06-07 00:49
temat sie rozwinal teraz kierunki kwiatowym... bardza mi sie podoba zdjecie pierwszej piwoni, subtelne i delikatne
no ale ja wroce do glownego tematu, zdjecia juz stare, umknely mi na dysku, wiec wzialem je teraz na szybka obrobke i prezentuje:
Tadeusz Jankowski - 16-06-07 08:52
Moozg, Fotki wpasowują się w temat, bo są uzyskane prostymi środkami i zachęcają do naśladowania. Pierwsza jest bardziej pomysłowa, druga bardziej sugestywna. Obie cieszą oko. Pzdr, TJ
szklarz - 16-06-07 15:10
Dobre światło, ładne kolorystycznie tak wiec nic dodac nic ujac, bardzo dobre fotki szkła.
Tadeusz Jankowski - 17-06-07 16:50
Dodaję dwie fotki przedstawiające gazanie (to sa takie kwiaty, które zamykają sie wieczorem i otwierają na drugi dzień rankiem, bardzo podobne do słonecznika), na pierwszej pokazuję indywidualność gazanii, na drugiej zachowanie w grupie rówieśniczej. Pzdr, TJ
Tadeusz Jankowski - 17-06-07 19:22
Rafał, Dziękuję za dobre słowo. Pzdr, TJ
excel - 17-06-07 20:29 Tadeusz, kwiatki wygladaja jak zywe. Zywe, wierne kolory sprawiaja wrazenie, ze stoje przy rabacie pelnym tychze wdziecznych kwiatkow skapanych sloncem. Tylko Olus oddaje tak wiernie kolorki. Podobaja mi sie przytulone do siebie lebki na fotce 2. Rafal ma racje mowiac, ze pieknie fotografujesz kwiaty, choc za nimi, jak sie deklaruje, nie przepada. Jak uzyskales tak biale tlo?
Pozdrawiam, excel
Tadeusz Jankowski - 17-06-07 21:26
To są kwiatki przesadzone do doniczek, aby można było łatwo nimi manipulować i aby były żywe w trakcie focenia (zakorzenione), aby w trakcie kwitnięcia (obserwacja przez kilka dni) doczekać się odpowiedniej fazy kwitnienia, w której kwiat wygląda najbardziej atrakcyjnie, świeżo, jest już w pełni rozwinięty, a jeszcze nie wszedł w przekwitanie, żeby był taki atrakcyjny, że zlatują sie do niego pszczoły i inne owady zapylające.
Tło, to biała zasłona prześwietlona silnie bezpośrednimi promieniami słońca od drugiej strony po to, aby uzyskać całkowite prawie jego przepalenie oraz uzyskać rozproszone światło z przeciwka. Oświetlenie naturalne i sztuczne, łatanie tła w dole przez białe kartki papieru. Skomplikowana sprawa.
Wszystkie moje eksperymenty pokazują, że aparaty Olympus bardzo dobrze sobie radzą z fotografowaniem kwiatów. W tych ostatnich dwóch fotkach aparat miał bardzo silne światło z naprzeciwka i obiektyw dał radę - nie dymił, czyli nie dawał rozproszonych odblasków zmniejszających silnie kontrast.
Pzdr, TJ
kadm_kg - 18-06-07 11:53
Piekne fotki kwiatów. Widac, ze sie w tym specjalizujesz :)
suchar - 18-06-07 16:07
Tadeuszu, nareszcie. Ogladalem kazda Twoja fotke w tym watku, w tym zdjecia kwiatow na zoltawym tle. Wybacz, ale zupelnie do mnie nie trafialy. Zdjecia gazanii natomiast to juz inna klasa. Sa naprawde dobre i wlasnie tej klasy zdjecia kwiatow w Twoim wykonaniu chcialbym ogladac zawsze :) Moglbym sie przyczepic odrobine do kilku niepotrzebnych elementow w obu kadrach, ale to nie jest nic wielce waznego. Oba zdjecia bardzo mi sie podobaja.
Tadeusz Jankowski - 18-06-07 19:40
Kadm_kg,
Dziekuję za dobre słowo. Specjalizacja w kwiatach to duża rzecz. Wyobrazam sobie, że wymaga odpowiedniego sprzętu - od aparatów dających sobie dobrze radę z kolorkami, obiektywów do makro, nasadek, pierścieni przedłużających, mieszków przedłużających, pierścieni odwrotnego mocowania, lamp różnorodnyh, blend, teł różnych rodzajów oraz najważniejszego - dobrego ogrodu z kwiatami lub lepiej szklarni, bo tam jest bardzo dobre rozproszone światło. Jak większość fotograficznych specjalizacji - jest to dość kosztowna impreza. Tak sobie wyobrażam, bo rzeczywistość moja jest dużo skromniejsza.
Suchar,
Dziękuję za ocenę zdjęć. Jeżeli znajdziesz czas, to proszę króciutko napisz, dlaczego poprzednie fotki nie podobają Ci się, a te z gazaniami, to inna klasa dla Ciebie.
Tekst taki byłby chyba bardzo pożyteczny dla wielu poczatkujących fotografów, a także średniozaawansowanych, którzy chca się nauczyć samodzielnie "czytać" zdjęcia, dowiedzieć, jak to robią inni, nauczyć się zabierać głos w sprawie fotek, nauczyć się w pełni korzystać z dyskusji zdjęciowych na tym forum.
Pzdr, TJ
suchar - 18-06-07 20:08
Tadeuszu, dla mnie glowna roznica jest w tym, ze ostatnie dwa zdjecia sa ciekawe, przyciagaja oko, zyja. Po prostu musze na nie popatrzec, choc chwile. Maja charakter. Poprzednie byly robione na zoltym, mdlym tle, kwiat zanadto wtapial sie w to tlo, calosc robila sie troche nijaka i bez zadziornosci, charakternosci, ktora czesto charakteryzuje dobre zdjecia. Tamtych zdjec nie zapamietalem pojedynczo, tylko jako calosc. Jako nie za dluga, zoltawa materie, ktora nie zapada w pamiec. Ze zdjeciami gazenii jest inaczej. Pamietam je, pamietam bardzo dobrze. Nie moge o nich o tak zapomniec, sa zbyt "wyrazne". Chyba inaczej nie umiem tego opisac, to o czym mowie to bardziej wrazenie, emocje ktore wywoluje u mnie zdjecie. Trudno mi mowic o aspektach czysto technicznych, bo to chyba niewykonalne. Nie ma uniwersalnej metody na dobre zdjecie kwiatu. To trzeba poczuc, zobaczyc roznice miedzy zdjeciem nijakim a tym z charakterem i zrozumiec, dlaczego ona jest. Pzdr
rrrradek - 18-06-07 20:13
te kwiatki są rewelacyjne, naprawde prawie jak żywe a przez to, ze tło jest białe wygląda jakby wychodziły przed monitor i zdaje sie, ze pachną.
kasprzyk - 18-06-07 21:13
Przepięknie wyszły te kwiaty - mam małe pytanko - co to za kształty w lewej dolnej stronie zdjęcia ? osobiście zniwelowałbym je także do białego tła.