wulf - 17-07-08 09:32 E3, czy teraz warto kupić?
Witam Wszystkich, Stoję przed ważnym życiowym wyborem :wink: i proszę o szczerą odpowiedź. Chcę kupić profesjonalny sprzęt do zadań zawodowych: wnętrza, krajobraz, kotlet, bo posiadany dotychczas w ciemnych pomieszczeniach jest za wolny. Niesamowicie podobają mi się obiektywy ZD zwłaszcza 12-60, 50, i 8mm, właściwie nie znajduję (lub nie potrafię znaleźć bo jest tego za dużo) w ofercie konkurencji szkieł tej klasy za podobną cenę. Te 3 pokrywają całkowicie moje zapotrzebowanie, no i teraz jeszcze w cenie można otrzymać lampę. Abstrahując od różnic w cenach sprzętu między systemami (canon, nikon) proszę o odpowiedź czy nie lepiej dryfować w kierunku FF bo wydaje mi się że konkurencja oleje teraz rozwój obiektywów profesjonalnych do mniejszego formatu. Czy sensownie jest pakować się w system "bez przyszłości"? czy olympus nie poprzestanie na budowie aparatów dla mniej wymagających i nie zarzuci rozwoju konstrukcji semi-pro jak E3? i czy w przyszłości będzie jakieś E4? Dziękuję wszystkim, którzy zdecydują się udzielić mi odpowiedzi.
maryo - 17-07-08 09:39
zalezy co chcesz fotografowac, jesli biegac po podworku, jakies wycieczki itp to olek ci wystarczy, nawete-510. jesli chcesz zarabiac na zdjeciach to minimum e-3 i 14-35/f2. a jesli naprawde chcesz zarabiac na zdjaciach to tylko ff i tez jasne szkła.
dinx6 - 17-07-08 09:47
Najprościej? Musisz określić ile kasy chcesz wydać i jaki jest Twój top wymagań jeśli chodzi np. o wydruki (wielkość). Miałem podobny dylemat i po przeliczeniu plusów i minusów padło na E3.
qbic - 17-07-08 09:53
Wulf, z ciekawości - co posiadałeś do tej pory i z jakimi szkłami?
rafrog - 17-07-08 10:26
a jeszcze niedawno do kotleta wystarczał E330 + 14-54 :)
MicSzu - 17-07-08 10:30
Cytat:
zalezy co chcesz fotografowac, jesli biegac po podworku, jakies wycieczki itp to olek ci wystarczy, nawete-510. jesli chcesz zarabiac na zdjeciach to minimum e-3 i 14-35/f2. a jesli naprawde chcesz zarabiac na zdjaciach to tylko ff i tez jasne szkła.
Nie no nie kolego daj sobie w 4rech literach siana bo to co wypisujesz post za postem zaczyna się robic coraz bardziej żałosne...A do autora wątku --> nie zwlekaj tylko kupuj:)
Sapphiron - 17-07-08 10:37
Cytat:
a jesli chcesz zarabiac na zdjaciach to tylko ff i tez jasne szkła.
dziwne... :| ja zarabiam na zdjęciach jadąc moim Olkiem 5060WZ i nie narzekam... więc jakoś to co mówisz nijak ma się do rzeczywistości...
wulf Jeśli masz możliwość kupienia w miarę przyzwoitej cenie E3 to tak jak pisał MicSzu - nie zwlekaj. Ja zwlekałem za długo no i niestety z powodów finansowych zostałem z moim dziadkiem kompakcidłem...
MicSzu - 17-07-08 10:40
Obecnie chyba każda kwota z pierwszego lepszego sklepu jest dobra bo korpus wychodzi w granicach 2800-3300zł wiec chyba całkiem niezle jak na takie body:) A odnosnie szkieł to sam sobie odpowiedziałeś --> konkurencja nie ma tak dobrych w tym przedziale cenowym.
mariush - 17-07-08 10:48
Nie warto, lepiej zaczekać jakies 2-2,5 roku, wtedy korpus wyjdzie poniżej 1,5 tys. A w międzyczasie można zając się czymś innym, np. filatelistyką albo hodowlą gołębii pocztowych.
Sapphiron - 17-07-08 10:50
albo pieprzeniem głupot jak kolega wyżej :|
EDIT : dobas RAZ : myślę że to było ironiczne Dwa: CICHO I GRZECZNIE PROSZĘ bez tłuczenia się między sobą !!!
J.Graph - 17-07-08 10:51
Cytat:
...np. filatelistyką albo hodowlą gołębii pocztowych.
Dla aktywnych ,hodowla jedwabników powinna wystarczyć :lol:
qbic - 17-07-08 10:52
Wiadomo ze można "sprzedawać" zdjęcia zrobione i kompaktem ale wszystko zależy dla jakich klientów te prace i jakie maja wymagania co do jakości (nie koniecznie muszą być to logicznie uzasadnione wymagania).
radlakos - 17-07-08 10:54
:grin::grin::grin: się zaczyna - znowu
dobas - 17-07-08 10:59
Cytat:
Chcę kupić profesjonalny sprzęt do zadań zawodowych: wnętrza, krajobraz, kotlet, bo posiadany dotychczas w ciemnych pomieszczeniach jest za wolny. Niesamowicie podobają mi się obiektywy ZD zwłaszcza 12-60, 50, i 8mm, właściwie nie znajduję (lub nie potrafię znaleźć bo jest tego za dużo) w ofercie konkurencji szkieł tej klasy za podobną cenę.
za wolne szkła czy za wolne seryjne ? Co miałeś ?
Cytat:
Te 3 pokrywają całkowicie moje zapotrzebowanie, no i teraz jeszcze w cenie można otrzymać lampę. Abstrahując od różnic w cenach sprzętu między systemami (canon, nikon) proszę o odpowiedź czy nie lepiej dryfować w kierunku FF bo wydaje mi się że konkurencja oleje teraz rozwój obiektywów profesjonalnych do mniejszego formatu.
Jeśli coś się zmieni na rynku - bedziesz się martwił. Masz zestaw z dobrymi szkłami, które spełniają Twe wymagania... Co z tego, że najwiekszy rozwój szkieł jest do 6x6 albo do czegokolwiek innego....
Cytat:
Czy sensownie jest pakować się w system "bez przyszłości"? czy olympus nie poprzestanie na budowie aparatów dla mniej wymagających i nie zarzuci rozwoju konstrukcji semi-pro jak E3? i czy w przyszłości będzie jakieś E4? Dziękuję wszystkim, którzy zdecydują się udzielić mi odpowiedzi.
czy przestanie czy nieprzestanie - nie wiemy. Może za rok będzie jakiś rewolucyjny wynalazek, po którym wszyscy przestana robić lustrzanki... kto wie... Myśle że sensownie jest się pakować. Odpowiedz mi na pytanie. Najpierw piszesz że 12-60 50 i 8 pokrywają Twoje zapotrzebowanie. Zakładam, że E3 też je pokryje. Czyli w lipcu 2007 masz sprzęt, który Cię zadowala i z powodzeniem możesz nim robić dobre zdjęcia. Jakie tak na prawdę ma znaczenie czy na jesieni 2008 puszczą E4 czy nie ?....
Oczywiście , to, ze mażna zarabiać na życie tylko Ful Frame - to jakiś wymysł nie poparty niczym. W zeszłym roku poznałem fotografa National Geographic, laureata World Press Photo i Wildlife Photographer of the Year. i o dziwo w skrzyneczce PELI miał E510 i 14-54... a na swojej stronie pisze że nie spotkał lepszych obiektywów niż ZUIKO.... a chyba zarabia na życie.
Ja też zarabiam mając e510 - nie tak duże pieniądze jak ekipa z NG, ale na waciki wystarczy... DA SIĘ
S4INT - 17-07-08 11:44
Cytat:
Nie warto, lepiej zaczekać jakies 2-2,5 roku, wtedy korpus wyjdzie poniżej 1,5 tys. A w międzyczasie można zając się czymś innym, np. filatelistyką albo hodowlą gołębii pocztowych.
Mariush - po takich zdaniach stawiaj </ironia>, bo widać że niektórzy mają problem z interpretacją wypowiedzi, jeśli na końcu zdania nie ma adekwatnej emotki, albo wyjaśnienia że to aluzja/przenośnia/ironia... EOT
maryo - 17-07-08 11:55
Cytat:
dziwne... :| ja zarabiam na zdjęciach jadąc moim Olkiem 5060WZ i nie narzekam... więc jakoś to co mówisz nijak ma się do rzeczywistości...
to pokaż swoje fotki, zobaczymy wszyscy kto jest twoim zleceniodawcą. i najlepiej podaj ile za nie dostajesz pieniążków.
a tak serio to pytania typu jaki aparat kupic to uwazam ze zadaje lekki amator, bo profesjonalista wie czego chce. więc proponowanie takiej osobie ff to tylko zart tymfa wart.
dog_master - 17-07-08 13:53
Wulf, skoro jestes profi, to sam najlepiej wiesz, czy E-3 i w/w obiektywy beda dla Ciebie dobre czy tez nie... Jezeli potrzebujesz FF to go kup, jezeli chcesz E-System, to go kup.
A przede wszystkim patrz na to, czego TY potrzebujesz - a nie ktos inny. E-System NIE upada, E-System NADAJE SIE do kotleta. :)
slawek - 17-07-08 15:22
E-510 zd 14-54 też sie da zarabiać! Ale jak masz większy budżet to E-3
wulf - 17-07-08 15:39
Dziękuję Wszystkim za bardziej lub mniej :-P pomocne odpowiedzi. Nie dam rady ustosunkować się do wszystkich postów więc zrobię to w sposób zbiorczy. Do tej pory używany sprzęt: (tylko bez śmichów, chichów) Canon AE-1 + 24-45, minolta + 135 f2.0 i 50f2.0, sony R1, od niedawna E420, do tego 2 starego typu lampy metz Analogi wiadomo, przeżytek, R1 super jakość ale w cieniu okropnie wolny, E420 chciałbym mieć jako dodatkowy z ZD8mm lub ZD50mm W momencie przechodzenia z grzecznościowego wykonywania zleceń kotletowych jako nie główny kotleciarz, nie mam odwagi pracować na takim sprzęcie. Jeśli chodzi o prędkość zależy mi na szybkości ostrzenia a tryb seryjny mi zwisa. Jak dla mnie E3 jest super, odbitek większych niż A3 nie robię. Klientów, którzy mówią: canon to canon a nikon to nikon wyślę do mojego kolegi. Korpusy nie uszczelniane i zbyt wielkie odpadają ze względu na prywatne zainteresowania. Więc chyba nie pozostaje mi nic innego jak znaleźć dobrą ofertę i się zadłużyć :???: Niestety ceny E3+12-60 są w okolicach 7000 a nie chciałbym zwlekać, żeby mi ta fajna lampka przeszła koło nosa. Pozdrawiam
MicSzu - 17-07-08 15:48
I tak ma byc:) kupuj i ciesz się sprzętem a przedewszystkim zdjęciami:) -->Powodzenia w karierze kotleciarza. PS. wpadaj do nas częściej:)
Rafał Czarny - 17-07-08 16:00
Cytat:
...to tylko zart tymfa wart.
Tynfa, a nie tymfa.
qbic - 17-07-08 16:01
Wulf - na allegro są dobre oferty prawie nówek.
Rafał Czarny - 17-07-08 16:04
Cytat:
Niestety ceny E3+12-60 są w okolicach 7000 a nie chciałbym zwlekać, żeby mi ta fajna lampka przeszła koło nosa.
Nic się nie bój. Skończy się ta promocja, to zacznie się lepsza. Sprzęt nigdy nie drożeje - przeciwnie.
wulf - 17-07-08 16:43
Cytat:
wpadaj do nas częściej:)
Wpadam często, tylko jak nie mam nic do powiedzenia to siedzę cicho:lol: chyba dam się przekonać do E3, to całe chrzanienie o FF moich kolegów zaczyna mnie wkurzać a różnicy na A4 i tak nie widać.
WildLight - 17-07-08 16:47
Cytat:
Wpadam często, tylko jak nie mam nic do powiedzenia to siedzę cicho:lol: chyba dam się przekonać do E3, to całe chrzanienie o FF moich kolegów zaczyna mnie wkurzać a różnicy na A4 i tak nie widać.
marketing marketing...
MicSzu - 17-07-08 17:53
Cytat:
Nic się nie bój. Skończy się ta promocja, to zacznie się lepsza. Sprzęt nigdy nie drożeje - przeciwnie.
Wątpię, żeby kupił korpus(w najbliższym czasie/tym roku) taniej niż wyjdzie mu to w obecnym zestawie:) A swoją droga ciekawe co będzie jak się ta promocja skończy:D
dog_master - 17-07-08 18:02
Moze tym razem dorzuca 14-54 ;) Byl grip [i plecak], byla lampa, to tez czas na szklo ;p
WildLight - 17-07-08 18:07
Cytat:
Moze tym razem dorzuca 14-54 ;) Byl grip [i plecak], byla lampa, to tez czas na szklo ;p
I jeszcze chyba zwrot kasy?
wulf - 17-07-08 19:58
Teraz jest optymalnie. Plecak, grip i 14-54 mi na zbója jak będę miał 12-60 i lampę. Jakby dorzucali 50 f2.0 to by było coś.
zibi1303 - 17-07-08 20:06
Teraz jest okres ceny ustabilizowanej . Nie mniej spadnie mocno, po wrześniowej fotokinie
heyahero - 17-07-08 20:23
Coś dla Sapphiron, by nie czuł się wyobcowany w tym wątku ;)
Sapphiron - 17-07-08 20:42
Ja tam nie czuję się jakoś wyobcowany czy gorszy...
Dla kogo robię fotki? Dla nastolatek które nie mają co wstawić na naszą-klasę czy fotkę... Żałosne ktoś pomyśli? a wręcz przeciwnie... okazało się że to jest bardzo chłonny "rynek" i niekoniecznie wielkie wymagania (jak to niektórzy stawiają sobie). Za "sesję" biorę różnie. najczęściej koło 100zł. Nie jest to dużo jakoś ale mi wystarcza a na brak "zleceń" nie narzekam...
Sapphiron - 17-07-08 21:48
wybacz... nie wiedziałem że nasza-klasa wymaga zalogowania do obejrzenia fotek :(
MicSzu - 17-07-08 21:50
Cytat:
Teraz jest okres ceny ustabilizowanej . Nie mniej spadnie mocno, po wrześniowej fotokinie
Mocno tzn.? Bo nie bardzo widzi mi się aby był tańszy niz 3 tyś. za body:) jeśli tak będzie to przepłaciłem:) PS> euro-rtv mnie rozwala..już prawie miesiac a oni nie mają dla mnie jeszcze E-3:(((
Lailonn - 17-07-08 22:43
Hmm jeśli w danym systemie znajdzie się to czego się potrzebuje to chyba OK? Zanim przeciętny nikoniarz będzie miał FF w domu, minie jeszcze sporo czasu. Dało się zarabiać na APS-C, dało na analogu a nie da na 4/3 ? Bo co takiego się tu dzieje? :]
Tak czytam i czytam rozterki 'profesjonalistów' i cieszę się, że używam aparatu amatorsko i dla czystej przyjemności tylko...na spacery posiadany zestaw może wystarczy.
dog_master - 17-07-08 22:59
Cytat:
Teraz jest okres ceny ustabilizowanej . Nie mniej spadnie mocno, po wrześniowej fotokinie
Obys mial racje ;p
Mirek54 - 17-07-08 23:09
Ja tam cenie takich "profesjonalistow".Zawsze to grosza troche wpadnie:grin:,sprzecicho sie amortyzuje:wink:.A i na forum jest ciekawiej.Nam amatorom jest tez fajnie,bo to i odpowiedziec mozna na konkretne profesjonalne pytania,doradzic w wyborze sprzetu,poradzic jak swiecic,kadrowac,obrabiac...Czekam tylko na pytania ile brac-jakos nie padaja.:grin::grin::grin:
No co fajnie jest:grin:
Sapphiron - 17-07-08 23:44
Cytat:
Ja tam cenie takich "profesjonalistow".
a ja nie lubię takich tekstów :| nigdy siebie nie uważałem za jakiegoś prO i długo nie będę uważał, jeśli wogóle to nastąpi...
zresztą skończmy ten offtop...
moderacja proszona o posprzątanie...
ksb - 18-07-08 08:41
Czy każdy kto kupi sobie lustrznkę musi mieć aspirację na "profesjonalistę"? Trzeba robnić fotki i sie z tego cieszyć. E3 do tego sie idelanie nadaje. Za tak cene masz body jak EOS 1 MK czyli uszczelnione, mocne, szybki tyle ze ....z mala i slaba matryca:( Mimo wszystko, mimo tej matrycy reszta jest z najwyzszej polki.
KaarooL - 18-07-08 09:01
wulf:
Optyka ZD wymiata i to jest niezaprzeczalne. Perełki to 7-14, 8, 14-54, 12-60, 50, 50-200 i pewnie świeżutki 14-35. Gorzej z aparatami... Taki E-3 jest super w założeniach, ale jakością obrazu powyżej ISO1000 możesz zostać niemiło zaskoczony więc lepiej przetestuj żeby kupić świadomie. Nie słuchaj "och i ach" tylko sprawdź osobiście, bo trochę monety trzeba wydać...
Myślę że obecnie lepiej byłoby wejść w E-520 i dobrą optykę, opanować sprzęt i poczekać na poprawionego E-3 (inna matryca!) bo takowy wyjdzie na pewno i to szybciej niż myślimy. Tyczasem stawiaj na jasną optykę, nawet kosztem aparatu.
wulf - 18-07-08 10:38
KaarooL: To właśnie za względu na optykę chcę wejść na poważnie w 4/3. E3 jeszcze w ręce nie miałem ale z tego co widzę w testach, to jakość uzyskiwanych zdjęć do ISO 800 NIE ODBIEGA od tych z EOS'a 40D i D300, a z tego co czytałem to są problemy z 40D a o serwisie nikona wolałbym się nie wypowiadać bo niestety miałem z nim do czynienia. 520 też jest ciekawym aparatem ale przyzwyczaiłem się do 2 kółek funkcyjnych w R1 i taki układ mi odpowiada, poza tym mam 420 i wizjerek tam jest taki sam jak w 520 i to trochę utrudnia pracę. A najważniejsze jest to, że podczas gorszej pogody nie chcę martwić się o sprzęt tylko o jakość świadczonej usługi.
Mirek54 - 18-07-08 11:08
Cytat:
Witam Wszystkich, Stoję przed ważnym życiowym wyborem :wink: i proszę o szczerą odpowiedź. Chcę kupić profesjonalny sprzęt do zadań zawodowych: wnętrza, krajobraz, kotlet, bo posiadany dotychczas w ciemnych pomieszczeniach jest za wolny. Niesamowicie podobają mi się obiektywy ZD zwłaszcza 12-60, 50, i 8mm, właściwie nie znajduję (lub nie potrafię znaleźć bo jest tego za dużo) w ofercie konkurencji szkieł tej klasy za podobną cenę. Te 3 pokrywają całkowicie moje zapotrzebowanie, no i teraz jeszcze w cenie można otrzymać lampę. Abstrahując od różnic w cenach sprzętu między systemami (canon, nikon) proszę o odpowiedź czy nie lepiej dryfować w kierunku FF bo wydaje mi się że konkurencja oleje teraz rozwój obiektywów profesjonalnych do mniejszego formatu. Czy sensownie jest pakować się w system "bez przyszłości"? czy olympus nie poprzestanie na budowie aparatów dla mniej wymagających i nie zarzuci rozwoju konstrukcji semi-pro jak E3? i czy w przyszłości będzie jakieś E4? Dziękuję wszystkim, którzy zdecydują się udzielić mi odpowiedzi.
Zadales konkretne pytanie,wiec postaram Ci na nie odpowiedziec.Nie rozumiem Twojej troski o system bez przyszlosci.Zajmujac sie profesjonalnie foceniem musisz zaopatrzyc sie w sprzet uszcelniony(niech Ci sie trafi zlecenie w deszczu-lezysz i kwiczysz) i szkla wysokiej jakosci.Wiec gdybanie o E 510 i 520 nie ma sensu.Pozostaje E3 i szkla do niego.Zamyka sie to jakas okreslona kwota.Sam wiesz,ze dwa czy trzy dobre zlecenia i kasa wylozona na sprzet sie wraca-dalej to tylko zarabiasz.Nawet po roku,jesli system padnie ty bedziesz tym padnietym systemem pracowac i zarabiac.Wiec mit o padaniu systemu nie ma znaczenia.Czy bedzie E4?Napewno bedzie i o to nie musisz sie teraz martwic,to sprawa na pozniej-rok,dwa moze trzy. Jak mnie sie trafia zlecenie do kotleta,a robie je bardzo niechetnie.Zabieram 20-kilkuletnia Exakte z rownie starymi szklami i niestety nowe E510 nie podskoczy do fotek wykonanych aparatem w dawno padnietym systemie. Niekoniecznie musisz zamykac sie w jednym systemie Olympusa,czesto Canon i Nikon w innych sytuacjach pobije olka.Wszystko zalezy od tego jaki temat zlecenia. Inwestujac w sprzet inwestujesz w firme.Bogatsza firma i bardziej uniwersalna daje wieksze mozliwosci.
ksb - 18-07-08 11:09
Mam doczynienia z Systemami, Olympusa, Canona, troche Sony i Nikona. Naprwdę Olek nie ma się czego wstydzic! E3 to puszka idelna. Gdyby miała nawet matrycę od 40D to nie miał bym żadnych ale to żadnych wątpliwości co kupić. 40 D to klocek od którego boli ręka po 20 minutach pracy. Olki są jakoś lepiej wyprofilowane i lepiej mają umieszczony punkt ciężkości. E3 z matrycą 40D byłby liderm rynku. Do tego cena koło 3000 i naprawdę byłoby rewelacyjnie. Jeszcze jednym co mnie martwi w 4/3 to cena ultraszerokiego szkła. 7-14 kosztuje majątek. To samo w Canonie mam na Allegro za około 1000. (Sigma 10-20). Może nowy 9-18 załątwi sprawę.
KaarooL - 18-07-08 11:22
ksb:
Jakość zdjęć z 7-14 powala. Zdjęcia ostre, zniekształcone jedynie przy krawędzi, praktycznie zero aberracji, duża głębia przy otwartej przysłonie. Gdyby drażliwy temat matrycy został rozwiązany, to E-x+7-14+IS byłby tandemem nie do pobicia w pewnych warunkach. Canon 16-35 wcale nie jest cudowny a Nikkor 14-24 winietuje nawet na cropie jak to wynika z testów chociaż pod domknięciu do F5 będzie pewnie całkiem w pytę na FF.
Po podpięciu 7-14 do E-3 możnaby we wnętrzach robić ostre zdjęcia przy powiedzmy 1/5s, podczas gdy konkurencyjnymi maszynami FF trzebaby jechać na 1/20s. Oznacza to powiedzmy ISO250 zamiast ISO1000...
7-14 to nie zabawka, którą kupuje się by stała w szafie tylko sprzęt zarobkowy. No, chyba że kogoś stać na to żeby kolekcjonować najdroższe obiektywy dla samego faktu posiadania. Nie wydaje mi się żeby ten tani ZD zbliżył się jakością obrazu do 7-14, nie mówiąc o kącie widzenia. Będzie pewnie dobrym obiektywem, ale do innych zastosowań (ciekawi mnie czy to będzie prawdziwy ZD, czy jakaś przefarbowana Sigma).
Nie porównuj Sigmy 10-20 do 7-14 bo to całkiem inna liga. Inna cena, zupełnie inna jakość wykonania i obrazu.
dog_master - 18-07-08 12:55
Cytat:
Jeszcze jednym co mnie martwi w 4/3 to cena ultraszerokiego szkła. 7-14 kosztuje majątek. To samo w Canonie mam na Allegro za około 1000. (Sigma 10-20). Może nowy 9-18 załątwi sprawę.
Ta Sigma tez jest juz pod 4/3, ale na razie droooga i malo jej.
ksb - 18-07-08 15:45
w canonie to 16 w nikonie 15 w olku 20:(
Co do jakości to ja chyba bede mial ta sigme to zobaczymy:) Pochwale sie zdjeciami:)
Cytat:
Ta Sigma tez jest juz pod 4/3, ale na razie droooga i malo jej.
qbic - 18-07-08 15:53
Cytat:
7-14 to nie zabawka, którą kupuje się by stała w szafie tylko sprzęt zarobkowy.
Kurcze jeszcze nic nie sprzedałem, ale w szafie nie stoi :) (to chyba jedna z niewielu zakupionych zabawek które mi się nie znudziły po miesiącu)
dog_master - 18-07-08 16:10
Cytat:
w canonie to 16 w nikonie 15 w olku 20:(
Co do jakości to ja chyba bede mial ta sigme to zobaczymy:) Pochwale sie zdjeciami:)
Tak, a znajdz mi odpowiednik 50-200 w C czy N...
Taki to jest system, z tym sie trzeba liczyc od poczatku.
Hehe, tez lubie tak drogie zabawki ;p I hmmm o dziwo tez mi sie nie nudza... ;p