diabolique - 19-07-07 13:21 obiektyw do reporterki
Chciałbym przeznaczyć jakieś 2-2,5 tys. na dobre szkiełko. Na dziś mam E-500, dwa szkiełka kitowe (14-45 i 40-150) i stałkę 50mm od OM, ale chciałbym je pomału wymieniać na lepsze. Robię głównie zdjęcia streetowe i reporterskie, zasadniczo bez lampy. Czytałem sporo na forum, ale część postów jest nieaktualna, a ja nie bardzo się wyznaję kiedy wyszły i mają wyjść jeszcze jakieś nowości. Proszę doświadczonych klubowiczów o radę lub ewentualnie poproszę linki do jakichś testów, bo trochę chaos panuje, zwłaszcza jeśli chodzi o Sigmę :roll:
rrrradek - 19-07-07 13:25
jakbym miał 2-2-5 tysia to kupiłbym 14-54, potem w dalszej kolejności 50-200 a na końcu wymieniłbym ta stałkę, która masz na ZD 50 f2. przy sprzedaży 14-45 i 40-150 i dołożeniu tych 2,5 tysi nie starczy ci na 2 pierwsze dlatego dla mnie najważniejszy byłby najpierw 14-54 potem 50-200.
RadioErewan - 19-07-07 13:30
Do reporterki/streetphoto może lepszy 11-22 jak 14-54? Ja go bardziej lubię (ostatnio). Na koniec roku będzie 12-60 (f/2,8-4), na wiosnę 14-35 (f/2). To tyle w kwestii nowości "okołoreeporterskich".
Pozdrawiam
lessie - 19-07-07 13:31
14-54 jedynym wyborem dzisiaj przy tej kasie
P - 19-07-07 13:39
Cytat:
...Na koniec roku będzie 12-60 (f/2,8-4), na wiosnę 14-35 (f/2)...
A amatorski 8-16? Coś wiadmomo na jego temat?
Magus - 19-07-07 13:55
teraz masz tylko 14-54 lub 11-22 - wszystko zalezy bjakie ogniskowe preferujesz. Są tacy którzy uważają, że jak reportaż to tylko stałka dająca 35mm - jest też szkoła szerokiego zooma ... zależy od tego jak focisz.... bo p mój znajomy robi reportaże 200mm ;)
diabolique - 19-07-07 14:08
Nikt nie poleca Sigmy ;) To też informacja :mrgreen:
Magus - 19-07-07 14:20
Ja mam jak widac sigmę 150 EX i mogę powiedzieć, że to szkło niemal doskonałe ... tylko do reporterki trochę zbyt długa ogniskowa Ci wyjdzie :D 300mm eqvi
Z sigmy 30 1.4 imho jest fajna do olka - tlko, że to daje 60mm co do reporterki duża zbyt wąskie.
Jak będzie 14-35 f2 to problemy rozwiązane :D
lessie - 19-07-07 14:33
Cytat:
Ja mam jak widac sigmę 150 EX i mogę powiedzieć, że to szkło niemal doskonałe ... tylko do reporterki trochę zbyt długa ogniskowa Ci wyjdzie :D 300mm eqvi
Z sigmy 30 1.4 imho jest fajna do olka - tlko, że to daje 60mm co do reporterki duża zbyt wąskie.
Jak będzie 14-35 f2 to problemy rozwiązane :D
niby tak ale mając większy zakres ogniskowych będzie mu wygodniej, choć światło drogą nie chodzi...inna rzecz że 14-35 w życiu mu nie wyjdzie w takiej cenie.... ;) na teraz naprawdę nie ma innego wyboru jak 14-54. Ma światło, zakres, jakość...za rozsądną cenę
P.S. Jak Ci w tym Canonie? Bo powiem szczerze jak przy kamerze i bez ogródek: zawsze podglądam Twoje galerie na obiektywnych i obiektywnie stwierdzam że ładniejsze fotki masz z E-1. Wiem że nie mogłeś czekać ale pomijając kwestie finansowe itd - nie żałujesz Dziadka i Zuiko 50mm, 14-54?
suchar - 19-07-07 14:41
Czesto foce na ulicy, jest to moj ulubiony dzial w fotografii i dla mnie nie ma nic lepszego niz E330 (LV na odchylanym LCD) z 14-54. Szybki, dosc cichy, z dobrym swiatlem(chociaz i tak zazwyczaj troche przymykam), a przede wszystkim o idealnym zakresie. Jest i szeroki kat i 100mm. Dla mnie idealnie.Moze 12-60 bedzie lepszy, ale podobno ma byc drozszy wyraznie od 14-54. A 14-54 to rzedu 2k. Pzdr
rrrradek - 19-07-07 14:45
Cytat:
Nikt nie poleca Sigmy ;) To też informacja :mrgreen:
nikt nie poleca sigmy bo mówisz, ze masz 2-2,5 tysiąca. za takie pieniądze to lepiej kupić zuiko. jakbys miał 1000-1500 to byśmy pewnie Ci sigmę polecili. wiele osób na tym forum ma sigme i złego nie da sie o niej nic powiedzieć. poczytaj opinie i popatrz na sample. jak chcesz sigme to masz wybór albo 30 f1.4 albo 24 f1.8. Z tym drugim masz dodatkowo macro.
lessie - 19-07-07 14:54
ale do reporterki stałka jest za dużym ograniczeniem wg mnie, chyba że się robi fotoreportaż z maratonu żółwi ;)
rrrradek - 19-07-07 14:56
Cytat:
ale do reporterki stałka jest za dużym ograniczeniem wg mnie, chyba że się robi fotoreportaż z maratonu żółwi ;)
Dlatego tak jak Suchr mówi najlepszy będzie 14-54
Magus - 19-07-07 14:57
Cytat:
P.S. Jak Ci w tym Canonie? Bo powiem szczerze jak przy kamerze i bez ogródek: zawsze podglądam Twoje galerie na obiektywnych i obiektywnie stwierdzam że ładniejsze fotki masz z E-1. Wiem że nie mogłeś czekać ale pomijając kwestie finansowe itd - nie żałujesz Dziadka i Zuiko 50mm, 14-54?
Dobrze :D Odnośnie fotek - wiesz na dziadku się dużo nauczyłem a zdjęcia z niego mogą się podobać bo sa bardziej obrabiane - teraz nowe puszczam bez jakiejkolwiek obróbki bo tak dużo foce, że nie mam na nią czasu no i na tyle się podciągnąłem, że co chcę uzyskać kręcę światłem.
Żal mi Zuiko 50mm ze względu na jakość ale mam 85 1.2 które skutecznie ociera mi łzy :D
Co podoba mi się najbardziej to olbrzymi wizjer który w połączeniu z matówka precyzyjną nawet mnie kusi na ręczne ostrzenie ... tylko przy tym AF któy w tej puszce jest nie mam takiej potrzeby :)
lessie - 19-07-07 14:59
no tak , na badziewne graty to Ty tego nie zamieniłeś ;) :mrgreen:
Rafał Czarny - 19-07-07 15:03
Cytat:
Do reporterki/streetphoto może lepszy 11-22 jak 14-54? Ja go bardziej lubię (ostatnio).
Ja właściwie pstrykam tylko reporterkę i z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że 14-54 jest idealny. Szerzej do focenia ludzi to niekoniecznie. Najwięcej fot robię na ogniskowej 35 mm (dla małego obrazka). 11-22 ma trochę za mały zakres, przy street trzeba dużo kręcić zoomem.
Magus - 19-07-07 15:12
Nie zgodze się z tym, że trzeba.... .... Bresson robił zdjęcia jakich my nie zrobimy nigdy a uzywał tylko 35mm stałki.
Tomasz Tomaszewski foci 20mm Sigmy z Nikonem na cyfrze co daje mu eqvi 35mm
Więc co by dużo nie mówic... zależny od stylu focenia- nie ma złotych środków.
diabolique - 19-07-07 15:47
Mam świadomość, że 14-54 to dużo więcej niż kit, ale czy jest aż tak znakomite? A co sądzicie o 18-180? A gdybym podniósł przedział cenowy o te 200-400 PLN? (ech najwyżej...) Fakt, że focę hobbystycznie a nie zarobkowo i nie musi to być bardzo profesjonalne szkło. Ale zależy mi na tym, by robić coraz lepsze zdjęcia. W sumie na coś trzeba zaskórniaki wydawać :mrgreen:
Magus - 19-07-07 15:54
Mógłbyś od biedy Sigma 24mm 1:1.8 EX DG Ashperical Macro - ale imho to zbyt wąsko jednak - 11-22 to chyba teraz najlepszy wybór.
rrrradek - 19-07-07 15:54
te 200 czy 400 zł chyba niewiele zmieni albo o czymś nie wiem. Bierz 14-54 i sprzedaj 14-45 (jak znajdziesz kupca). Wydasz około 1800 zł. zostanie ci z 1000. Zbieraj na następne szkło. Możesz też poczekać na 14-35 z troche lepszym światłem. w chwili obecnej nic lepszego niz 14-54 chyba nie znajdziesz choćbys nawet budżet zwiększył do 3500 PLN. Rafał Cz foci street, suchar też i oni mówią o 14-54 jako optimum. moja skromna osoba tez by chyba kupiła to szkiełko. chyba nie ma co kombinować.
Magus - 19-07-07 16:00
Cytat:
możesz też poczekać na 14-35 z troche lepszym światłem.
f2.0 w cąłym zakresie a f2,8-3,5 - to nie trochę lepsze światło, to jak na zooma zaj***** światło.
Mój 24-70 jest 2,8 w całym zakresie - gdyby miał być 2.0 skłonny byłbym za niego zapłacić 2x więcej.
P - 19-07-07 16:02
Cytat:
Mam świadomość, że 14-54 to dużo więcej niż kit, ale czy jest aż tak znakomite?...
Owszem, jest.
C+ - 19-07-07 16:12
Cytat:
....
Czytam Twoje niektóre wypowiedzi i aż mnie zatyka :? Ja brałbym 11-22, ponieważ ma więcej zastosowań, a ogniskową powyżej 44mm można zastąpić starym 40-150.
Rafał Czarny - 19-07-07 18:24
Cytat:
Nie zgodze się z tym, że trzeba.... .... Bresson robił zdjęcia jakich my nie zrobimy nigdy a uzywał tylko 35mm stałki.
Tomasz Tomaszewski foci 20mm Sigmy z Nikonem na cyfrze co daje mu eqvi 35mm
Więc co by dużo nie mówic... zależny od stylu focenia- nie ma złotych środków.
Bresson używał aparatu Leica i był geniuszem. Wiec to porównanie do mnie nie przemawia. Popatrz na współczesnych fotoreporterów - nie widziałem jeszcze, żeby któryś używał stałek. Kilka lat temu Łukasz Trzciński z Rzepy i Golec z krakowskiej Wyborczej obnosili się po mieście z Leicami na szyi, ale na prawdziwe roboty brali aparaty z AF.
kisi - 19-07-07 18:49
Cytat:
...ale na prawdziwe roboty brali aparaty z AF.
Amen! MF mozna uzywac okazjonalnie (artystycznie) ale nie na codzień. (tak wiem ze kiedys byl tylko MF i ludzie czynili cuda, ale to nie znaczy ze nie nalezy isc z postępem!!!) Na codzien NIKT nie jest szybszy nic AF, wiec uzywajmy tych udogodnień, a sztuke zostawmy dla specjalnych zastosowań i dla celowych wykorzystań.
diabolique - 19-07-07 21:13
Dzięki za wszystkie informacje :) Teraz tylko poszukać taniego sklepu. pozdrawiam
Magus - 20-07-07 09:15
Cytat:
Cytat:
C+ - 20-07-07 09:31
Cytat:
Cytat:
rrrradek - 20-07-07 10:17
Celebrity fajna stronka, dobre street.
Rafał Czarny - 20-07-07 10:54
Cytat:
Na prawdziwą robotę masz na myśli pracę PAPARAZZICH (czy jak tam to się pisze) i tu się zgodzę jednak latanie za politykami i gwiazdami to nie jedyna forma reportażu. Generalnie mówimy o czym innym zupełnie boja mówię o zaletach stałek a ty o AF ;)
Nie miałem na myśli pracy paparazzich (którzy podglądają aktorki w toplesie na plaży), tylko codzienną pracę fotoreportera w gazecie. Taki gość idzie na robotę z dziennikarzem i musi mu zilustrować zdjęciami tekst. Zapewniam cię, że nikt nie pieprzy się z manualnymi aparatami i stałkami.
Magus - 20-07-07 10:56
Ty znów o AF a ja o stałkach - chyba się nie dogadamy ;)
Rafał Czarny - 20-07-07 11:00
Fotoreporteży nie używają stałek. Wiem to z własnych obserwacji, bo przez wiele lat pracowałem z nimi.
Magus - 20-07-07 11:04
Fotoreporterzy używają stałek - może nie tacy z krakowskiej ale z National Geographic :) No chyba, że kłamią w wywiadach i opisach a zdjęcia im zrobione są zmontowane w shopie :)
Czy Pan Tomasz Tomaszewski jest Reporterem....?? Oczywiście tak. Moim zdaniem najlepszym w kraju a czy używa stałek? Tak, wyłącznie.
Ja nie mówię, ze zoomy są złe - sam kupiłem 24-70 2.8 zamiast 35 1.4 - mimo, że wachałem się do ostatniej sekundy i ciągle nie wiem czy na 100% dobrze zrobiłem.
RobertW3D - 20-07-07 11:13
Cytat:
Fotoreporterzy używają stałek - może nie tacy z krakowskiej ale z National Geographic :) No chyba, że kłamią w wywiadach i opisach a zdjęcia im zrobione są zmontowane w shopie :)
Pewnie każdy z Was ma trochę racji - stałek oczywiście używają, ale kto powiedział, że mają tylko jedno body??!! :) Jakbym jeździł o po świecie i pracował dla NG i miał ze 3 korpusy, to bym sobie założył coś co by mi dawało 28mm, 80mm i powiedzmy 150 lub 200 i miałbym temat załatwiony (dopóki nie robił bym reportażu o lwach ;) ) A tak poza tym, to czy któryś z Was rzeczywiście rozkładał ich zdjęcia na części pierwsze pod względem technicznym? Jak kiedyś coś takiego zrobiłem, to wyszło mi, że w ponad 70% byly to szerokie kąty (wliczając w to porterty!), w 15% portety "standardowe" a reszta to mocne zbliżenia zwierzątek itp.
Pozdrawiam, R.
Rafał Czarny - 20-07-07 13:22
Cytat:
Fotoreporterzy używają stałek - może nie tacy z krakowskiej ale z National Geographic :) No chyba, że kłamią w wywiadach i opisach a zdjęcia im zrobione są zmontowane w shopie :)
Czy Pan Tomasz Tomaszewski jest Reporterem....?? Oczywiście tak. Moim zdaniem najlepszym w kraju a czy używa stałek? Tak, wyłącznie.
Ja nie mówię, ze zoomy są złe - sam kupiłem 24-70 2.8 zamiast 35 1.4 - mimo, że wachałem się do ostatniej sekundy i ciągle nie wiem czy na 100% dobrze zrobiłem.
Tomaszewski jest jeden, zaś fotoreporterów tysiące. To wyjątek potwierdzający regułę. Nikt nie zawraca sobie głowy kombinowaniem w zakładanie i zdejmowaniem stałek. Bo to niepraktyczne i nie ma na to czasu. Ludzie zwykle starają się ułatwiać sobie życie. Dobry jasny zoom załatwia sprawę, więc po co komplikować rzeczy proste.
Magus - 20-07-07 15:48
Cytat:
Cytat:
Rafał Czarny - 20-07-07 16:31
Cytat:
Zoomy maja jedną zaletę , sa praktyczniejsze.
I właśnie dlatego używają ich fotoreporterzy. Nie wyobrażam sobie gościa na np. manifestacji, gdzie napieprzają się geje z wszechpolakami, który grzebie w torbie zmieniając stałki.