danon1973 - 27-11-07 23:15 Jakie lustro dla zaawansowanego amatora
Witam Jest to mój pierwszy post na tym forum. Fotografią zajmuję się od dawna. Kiedyś, przez 4 lata, fotografowałem tylko lustrzankami analogowymi. Było to ładnych parę lat temu. Potem miałem dłuuugą przerwę. Dwa lata temu kupiłem Canona 300D i tak wróciłem do mojej starej pasji. Przez dwa lata fotografowałem Canonkiem... przyznać muszę, że to body mnie ograniczało. Bardzo szybko przestało mi wystarczać... Brak możliwości ustawień balansu bieli w stopniach kelvina, brak możliwości swobodnej regulacji parametrami wbudowanej lampy błyskowej... itp. Nie stać mnie jednak było na wymianę sprzętu na inny. W zeszłym tygodniu wygrałem aparat cyfrowy w konkursie fotograficznym. Dwa dni po otrzymaniu nagrody miałem telefon z propozycją współpracy z gazety, która ten konkurs organizowała. Stwierdziłem, że muszę zmienić sprzęt na coś lepszego. Postanowiłem sprzedać kompakt, który wygrałem, dołożyć parę złoty i kupić jakąś bardziej wypasioną budę, która by mnie sztucznie nie ograniczała i byłaby lepiej wykonana ;). Od kilku dni przeglądam różne fora... to również ;) i porównuję testy i nie mogę się zdecydować... tak do końca. Przydałaby mi się mała pomoc :). Otóż tak... na początku brałem pod uwagę Canona 400D, Pentaxa K100D i Nikona D40x. Mimo rewelacyjnej matrycy, Canon odpadł, tak samo Nikon. Wziąłbym Pentaxa... ze względu na to, że można używać obiektywów manualnych z m42 i starszych pentaxowych... a to dla mnie duży plus, bo są one bardzo tanie... a do zamożnych nie należę ;). Jednak jak dowiedziałem się, że Pentax nie ma balansu bieli w stopniach kelvina, to trochę mi ochota przeszła na ten aparat... chociaż dalej biorę go pod uwagę. Matryca 6 mpx mi nie przeszkadza, bo rzadko kadruję moje zdjęcia. Potem zobaczyłem E410 i szczena mi opadła. Wiem... ten aparat nie ma gripa... ale właśnie dlatego tak mi się spodobał. Przypomina mi moje stare analogowe lustra :). Strasznie mi się podoba... ideał... nad nim też się zastanawiam... ale nie wiem jak w nim jest rozwiązany balans bieli, jak z regulacją błysku lampy? czy są jakieś bardziej zaawansowane ustawienia lampy... jak np błysk na drugą kurtynkę?... przeszkadza mi w nim brak stabilizacji i te zdjęcia o zafarbie fioletowego :(.
Zastanawiam się, czy nie kupić czegoś lepszego. E510, K10D Myślałem, na początku, żeby kupić tańszą budę i np dwa szkła... Albo Pentaxa k100D z kitowym obiektywem + wymarzonego Tamrona 28 - 75mm 2,8 :) Jednak, skoro do Olympusów i Pentaxów dają najlepsze szkła kitowe na rynku... to może na razie wziąć coś droższego... a lepszy obiektyw dokupić z czasem?
Plusy tych aparatów... jakie dostrzegłem ;)... może być ich więcej
K10D + dobre uszczelnienie korpusu!!! REWELACYJNE... moim zdaniem wzorowo rozwiązane... ustawienia WB pełna współpraca z obiektywami m42 dostępny... wymarzony Tamron 28 - 75mm 2,8 za niewygórowaną cenę 1200zł ;)
E510 + Wygląd i wykonanie dobre obiektywy w kicie podobno najlepiej rozwiązane czyszczenie matrycy
W obydwu plusami jest stabilizacja matrycy, czyszczenie matrycy, niskie szumy... chociaż nie tak jak w canonie ;).
Pytanie moje jest, czy E510 ma uszczelniony korpus tak jak k10D? Czy ustawienia WB itd są bardziej rozwinięte? Podobno format 4:3 ma przewagę nad 3:2... czy rzeczywiście tak jest? I w czym to się objawia? Przecież matryca jest mniejsza... i to dosyć znacznie mniejsza... jak jest więc z jakością obrazu? Czy w E510 występuje podobny efekt fioletowego zabarwienia, jak w teście fotopolis aparatu E410? Dlaczego w ich teście zdjęcia z E410 wyszły z takim zabarwieniem? Czy E410 ma jakieś poważniejsze, bardziej zaawansowane ustawienia?... Czy znajdę jakiś obiektyw do Olego o parametrach zbliżonych do tego moje upatrzonego Tamrona, w podobnej cenie?
Wiem, że jest to forum Olympusa i pewnie jego będziecie polecać... ale waszym zdaniem, który lepiej aparat wziąć? I czy lepiej kupić jakąś amatorską puszkę jak np E410 lub K100D i lepsze szkła... czy lepsze body z dobrymi kitami... a za jakiś czas do tego lepsze szkło?
Proszę o pomoc, bo już naprawdę głupieję od porównywania testów, opinii i wątków. Proszę tylko wziąć pod uwagę, że nie jestem laikiem... i wymagam trochę więcej od aparatu, niż ktoś, kto kupuje swoje pierwsze lustro w życiu.
Pozdrawiam I przepraszam, za tak długi tekst...
Daniel
grizz - 27-11-07 23:28
zafarb, WB... to nic... i tak w RAWie się zdjecia robi ;)
Jak chcesz jpg, to olek da Ci je lepsze.
Co Ci da uszczelnianie pentaxa, jak szkiełka (w tym ten tamron) w większości są nieuszczelnione?
Cytat:
Podobno format 4:3 ma przewagę nad 3:2
Dzwoni, ale jeszcze nie waidomo w którym kościele...
albo proporcje boków... i tu jest kwestia preferencji
albo systemy 4/3 a APSc... i tu są miliony lini wywodów na ten temat.
tamron 28-75 będzie stanowczo za wąski jako uniwersalny obiektyw.
danon1973 - 27-11-07 23:41
Zdjęcia będę prawdopodobnie w większości przypadków w jpg robił... tylko te, od których będę wymagał najwyższej jakości w RAW... co nie znaczy, że chcę nad każdym jpgiem siedzieć i go poprawiać w programach graficznych ;)
No tak, szkła są nie uszczelnione, ale jeśli przyjdzie mi robić zdjęcia np podczas deszczu? Przecież jak zgodzę się wykonać jakieś zdjęcia dla tej gazety, to potem nie odpiszę im... sorki, nie zrobiłem, bo padało ;)
No tak... dzwoni ale właśnie gdzie? ;) heh :) Jeśli chodzi o zdjęcia, które będę wywoływał, to raczej bardziej mi odpowiada 3:2... bo w końcu takie zdjęcia się u fotografa wywołuje. Będę musiał przestawić się na inny sposób myślenia... żeby kadrować z naddatkiem... z drugiej strony jeśli jakość z 4:3 jest lepsza to jakoś się przestawię ;).
Tamron nie miał być używany jako obiektyw uniwersalny. To miał być obiektyw do portretów. Jeśli potrzebowałbym szerokiego kąta, zmieniałbym na kita a z czasem coś lepszego kupił.
Czyli uważasz, że E510 to lepszy wybór? Nie będzie mnie teraz stać kupić E510 z dwoma obiektywami. Na razie wziąłbym go tylko z 14-54 :)... a jakby mi zwrócili 360zł z olympus polska... to wtedy dokupiłbym ten drugi ;)
grizz - 27-11-07 23:49
Cytat:
Zdjęcia będę prawdopodobnie w większości przypadków w jpg robił... tylko te, od których będę wymagał najwyższej jakości w RAW... co nie znaczy, że chcę nad każdym jpgiem siedzieć i go poprawiać w programach graficznych ;)
No tak, szkła są nie uszczelnione, ale jeśli przyjdzie mi robić zdjęcia np podczas deszczu? Przecież jak zgodzę się wykonać jakieś zdjęcia dla tej gazety, to potem nie odpiszę im... sorki, nie zrobiłem, bo padało ;)
No tak... dzwoni ale właśnie gdzie? ;) heh :) Jeśli chodzi o zdjęcia, które będę wywoływał, to raczej bardziej mi odpowiada 3:2... bo w końcu takie zdjęcia się u fotografa wywołuje. Będę musiał przestawić się na inny sposób myślenia... żeby kadrować z naddatkiem... z drugiej strony jeśli jakość z 4:3 jest lepsza to jakoś się przestawię ;).
Tamron nie miał być używany jako obiektyw uniwersalny. To miał być obiektyw do portretów. Jeśli potrzebowałbym szerokiego kąta, zmieniałbym na kita a z czasem coś lepszego kupił.
Czyli uważasz, że E510 to lepszy wybór? Nie będzie mnie teraz stać kupić E510 z dwoma obiektywami. Na razie wziąłbym go tylko z 14-54 :)... a jakby mi zwrócili 360zł z olympus polska... to wtedy dokupiłbym ten drugi ;)
po kolei: -siedzenie nad rawami, aż tyle czasu to nie zajmuje ;)
-to nie zaleje Ci body, ale obiektyw ;p a na serio, jeżeli to nie są ekstremalne warunki, do zwykły deszczyk nie zaszkodzi nieuszczelnianej puszce... ale ja tam wole nie ryzykować
-4:3 nie da Ci innej jakości! To po prostu inne proporcje zdjecia... do jednego nadają się lepiej, do innego gorzej - sprawa czysto indywidualna. Wywoływać mozesz też w tym formacie - dostaniesz albo zdjecie z białymi paskami - mi ta opcja odpowiada, albo wykadrowane, lub też co najlepsze są laby, które wywołują własnie w tym formacie :)
-ten tamron to nie portretówka...
-eee 14-54 kosztuje 1500zł... więc jak cię nie stać to weź z 14-42... 14-54 to jest szkiełko genialne, full wypas i w innych systemach nie ma czegoś podobnego (no w sonym jest ;))
Jeżeli pieniądze nie leżą Ci odłogiem to e-510 + 14-42 + 40-150 + zwrot;) będzie najlepszym wyborem... pentax wychodzi drożej, a nie warto ładować w puchę, jeżeli nie masz co do niej podpiać - kit pentaxa jest hmmm słaby
danon1973 - 28-11-07 00:05
Dzięki :) to mi ulżyłeś z tym 4:3 :) taki biały pasek mi by też odpowiadał... myślałem, że tylko przycinanie jest możliwe w fotolabie. A z tym, że są też fotolaby, które w tym formacie wywołują, to już zupełnie zaskoczyłeś :). Ja jak szedłem do labu, to nigdy nie zwracałem uwagi na to jak wywołują format 4:3. Myślałem, że tylko tną. A te białe paski... to wręcz estetyczny dodatek... :)... tak mi sie wydaje.
Tamron to może nie typowa portretówka, ale sprawdza sie w fotografii portretowej wyśmienicie. Moja koleżanka portrety strzela tym obiektywem. Można jej zdjęcia oglądać na plfoto... jak znajdę linka, to podeślę. Plastyka jak dla mnie wyśmienita. Fantastycznie zdjęcia wychodzą.
Sorki... pomyliłem się ;)... chodziło mi, że jeśli bym brał to E510 + 14-42... i jak zwrot... to dopiero wtedy 40-150 :)
Na 14-54 przynajmniej do czerwca nie będzie mnie stać ;). Chyba, że w ratach wezmę... ale to dziewczyna by mnie zamordowała :P ;)
No właśnie chodzi o to, że do pentaxa są tanie obiektywy... na allegro widziałem jakąś manualną 50 1.4 za 199zł... czy jakoś tak... no i m42... dlatego wlasnie pentax mi wyglada na puchę dla niezamożnych ;). Ale z drugiej strony... jeśli obiektywy olka w kicie są takie dobre... to mógłbym na nich długo jechać... a bardzo duży zakres by mi zapewniły... 14-42 i 40-150... a z czasem kupiłbym ten 14-54 :)
Rafał Czarny - 28-11-07 08:13
I nie nastawiaj się na jakiś godne pieniądze za zdjęcia w lokalnych gazetach. Zaoszczędzi Ci to rozczarowania.
kisi - 28-11-07 08:37
Cytat:
Dzięki :) to mi ulżyłeś z tym 4:3 :) taki biały pasek mi by też odpowiadał... myślałem, że tylko przycinanie jest możliwe w fotolabie. A z tym, że są też fotolaby, które w tym formacie wywołują, to już zupełnie zaskoczyłeś :). Ja jak szedłem do labu, to nigdy nie zwracałem uwagi na to jak wywołują format 4:3. Myślałem, że tylko tną. A te białe paski... to wręcz estetyczny dodatek... :)... tak mi sie wydaje.
Ja tez nie zwracałem i nie zwracam bo czesto zdarza sie ze daje fotki znajomym a ci juz wywoluja tam gdzie im wygodniej. To czy fotka w formacie 4:3 zostanie przycięta zalezy od formatu odbitki. Oczywiście musisz wziąść lekka poprawke i zostawić troszke miejsca przy kadrowaniu, ale nie przesadzałbym. Zanim fotkę dam do wywołania przycinam ją programem np. JPEGCrops (prosty jak budowa cepa).
Cytat:
Sorki... pomyliłem się ;)... chodziło mi, że jeśli bym brał to E510 + 14-42... i jak zwrot... to dopiero wtedy 40-150 :)
Na 14-54 przynajmniej do czerwca nie będzie mnie stać ;). Chyba, że w ratach wezmę... ale to dziewczyna by mnie zamordowała :P ;)
Kitowcem jakosc zdjec jest naprawde dobra i powinienes spokojnie zapracowac na 14-54.
Cytat:
No właśnie chodzi o to, że do pentaxa są tanie obiektywy... na allegro widziałem jakąś manualną 50 1.4 za 199zł... czy jakoś tak... no i m42... dlatego wlasnie pentax mi wyglada na puchę dla niezamożnych ;).
Tak, są tanie, w Olku odpowiednik jest zdecydowanie droższy ale i lepszy jakościowo. Co do obiektywów manualnych to wybierajac Pentaxa nastawiasz sie na manual, ktory nie zawsze ci sie sprawdzi. Ludzie decyduja sie uzywac manualnych obiektywów z następujących powodów: - plastyka - cena (nie stać ich na zakup systemowego odpowiednika) - rzadkość używania w porównaniu z cena powoduje ze nawet uzycie go raz w roku staje sie sensowne
Jesli ty bierzesz pod uwage manuale do pracy zarobkowej do gazety to sadze ze to chybiony pomysł. Po to stworzono AF zeby sobie życie ułatwiać tam gdzie tylko można. MF mozna używać jesli np. robisz fotke artystyczną, jesli chcesz sie odprężyć i powrócić do korzeni to sie bawisz. Sa na naszym forum ludziska ktorzy manualem robią cuda, ale niekoniecznie Tobie sie tez tak musi udawać, zwlaszcza zarobkowo. Rózne sytuacje moga byc, mniej i bardziej dynamiczne i wtedy mozesz miec problem z uchwyceniem focusa.
Odnośnie uszczelnień jesli ci sie praca rozwinie to zawsze po zakupie 14-54 bedziesz mógł dorzucic do niego dziadka E-1 na specjalne okazje deszczowe, już kosztuje śmieszne pieniążki a jesli ty dojrzjesz do tej decyzji to moze byc za "darmo".
danon1973 - 01-12-07 18:15
no niestety, E510 chyba odpada. Byłem w Media Markt i bawiłem się różnymi lustrzankami, które tam mieli. Canon 400D i Nikon D40 są dla mnie za małe i wyglądają jak zabawki. E510 z wyglądu zewnętrznego wypadł dobrze, ale niestety wizjer mnie przeraził. Strasznie mały, jak zacząłem przez niego dłużej patrzeć, z niewyjaśnionych powodów... może ze zmęczenia, oczy zaczęły mi łzawić. Może było to wywołane zmęczeniem, nie wiem. W każdym razie nie wyobrażam sobie kadrowania na takim wizjerze. Szkoda, bo akurat jeśli chodzi o proporcje boków wizjera, to mi się spodobało... bardziej naturalnie wyglądało, niż prostokąty u konkurencji. Chyba jednak zdecyduję się na K10D... trochę duży, ale w ręce leży super a wizjer mnie powalił na kolana.
Dzięki, za rady. Dobrze, że poszedłem do Media, bo kupować będę przez internet. Kolega mi doradził, żebym przed wyborem wszystkie korpusy wymacał... i cieszę się, że jego posłuchałem :). Pozdrawiam
DC
Oleryk - 01-12-07 19:16
Cytat:
no niestety, E510 chyba odpada. Byłem w Media Markt i bawiłem się różnymi lustrzankami, które tam mieli. Canon 400D i Nikon D40 są dla mnie za małe i wyglądają jak zabawki. E510 z wyglądu zewnętrznego wypadł dobrze, ale niestety wizjer mnie przeraził. Strasznie mały, jak zacząłem przez niego dłużej patrzeć, z niewyjaśnionych powodów... może ze zmęczenia, oczy zaczęły mi łzawić. Może było to wywołane zmęczeniem, nie wiem.
Obok wizjera jest kólko do regulacji dioptrycznej. Może ktoś z wadą wzroku macał wcześniej ten egzemplarzi przestawił? Mam nienajlepszy już wzrok, czytam i pracuje przed monitorem w okularach ale po ustawieniu korekcji nie mam problemów ze zmęczeniem oczu przy kadrowaniu. Proponuję Ci sprawdzić ponownie.
voovoo2 - 01-12-07 19:26
Do danon... z zainteresowaniem przeczytałem cały wątek i nasuwają mi się rózne spostrzeżenia.Pierwsze:Twoje pytania to prowokacje,której powodów nie znam i znac nie chcę.Po drugie: zadziwasz mnie prawie całkowitym brakiem wiedzy nt sprzętu foto.To nie jest wda ani żaden zarzut ale jesli ktos zamierza robic zdjęcia dla prasy i wygrywa jakies nagrody to z reguły wie więcej niz TY.Po trzecie mam nadzieję,że jestes samorodnym talentem,któremy wiedza techniczna nie jest potrzebna.Zadziwia mnie także wiara w kompetencje pracowników MM.Bez względu na to czy moje spostrzezenia są prawdziwe,zyczę Ci pięknych foteki kupna najlepszego aparatu na swiecie.......chociaż podobno takiego nie ma...............ale kto wie......może to własnie Ty go znajdziesz,pozdrawiam :D
zibi1303 - 01-12-07 22:12
ja po dzisiejszym spotkaniu powiem idź pomacaj E3, koniecznie. jest droższy niż K10D, ale nie aż tak wiele a jest duuuużo lepszy
epicure - 02-12-07 01:12
Cytat:
...niestety wizjer mnie przeraził. Strasznie mały...
A ten w 400D to fajny, no nie? ;)
stojbart - 04-12-07 01:00
Ja też planuje wejście w świat lustrzanek i mój dylemat to E510 i K10D (a w zasadzie jego brat bliźniak Samsung GX-10). Analizując wszystkie za i przeciw obydwu aparatów zastanawia mnie tylko jedno: dlaczego w większości artykułów kadyszka jest umieszczana w kategorii ciut wyższej niż E510? Nawet nagrody EISA oba aparaty dostały w innych kategoriach, a ja znaczących różnic między oboma aparatami nie widzę, a przynajmniej żadnych takich, które by usprawiedliwiały umieszczanie kadyszki w bardziej profesjonalnej kategorii.
zibi1303 - 04-12-07 01:06
Jest i to sporo. K10D to aparat z półki E3, choć starszy i raczej trudno go porównać z E510. K10D to pancernik uszczelniony na każdą pogodę. Pod wieloma względami amatorski E510. raczej trudno porównać. Za E510 przemawia jedynie np potrzeba posiadania lekkiego aparatu na wycieczki. K10D jest bardzo ciężki.. Można by długo wymieniać, ale to naprawdę inna półka
stojbart - 04-12-07 01:20
No i ta waga kadyszki mi najbardziej przeszkadza, jest po prostu za ciężka. Nie licząc najważniejszej niedoróbki tego aparatu, że to nie Olympus :razz: W ręce najlepiej mi leżał D80, ale ten aparat już odpadł w moich kalkulacjach. Czuję, że czeka mnie chodzenie na siłownię przez kilka tygodni i wtedy podejmę decyzję, czy "udźwignę" kadyszkę ;) czy stanę się kolejnym realnym fanem e-systemu (wirtualnym już jestem), co mi zreszta serce już dziś podpowiada :D
cadman - 04-12-07 01:21
K-10D Pentax-a jest zaliczana do wyższej kategorii kilku powodów. Po pierwsze jest uszczelniona, chociaż body ma plastikowe jak większość amatorskich lustrzanek. W menu nie posiada programów tematycznych, których zaawansowany amator raczej nie używa. Osobiście się kiedyś do niej "śliniłem", ale problemy jakie się pojawiły z autofocusem (FF lub BF) z różnymi szkłami, niezbędna kalibracja w serwisie, problemy z zanieczyszczeniami na matrycy przy wymianie szkieł itp. zniechęciły mnie i wybrałem Olympusa. Tutaj nie ma tych problemów. Kupując szkła Zuiko masz pewność, że będzie "git". Patent Olka na czyszczenie matrycy jest super (zero paprochów). Jakość szkieł, nawet kitowych, powala. Jakość wykonania bez zarzutu. Po prostu pewność i solidność sprzętu.
Mirek54 - 04-12-07 01:25
Mialem K1oD tylko tydzien i oddalem do sklepu.Osobiscie teraz nawet nie patrze w jego strone.Dla mnie nawet moze byc z najwyzszej polki,ale to sie nie nadaje do zdjec.Nieostrzy,balans w kazdym inny(jpg).Podepniesz sigme i glupieje.Niestety ale nie polecam.Odebralem E510 i mimo,ze to jeszcze nie to co bym sobie wymarzyl,ale do tej pory jestem zadowolony.Z czasem przeskocze na wyzsza polke w tej firmie i bedzie cacy.Mialem Nikony,Canony z bialymi szklami...Teraz mam czarnego Olka i zyje :mrgreen:
Pozdrawiam Goleniow-ja sie w Stargardzie Szcz.urodzilem :D
stojbart - 04-12-07 01:38
To pozdrawiam rodzonego Stargardzianina i dzięki za pomoc :D Kupela w pracy, też zapalona pstrykaczka, ale ze stajni Nikona, komentując moje wątpliwości co do wyboru aparatu stwierdziła, że już dawno w sercu podjąłem decyzję, bo gdy wymawiam nazwę Olympus to uśmiech pojawia mi się na twarzy :razz:
zibi1303 - 04-12-07 01:55
Potwierdzam, K10D ma poważne problemy z AF i ostrzeniem, szczególnie jeśli podepniesz tanie szkło.... ja miałem problemy z SIGMA 18-200 i w gorszych warunkach w ogóle AF nie łapał. Pod tym względem to jest jak E510 albo i gorszy, bo E3 z 12-60 czy jasno czy ciemno działa...:) zawsze błyskawicznie
kisi - 04-12-07 06:59
Ciężar aparatu to akurat nie jest jego wada. Moim zdaniem zaleta. Duzo lepiej stabilizuje sie aparat w dłoniach kiedy on jest cięższy anizeli ten lżejszy. Oczywiście dla delikatnych dłoni to wada.
zibi1303 - 04-12-07 10:28
kisi, są dwie kategorie ludzi jedni sa za inni przeciw :) i ci i ci maja rację. A tak naprawdę to jak komu pasuje. Jednemu to przeszkadza innemu nie. Dla mnie duży i ciężki, to tylko statyw albo choć monopod. Ja potrzebuje aparatu z którym będę mógł chodzić cały dzień i nie padnę :mrgreen:
KaarooL - 04-12-07 11:52
Twórca tematu jest chyba niedoinformowany w temacie pękających body K10D (błąd konstrukcyjny, mikropęknięcia) oraz mozolności układu AF tejże maszyny...
jeśli w K20D poprawią te babolki, to może wyjść fajna maszyna.
ArturMaly - 05-01-08 16:36
Witam... Właśnie mam taki sam dylemat E-510 czy K10D... Bardzo dużo czytałem i jestem bardziej przekonany do kadziesiątki - cięższa, uszczelniona, zgodność wsteczna obiektywów z bagnetem K... A E-510 to głównie cena i "LiveView"...
Cytat:
Twórca tematu jest chyba niedoinformowany w temacie pękających body K10D (błąd konstrukcyjny, mikropęknięcia) oraz mozolności układu AF tejże maszyny...
@KaarooL, czytałem że to były bolączki pierwszej serii aparatów, potem już to poprawili...
Proszę o pomoc w wyborze... Aparat będzie głównie służyć do pleneru oraz robienia zdjęć w jakiś barach(ciemno i ciasno) itp...
Pozdrawiam...
grizz - 05-01-08 16:46
Cytat:
Witam... Właśnie mam taki sam dylemat E-510 czy K10D... Bardzo dużo czytałem i jestem bardziej przekonany do kadziesiątki - cięższa, uszczelniona, zgodność wsteczna obiektywów z bagnetem K... A E-510 to głównie cena i "LiveView"...
Cytat:
ArturMaly - 05-01-08 16:54
chodzi głównie o jakość odwozrowania barw oraz o szumy... A szkło w zależności od puszki, do k10d pewnie sigmę 18-50/2.8 EX MACRO, a pod olka jeszcze nie wiem...
A i jeszcze wizja na przyszłość, jak będzie rozwijać się dany system...
grizz - 05-01-08 17:05
Cytat:
chodzi głównie o jakość odwozrowania barw oraz o szumy... A szkło w zależności od puszki, do k10d pewnie sigmę 18-50/2.8 EX MACRO, a pod olka jeszcze nie wiem...
A i jeszcze wizja na przyszłość, jak będzie rozwijać się dany system...
Spoko... tylko, ze 18-50 nie jest uszczelniana, więc uszczelnianie k10d przestaje mieć sens ;)
14-54 + 40-150 + e510 i bedziesz zadowolony i za drogo nie wyjdzie ;p
ArturMaly - 05-01-08 17:10
A o parametrach, jakości, wykonaniu, co powiecie? Co jest lepsze?
grizz - 05-01-08 17:16
Cytat:
A o parametrach, jakości, wykonaniu, co powiecie? Co jest lepsze?
parametry - porównywalne (ma lepsiejszy wicjer k10d)
wykonanie MZ porównywalne.
Naprawde nie przejmuj się puszką! Dobierz sobie szkiełka jakie Cię interesują w obu systemach i wtedy się zobaczy.
ArturMaly - 05-01-08 17:26
Odnośnie puszek, to także bardzo mi zależy na przyszłości obu systemów i jak będą się rozwijać... Bo za kilka lat na pewno będzie zmiana na inne body, a nie chciałbym sprzedawać swojej szklarni jaką bym posiadał... O to pytanie, czy 4/3 ma rację bytowania i konkurencji z innymi producentami w przyszłości...
Bo na razie jestem tak ogłupiony i zdezorientowany że nie wiem co wybrać :/
zibi1303 - 05-01-08 17:34
Odnośnie systemu 4/3 to znacznie więcej jest nowych rzeczy niż do pentaxa. Więcej puszek w systemie i więcej nowych obiektywów wychodzi. Starych rzeczy i słoików jest więcej do Pentaxa, ale nowości odwrotnie. 4/3 nabrał wiatru w żagle w ubiegłym roku
suchar - 05-01-08 17:37
Cytat:
Odnośnie puszek, to także bardzo mi zależy na przyszłości obu systemów i jak będą się rozwijać... Bo za kilka lat na pewno będzie zmiana na inne body, a nie chciałbym sprzedawać swojej szklarni jaką bym posiadał... O to pytanie, czy 4/3 ma rację bytowania i konkurencji z innymi producentami w przyszłości...
Bo na razie jestem tak ogłupiony i zdezorientowany że nie wiem co wybrać :/
MZ bez dwóch zdań system 4/3 ma rację bytowania, wręcz radzi sobie coraz lepiej. Ciekawe, co będzie na PMA. Nie kierowałbym się też tym, co będzie za kilka lat. Za kilka lat może się bardzo, bardzo dużo zmienić. Rozwój technologiczny jest ogromny i bardzo szybki, wszystko się zmienia. Napisz, jakich szkieł potrzebujesz. W E-systemie również masz uszczelniane body w postaci E-3. Do tego masz uszczelniane 14-54, które mógłbyś zakupić już teraz. Za kilka lat, jeślibyś się przesiadał na coś lepszego, to np. na E-3 albo jakiegoś jego następcę. To jest olbrzymie gdybanie, z tym "za kilka lat". Ważne, byś w momencie zakupu miał możliwość rozwoju i dobrał sobie sprzęt do obecnych potrzeb.
The z00m - 05-01-08 17:38
Cytat:
Cytat:
grizz - 05-01-08 17:39
Za kilka lat, jak Ci system nie będzie pasował (nieważne, czy 4/3, pentax, n, c, czy s) to po prostu zmienisz... nie ma co demonizować, wymiany sytemu, to nie rozwód :twisted:
The z00m - 05-01-08 17:48
Cytat:
Za kilka lat, jak Ci system nie będzie pasował (nieważne, czy 4/3, pentax, n, c, czy s) to po prostu zmienisz... nie ma co demonizować, wymiany sytemu, to nie rozwód :twisted:
To dokładnie rozwód. Jedno i drugie powoduje, że tracisz część majątku :mrgreen: Wyprzedaż sprzętu to minimum 40% straty poniesionych nakładów.
grizz - 05-01-08 17:51
Cytat:
Cytat:
ArturMaly - 05-01-08 18:01
@suchar, potrzebuję jakiegoś jasnego obiektywu o ogniskowej od około ~17-20, przyda się w ciemnych małych pomieszczeniach, następnie jakieś tele najlepiej ~100-300mm dodatkowo jakaś stałka do macro...
To by było tyle...
grizz - 05-01-08 18:03
Cytat:
@suchar, potrzebuję jakiegoś jasnego obiektywu o ogniskowej od około ~17-20, przyda się w ciemnych małych pomieszczeniach, następnie jakieś tele najlepiej ~100-300mm dodatkowo jakaś stałka do macro...
To by było tyle...
heh za ile?
ArturMaly - 05-01-08 18:07
Ale nie mówię że chce wszystko kupować od razu... Na początku tylko pierwsza pozycja, a z czasem następne...
suchar - 05-01-08 18:11
Cytat:
@suchar, potrzebuję jakiegoś jasnego obiektywu o ogniskowej od około ~17-20, przyda się w ciemnych małych pomieszczeniach, następnie jakieś tele najlepiej ~100-300mm dodatkowo jakaś stałka do macro...
To by było tyle...
No to akurat w E-systemie masz dokładnie to, czego potrzebujesz. E-510 + świetne 14-54 + starsze, jaśniejsze 40-150 (a kiedyś zamiana na 50-200) + ZD 35 lub ZD 50 lub Sigma 105/150 do Macro.