Syd Barrett - 23-12-07 19:52 50mm f1.4 - który wybrać?
Witam! Od jakiegoś czasu coraz bardziej napalam się na obiektyw Olympusa 50/1.4 pod OM. Z tego co zauważyłem, do popularnych jasnych szkiełek dochodzą również: Yashica Yashinon DS-M 1.4/50 Contax Yashica ML 50/1.4 Takumar SMC 50/1.4 Cosinon MC 1.4/55 - wydaje mi się, że wszystkie są pod M42. O jakimś zapomniałem?
Czy ktoś posiada któreś z powyższych lub coś o nich wie? Nie należę do osób majętnych i nie chcę wyrzucać pieniędzy w błoto a marzy mi się 1.4. Piszcie Wasze sugestie! pzdr
-M - 23-12-07 19:57
Mam zuiko 50/1.4 i mogę powiedzieć tylko, że warto. W przypadku mniejszych funduszy - 1.8 też jest świetną propozycją (przede wszystkim ostrzy od pełnej dziury).
suchar - 23-12-07 20:00
Ja z kolei mam Zuiko 50/1.8. Ostre i pięknie rysuje... Zobacz moje zdjęcia w Galerii z Powązek, robione nim z E330. A Zuiko 50/1.4 to już legenda :) Zdaje się, że nie aż tak ostre jak 50/1.8 od pełnej dziury. SMC Takumar 50/1.4 to też podobno kapitalne szkło, ale ja nigdy nim nie fociłem. Pzdr
-M - 23-12-07 20:02
1.8 też mam ;P Dlatego piszę, że 1.4 obrosło legendą, ale na pełnej dziurze daje lekkie... może nie mydełko, ale kolorowe kredki. Za to bokeh 1.4 wymiata. Do portretów cudeńko.
1.8 ostry jest od pełnej dziury, ale myślę, że 1.4 przymknięty do 2.0 i tak odstawi 1.8.
Rafał Czarny - 23-12-07 20:08
Cytat:
O jakimś zapomniałem?
Zapomniałeś o Pancolarze 50mm 1.8. Muszę kiedyś się sprężyć i porównać Pancolara i Zuiko 50mm 1.4 (mam oba).
suchar - 23-12-07 20:11
Cytat:
Cytat:
-M - 23-12-07 20:16
Mi się zawsze bokeh heliosa podobał, szczególnie po przeszczepie do Esystemu.
Syd Barrett - 23-12-07 20:18
Cytat:
Pancolar to ma bokeh... Niesamowity! Bawiłem się nim, bo ma go mój kolega.
- bokeh wg mnie to jeden z najważniejszych czynników. Niestety w zdjęciach cyfrowych ma się nijak w porównaniu z analogowymi, nawet mimo tych "miljonów" pikseli.
@Rafał - mógłbyś zapodać jakąś fotę przy pełnym otworze Pancolara? - który bardziej lubisz i czemu? ;-)
@-M - którego Heliosa?
-M - 23-12-07 20:25
Bokeh nie jest najważniejszy, to raczej rzecz gustu, dla niektórych w ogóle nieistotny. Ja lubię zuiko 50/1.4 właśnie za malarsko bokeh na pełnej dziurze.
Cytat:
Cosinon MC 1.4/55[/b]
Ten Cosinon to zdaje się ta sama konstrukcja, co Chinon Tomioka Dzemskiego. Oczywiście Tomioka to obiektywy wykonywane przez samego mistrza ale konstrukcja jest świetna i można ją też kupic jako Revuenon 55/1.4 i Porst 55/1.4.
Rafał Czarny - 23-12-07 20:29
Cytat:
Mi się zawsze bokeh heliosa podobał, szczególnie po przeszczepie do Esystemu.
Dla mnie ten modny ostatnio bokeh to trochę ściema. Termin został wymyślony całkiem niedawno przez Mike'a Johnston'a (znacie go pewnie jako felietonistę "Fotografa Niedzielnego" z m.in. Fotopolis).
Ja nie potrafię rozróżnić dobrego bokeh od złego. Gdzieś przeczytałem, że 14-54 ma kiepski bokeh. Nie zauważyłem. Dla mnie rozmycie drugiego planu to problem marginalny. Najpierw temat, potem kompozycja potem długo, długo nic, następnie kilka technicznych rzeczy jak ostrość, kontrast itp. A na saaaaamym końcu zwracam uwagę na "ładność" rozmycia.
ps.
Człowiek, który wymyślił całkiem niedawno termin bokeh (Mike Johnston) potrafi bardzo ciekawie pisać o fotografowaniu. Ale kiedy patrzę na zdjęcia, które pokazuje (mam na myśli zdjęcia jego autorstwa), to mam ochotę przeżegnać się nogą. :roll:
Cytat:
Cytat:
mathu - 23-12-07 20:36
W ciemno możesz brać Zuiko 1.4 i Takumara 1.4.
W pozostałe nie ma sensu się pakować.
Takumar jest o tyle lepszym rozwiązaniem, że jest na M42, więc przy ewentualnej odsprzedaży będziesz mieć ogonek chętnych, poza tym ma lepsze powłoki .
-M - 23-12-07 20:38
A ja nie wnikam, czy jest bokeh lepszy czy gorszy... ale fakt faktem, że nieostrości różnią się w różnych obiektywach...
Choćby w tak charakterystycznym zdjęciu jak fotografowanie światełek na choince... na pełnej dziurze w zuiko 50/1.4 są kółeczkami, na 2.0 już widać listki od przysłony.
mariush - 23-12-07 22:05
Strasznie ciężko będzie ci ostrzyc manualnie przy f1.4. Przy duzych wizjerach analogw jest nieco łatwoej... ale przy cyfrze to diabelnie trudne.
A po ile kosztują te 50-ki manualne? Bo za ok. 1000 zl można kupić sigmę 30 mm f1,4 z AF...
Cytat:
Ja nie potrafię rozróżnić dobrego bokeh od złego.
Ja lubię taki bokeh, który widać (w przeciwieństwie do takiego, który po prostu rozmywa tło) - np. taki, który "maluje wzorki" albo "kropkuje światła". Ale to kwestia indywidualna.
-M - 23-12-07 22:16
Ostrzenie to kwestia wprawy. Na początku nie jest proste, ale można się przyzwyczaić. Poza tym cyfra umożliwia zrobienie dubla bezpieczeństwa.
Sigma 30/1.4 to jednak 60 mm a nie 50 mm.
mariush - 23-12-07 22:17
Cytat:
Sigma 30/1.4 to jednak 60 mm a nie 50 mm.
A między 60 a 50 jest jakaś (istotna) różnica? :-)
grizz - 23-12-07 22:19
Cytat:
Cytat:
suchar - 23-12-07 22:23
Hej, ale przecież Sigma da w cyfrze E-systemu 60mm, a manualna 50tka da użyta z Olkiem 100mm. A to już duża różnica.
-M - 23-12-07 22:24
"półtora kroku" hehe dobre ;D
Czy jest istotną? Mam wrażenie, ze wolałbym 24 mm niż 30 mm. Nie jestem pewien jak to się ma w praktyce, ale 35 mm, którego czasami używam jest dla mnie jeszcze zbyt wąskie, więc nie sądzę, by 30 mm było dużo lepsze w tym względzie. (oczywiście mówię o sobie).
Czasami to jest pół kroku, czasami odchylenie się do tyłu, ale ja zazwyczaj fotografuję na wyciągnięcie ręki, na dystans, jaki się ma podczas rozmowy, więc dla mnie te 10 mm może być bardzo istotne.
-M - 23-12-07 22:26
Cytat:
Hej, ale przecież Sigma da w cyfrze E-systemu 60mm, a manualna 50tka da użyta z Olkiem 100mm. A to już duża różnica.
Tfu, zagalopowałem się z przeliczeniami na 35 mm... oczywiście, w takim układzie 30 mm może być ciekawszym rozwiązaniem, bo jest jasne a równocześnie szersze niż 50 mm, które często jest zbyt wąskie (w mojej subiektywnej ocenie).
Syd Barrett - 23-12-07 22:28
Cytat:
Hej, ale przecież Sigma da w cyfrze E-systemu 60mm, a manualna 50tka da użyta z Olkiem 100mm. A to już duża różnica.
No właśnie... się ten temat rozpisywałem ale zostałem wyprzedzony ;-)
Cytat:
(..)A po ile kosztują te 50-ki manualne? Bo za ok. 1000 zl można kupić sigmę 30 mm f1,4 z AF...
No ja wiem, że Sigma chodzi poniżej tysiąca, ale nie pasuje mi te 60mm w przeliczeniu no a cena np. Zuiko 50/1.4 pod OM to przeważnie 200-280zł (bywa, że dają nawet 380zł). Takumary z tego co widzę chodzą po 180-360zł.
-M - 23-12-07 22:32
50/1.8 chodzi nawet po 130 zł, warto nad nim pomyśleć
Syd Barrett - 23-12-07 22:35
Cytat:
50/1.8 chodzi nawet po 130 zł, warto nad nim pomyśleć
Noo. Widziałem i po 68zł - i to nie raz. No ale jak już szaleć to szaleć. Chcę 1.4!
mariush - 23-12-07 22:57
Cytat:
ale nie pasuje mi te 60mm w przeliczeniu
To 30 mm jest właśnie fajne - dzieki temu zdjęcia (w por. do 50 mm - a więc 100 mm w przeliczeniu) nie są pozbawione przestrzenności, perspektywa jest zupełnie inna niz w 50-kach, jak np, tu (f 1,4): <b><i>Jpg PNG z zewnętrznych serwerów</i></b> Przy 50-ce (100 mm w 4/3) tło było "abstrakcyjne", nie zobaczyłbyś mostu.
A GO w tej sigmie jest i tak uciążliwie mikroskopijna :-) (poniższe zdjęcie było robione na przesłonie 2,2, to pełny kadr - sry za takie byle jakie albumowe pstryki, ale chodzi o pokazanie sprzętu :-)): <b><i>Jpg PNG z zewnętrznych serwerów</i></b> No i 50 mm powoduje, że niebezpiecznie oddalasz się od osoby portretowanej :-)
Ale do portretów przedstawiających "ciasną głowę" 30-ka słabo się jednak nadaje, lekko deformuje głowy (przykład, f 2,2)
<b><i>Jpg PNG z zewnętrznych serwerów</i></b> Jeśli chcesz mojej rady - jeśli kupujesz manualną 50-kę, to ze światłem 1,8 (takie szkiełka kosztuja pon 100 zł, ja mojego Revuenona kupiłem za 50 zł :-)). Na f1,4 szkoda kasy. Lepiej ciułać na sigmę.
-M - 23-12-07 23:05
Robię 50 mm na małym obrazku bliskie portrety i lubię konsekwencje, które za sobą to ciągnie, więc 30 mm do portretowania przy esystemie mnie nie przeraża.
HrabiaMiod - 24-12-07 00:25
Nie no.. jeśli chodzi o portret - taki jak z ostatniego linku mariusha - potrzeba 50mm. Ogólnie jeśli chodzi o portret - powinno się portretować ogniskowymi od 80 do 130mm (poprawcie jak coś) - sigma jest więc za szeroka. W E-Systemie do portretu podejdzie przede wszystkim ZD50 - ciut droższy od Sigmy, ale to ZD. Moim zdaniem, jeśli chcemy taką stałkę do portretów, warto rozejrzeć się za szkłami manualnymi. Póki co mam (pożyczonego właściwie) Yashinona 50mm/f 1,7 - efekt tutaj: http://galeria.olympusclub.pl/albums...606x_small.jpg
Na razie się uczę, ale z fotki na fotkę coraz lepiej idzie mi ostrzenie i coraz bardziej uczę się używac tego szkła.
I podobnie jak kolega, myślę o zakupie jakiejś jasnej 50tki (jasnej i własnej).
Zastanawiam się nad Zuikiem 50/1,4 - Legendarne ponoć szkło OM systemu (ponoć, gdyż tych czasów nie dane jest mi pamiętać). Ostre od 1.8, a od 2.0 ponoć miażdży, tnie rogówkę i w ogóle proch i pył. Ciekawy link wygrzebałem - ile w tym prawdy? LINK - gość dowodzi, iż Zuiczek ów ostrzejszy jest niźli Canony 24-70mmL i 50mm f/1.4.. No nie wiem. Ciekawą alternatywą (i tańszą) jest też Zuiko 50/1,8 - do wyrwania za jakieś 100zł. Ostry ponoć od początku skali. A więc na f/2 powinien ciąć nawet metal. Ale to 1.4 jakoś kusi.. No i teraz ten takumar się pojawił - wcześniej obijał się o uszy, ale jakoś nie zaistniał w świadomości - z tego co czytam, to bardzo ciekawe szkło. Tyle, że ceny mniej. Około 300zł zapłacić byłoby trzeba. No.. 250.
Pytanie do posiadaczy (zapewne szczęśliwych) zuika 50/1,4 (i tych którzy i tego ciemniejszego mają też) - od ilu cm można ostrzyć?
Pozdrawiam Przemek
-M - 24-12-07 00:54
50/1.4 ostrzy od chyba 30 czy 35 cm, w dzień mogę sprawdzić dokładnie. Przy podczepieniu do E1 daje to pole chyba 10x13 cm (mniej więcej).
Ten obiektyw nie ma przysłony 1.8, kolejna po 1.4 to 2.0. Tnie wszystko i jest chyba ostrzejszy od 1.8 na pełnej dziurze.
Co do właściwej ogniskowej do portretu to tylko taka legenda ;P Każdy robi jak lubi. Każdy ogląda to co lubi.
Gdy zrobisz portret obiektywem 50 mm (po przeliczeniu) to musisz fotografować np. z odległości 50 cm. Są osoby, które najczęściej widzi się z takiej odległości (więc zniekształcenia są jak najbardziej realne)... i tak dalej.
mathu - 24-12-07 01:40
Cytat:
Ciekawą alternatywą (i tańszą) jest też Zuiko 50/1,8 - do wyrwania za jakieś 100zł. Ostry ponoć od początku skali. A więc na f/2 powinien ciąć nawet metal. Ale to 1.4 jakoś kusi..
50/1.8 jest bardzo ostry, ale niestety nie ma F2 i tego brakuje :< Cytat:
No i teraz ten takumar się pojawił - wcześniej obijał się o uszy, ale jakoś nie zaistniał w świadomości - z tego co czytam, to bardzo ciekawe szkło. Tyle, że ceny mniej. Około 300zł zapłacić byłoby trzeba. No.. 250.
Pokaż mi miejsce, gdzie dostanę T SMC 1.4 za 300 zł, to kupię pięć. Kumpel ostatnio bardzo okazyjnie kupił za 360 zł.
Ja szczerze mówiąc też stoję przed dokładnie takim samym wyborem. Nie mam jeszcze nic z F1.4 i nie wiem jeszcze co kupię. Chyba spróbuję wyrwać tego Zuiko na Allegro, a potem się zobaczy.
HrabiaMiod - 24-12-07 16:15
Ano TUTAJ może się zdarzyc tak, że przez świeta nie pojdzie do góry. Patrząc na zakończone też ludzkie ceny się zdarzają.
300zł to dobra cena za tego zuika z przejściówką?
Takumar czy zuiko (ten jaśniejszy)?
A i ostrzenie odbywa się od 45cm.
Pozdrawiam Przemek
-M - 24-12-07 16:19
Spojrzałem, faktycznie od 45 cm (w rzeczywistości odrobinkę bliżej, bo 45 cm to ostatnia liczba w zakresie, ale pierścień minimalnie można kręcić).
Tak czy siak to jest bliziutko, przy cropie *2 daje praktycznie pole o powierzchni odbitki fotograficznej.
mathu - 24-12-07 16:20
Cytat:
Ano TUTAJ może się zdarzyc tak, że przez świeta nie pojdzie do góry. Patrząc na zakończone też ludzkie ceny się zdarzają.
Ta aukcja to oszustwo, próbowałem to zgłosić do Allegro, ale nie ma jak (nie da się opisać skargi).
To nie jest Takumar SMC, tylko Super Takumar. Ze słabszymi powłokami i warty około 200-250 zł.
Syd Barrett - 26-12-07 22:43
A co myślicie o obiektywie Cosina 55mm 1:1,4 ?
-M - 26-12-07 22:54
Alr to chyba M42, prawda?
Cosina produkuje m.in. obiektyw 35-70 mm do OM (firmowany przez zuiko). Bez rewelacji ale nie ma co narzekać.
Syd Barrett - 26-12-07 23:06
Cytat:
Alr to chyba M42, prawda?
- tak, to M42 ale dla mnie - tym lepiej ponieważ mam pierścienie do makro właśnie pod M42..
mathu - 26-12-07 23:32
Po co ci 1.4 do makro? ;>
Syd Barrett - 26-12-07 23:35
Cytat:
Po co ci 1.4 do makro? ;>
Chcę poćwiczyć ustawianie ostrości na dokładnie ten piksel, który sobie akurat upatrzę!
dzemski - 09-01-08 15:58
Używam zarówno Sigmy 30/1.4 jak i Zenitara 50/1.7 oraz Chinona Tomioki 55/1.4 Odkąd złapałem Chinona nie używam wcale Zenitara, choć trzymam go na wszelki wypadek, ponieważ jest to trafiony egzemplarz (rewelacyjnie ostrzy). Chinon ze swoją ogniskową po cropie 110mm i światłem 1.4 jest genialny do fotografii portretowej, ale nie tylko. Sigmę natomiast kupiłem własnie po to by mieć jasno i pewny AF do fotografii ślubnej i teatralnej. Spisuje się świetnie. Polecam tego chinona z manulanych, choć kupno tego zrobionego przez mistrza Tomiokę (tylko egzemplarze z napisem Tomioka) graniczy z cudem, a one są najlepsze (i niestety najdroższe, na ebay chodzą powyżej 300$). Ale egzemplarze z fabryki Tomioki (już nie własnoręcznie robione przez mistrza) są sporo tańsze i także rewelacyjne optycznie.
Karol - 09-01-08 16:09
Czy ktoś się orientuje ile może być wart obiektyw - Auto Revuenon 1.4? Oczywiście nie tyle mi chodzi o cenę co o jakość fot na otwartym obiektywie podpiętym do 4/3...
Oleryk - 09-01-08 16:13
Cytat:
Czy ktoś się orientuje ile może być wart obiektyw - Auto Revuenon 1.4? Oczywiście nie tyle mi chodzi o cenę co o jakość fot na otwartym obiektywie podpiętym do 4/3...
Który 1.4? Ten o ogniskowej 55mm to chyba ta sama konstrukcja co Tomioka Dzemskiego czyli będzie świetny.
Karol - 09-01-08 16:15
Cytat:
Cytat:
dzemski - 09-01-08 16:17
Dokładnie Auto Revuenon 55/1.4 to produkt z fabryki Tomioki. Całkiem niezłe szkiełko. Obiektyw ma pomarańczowe powłoki, choć nie tak intensywne (w barwie) jak te z Sigmy 30/1.4, przez co nie wpływają na temperaturę barwową zdjęć.
Oleryk - 09-01-08 16:23
Ta konstrukcja występuje jak Chinon, Revuenon i Porst. Może jeszcze jakies inne marki wchodzą w grę, na pewno wiem o tych trzech.
mar1no - 03-03-08 16:01
Panie i Panowie ... od jakiegoś czasu poszukuję 50tki ze światłem 1.4 i niestety kiepsko to wygląda na krajowym podwórku :(
na giełdzie wypatrzyłem 2 takie olki
jeden za 250 pln po założeniu do body i kręceniu pierścieniem przysłony, podglądaniu głębi zaciął się ! do tego miał sporo farfocli w środku - stan mocno zastanawiający. Gość powiedział, że odda go do serwisu ale chyba sobie odpuszcze ten temat
kolejny znalazłem za 350 ten z kolei miał lekko mokre listki przysłony - więc albo przesmarowany albo stał gdzieś na słońcu
nie macie namiaru na kogoś kto ma 50 tke ze światłem 1.4 w dobrym stanie za rozsądne pieniądze ?? a jeśli nie 50 to może 24mm lub szerzej ? :)
Syd Barrett - 03-03-08 16:19
na allegro znalazłem zuiko i takumara. Takumar pewnie duuużo podskoczy ale obserwowanie nie zaszkodzi (ani też nic nie kosztuje).
Michu (Pentax) - 03-03-08 18:52
Cytat:
Cytat:
suchar - 03-03-08 18:55
Cytat:
Cytat:
Rafał Czarny - 03-03-08 19:07
Cytat:
Różnica w świetle jest bardzo mała
Bardzo mała? 2/3 EV między 1.4, a 1.8 to mało? Moim zdaniem całkiem sporo.
suchar - 03-03-08 19:12
Cytat:
Cytat:
Syd Barrett - 03-03-08 20:25 Michu - ceny 1.8/50 z allegro: 2 październik 2007 76zł, 3 paź 76zł; 23 paź - 71zł, 30 paź 93zł 28 lis 72zł itd... teraz w zakończonych na allegro nie ma tak tanich. Jakiś czas temu ceny podskoczyły a ja przestałem już na nie zwracać uwagę bo już mam to, co chciałem.
-M - mam zarówno Takumara 50/1.4 jak i Pentacona 50/1.8. Zdecydowanie wolę Takumara. B. rzadko robię zdjęcia na 1.4 z uwagi na niewielkie pole ostrości ale jestem bardzo zadowolony, że go mam bo czasem się bardzo przydaje oraz wyjątkowo miło się nim ostrzy (do ostrzenia zawsze ustawiam 1.4). Ma też moim zdaniem najpiękniejszy bokeh, no ale spotkałem się z opiniami, że to porażka :) co kto lubi!!!
HrabiaMiod - 03-03-08 20:33
A może Zuiko 50/1,4 ? Mam, jestem zadowolony. Ostry, dobry optycznie. Do wyrwania za 300-400zł. Widziałem jakieś porównanie - w szranki stanął ów zuiczek, canon 50/1.8, c 50/1.4 i chyba c 17-40 - test dotyczył ostrości - były zdjęcia i opis. I co niesamowite, zuiczek ów wygrał porównanie - ostrością dorównywała mu jeszcze ta jaśniejsza stałka canona, ale zuiko był ostrzejszy ciut.
Efekty pracy z nim możesz zobaczyć w mojej galerii w dziale portrety. Większość to właśnie praca z nim. Ale dopiero się uczę, więc miejscami nietrafione z ostrością itp. Najlepiej oglądnij prace -M'a - chyba głównie tym słoikiem foci i wychodzi mu to znakomicie.
pozdrawiam Przemek
ps. na allegro ostatnimi dniami widziałem Zuiko 50/1.2 - aach, co za szkło (ten malarski bokeh) - ale kosztował 1000zł.
Syd Barrett - 03-03-08 20:39 PrzemQ_09 - masz linka do aukcji? (na pewno nie 50/1:2)
mar1no - 03-03-08 22:16
Cytat:
na allegro znalazłem zuiko i takumara. Takumar pewnie duuużo podskoczy ale obserwowanie nie zaszkodzi (ani też nic nie kosztuje).
wszystko ok ale szukam z klasycznym mocowaniem om a nie na gwint i przejściówki ;)
allegro odwiedzam kilka razy dziennie i jak ktoś pisze w opisie, że obiektyw jest w stanie dobrym i ma czystą optykę to ... on jest w stanie dobrym według oceny sprzedawcy - jakie ma kryteria oceny tego nikt nie wie. Zawsze jest szansa zwrotu ale przy takich zabiegach przez pół kraju nie jest to wygodne rozwiązanie :]
tak więc jeśli ktoś chce się pozbyć albo zna kogoś kto chce się pozbyć 50 f1.4 z mocowaniem om to proszę o znak sygnał :)
aaa 50 f1.2 był jeszcze wczoraj za 1000 więc nawet nie obserwowałem :) z tego co wiem to nikt nie licytował więc jest szansa, że się jeszcze pojawi w lepszej cenie
-M - 03-03-08 22:17
Bardzo lubię malunek bokehu jaki daje 50/1.4 na pełnej dziurze... poza tym ma się zapas jednej przysłony... na 2.0 jest minimalnie ciemniejszy od 50/1.8 a ostrzy lepiej. Jedynie wtedy bokeh tak nie nęci.
Rafał Czarny - 03-03-08 22:53
Syd, ja mam OM 50 1.4. Jak chcesz pomacać (tylko pomacać, bo na pewno się go nie pozbędę) to możemy się ustawić w jakiś weekend w Krk.
mar1no - 03-03-08 23:02
Cytat:
Bardzo lubię malunek bokehu jaki daje 50/1.4 na pełnej dziurze... poza tym ma się zapas jednej przysłony... na 2.0 jest minimalnie ciemniejszy od 50/1.8 a ostrzy lepiej. Jedynie wtedy bokeh tak nie nęci.
masz może jakiś przykład z nastawem na 2.0 - jak się przyglądałem to listki przysłony przy takim domknięciu układają się w fajny sposób. W pierwszej chwili myślałem, że coś z przysłonami nie tak ... :) c
rocco - 04-03-08 15:36
Na Alledrogo jest CZJ Pancolar 1.4/55, zebra, bez MC. Do końca aukcji 10 dni a cena już doszła do 500 złotych :o Chyba przesada...
Marge - 04-03-08 16:41
Ktoś miał okazję porównać te dwa obiektywy? Auto Revuenon 1.4/55 CZJ Pancolar 1.4/55
Bo jestem ciekawa co wpływa na różnicę w cenie, i czy warto zamienić Revuenona na Pancolara?
rocco - 04-03-08 16:50
Revuenona mam, zresztą nie tylko ja na forum. Niezłe szkiełko jak za swoją cenę. Nigdy nie mialem Pancolara więc nie mam porównania.
Marge - 04-03-08 17:20
Revuenona też mam. Ciekawi mnie czy ktoś ma obydwa i by mógł dać fotki z podobnymi ujęciami. Może wtedy byłoby od razu widać znaczące różnice.... Lub nie ;)
Marcin510 - 14-05-08 12:45
Cytat:
Panie i Panowie ... od jakiegoś czasu poszukuję 50tki ze światłem 1.4 i niestety kiepsko to wygląda na krajowym podwórku :(
na giełdzie wypatrzyłem 2 takie olki
jeden za 250 pln po założeniu do body i kręceniu pierścieniem przysłony, podglądaniu głębi zaciął się ! do tego miał sporo farfocli w środku - stan mocno zastanawiający. Gość powiedział, że odda go do serwisu ale chyba sobie odpuszcze ten temat
kolejny znalazłem za 350 ten z kolei miał lekko mokre listki przysłony - więc albo przesmarowany albo stał gdzieś na słońcu
nie macie namiaru na kogoś kto ma 50 tke ze światłem 1.4 w dobrym stanie za rozsądne pieniądze ?? a jeśli nie 50 to może 24mm lub szerzej ? :)
szukaj na ebayu niemieckim, tanio nie bedzie ale trafisz porzadne egzempalrze bo u nas to chyba same szroty
ja kupilem od niemca super takumara 1.4/50 w fabrycznym stanie (obiektyw z konca lat 60tych z radioaktywnymi powlokami) za okolo 150 euro
zeissa pancolara dostalem za okolo 50 euro, tez od niemca
z 1.4 tez mozesz kupic nikkora 1.4/50 i dodatkowe przejscie
crux - 14-05-08 14:00
Cytat:
szukaj na ebayu niemieckim, tanio nie bedzie ale trafisz porzadne egzempalrze bo u nas to chyba same szroty
ja kupilem od niemca super takumara 1.4/50 w fabrycznym stanie (obiektyw z konca lat 60tych z radioaktywnymi powlokami) za okolo 150 euro
zeissa pancolara dostalem za okolo 50 euro, tez od niemca
z 1.4 tez mozesz kupic nikkora 1.4/50 i dodatkowe przejscie
Chwalisz się zakupami?:) Temat nieco stary.
arhtus - 26-11-09 18:35
Witam Od pewnego czasu zachorowałem na manuale OM, po czym stałem się posiadaczem 100 2,8 oraz wspomnianej 50 1,4. Pierwsze wrażenia były niesamowite (mówię o tych dotykowych :grin:) po prostu coś pięknego. Nie raz nie mając jeszcze na czym potestować bawiłem się pieścieniami (poezja:grin:) Docelowo mam zamiar upolować jakiegoś kliszowca i poeksperymentować, ale nie mogąc się już doczekać kupiłem adapter om-4/3 (olympusowy) i pierwsze wrażenia są następujące....
Adapter z obiektywami jest spasowany bardzo ciasno, żeby to skręcić trzeba urzyć trochę siły, wydaję mi się że przy częstej zmianie obiektywów bagnety będą cierpiały Jeśli chodzi o jakość obrazu to jestem trochę rozczarowany jakością na 1,4 mówiąc krótko mydłooo. 2,0 jest już przyzwoite, a dalej jest już ostro, ale nastawiałem się oczywiście na te niższe wartości. Dodatkowo na 1,4 gdy w kadrze jest coś jasnego to wokół tego powstaje jakaś taka dziwna poświata co dodatkowo potęguję efekt słabej ostrości i całość wygląda jak jakaś akwarela. Nie wiem czy powód tego może tkwić po stronie mechanicznej, czy tak ma być. Obiektyw oczywiście "kupowałem w stanie idealnym", ale wydaje mi się że był rozbierany (może źle złożony)
Bokeh- mhmmm... bardzo mi się podoba:-P choć przy 4/3 spodziewałem się troszkę więcej. Ładnie rozmyte tło uzyskamy tylko przy małej odległości (jeśli portret to tylko twarz) Dodatkowo zauważyłem coś dziwnego, nie wiem jak to możliwe ale tło widziane w wizjerze wydaje się "ostrzejsze" niż efekt końcowy na zdjęciu :?:
Jeszcze jedno pomiar światła w E420 z tym obiektywem kiepsko sobie radzi, trzeba wprowadzać korektę na minus. standardowo -0,3EV co i tak bardzo często jest o wiele za mało często nawet -1EV
Reasumując zabawa jest na razie przednia, a efekty mam nadzieję że będą lepsze...niebawem :wink:
dzemski - 26-11-09 19:04
Cytat:
Adapter z obiektywami jest spasowany bardzo ciasno, żeby to skręcić trzeba urzyć trochę siły, wydaję mi się że przy częstej zmianie obiektywów bagnety będą cierpiały Jeśli chodzi o jakość obrazu to jestem trochę rozczarowany jakością na 1,4 mówiąc krótko mydłooo. 2,0 jest już przyzwoite, a dalej jest już ostro, ale nastawiałem się oczywiście na te niższe wartości. Dodatkowo na 1,4 gdy w kadrze jest coś jasnego to wokół tego powstaje jakaś taka dziwna poświata co dodatkowo potęguję efekt słabej ostrości i całość wygląda jak jakaś akwarela. Nie wiem czy powód tego może tkwić po stronie mechanicznej, czy tak ma być. Obiektyw oczywiście "kupowałem w stanie idealnym", ale wydaje mi się że był rozbierany (może źle złożony)
użyj maski, a raczej ją wykonaj i zamontuj w obiektyw poszukaj na forum tematu o maskach w obiektywach manualnych maska bardzo pomaga przy dużych otworach przesłony
arhtus - 26-11-09 20:14
Cytat:
użyj maski, a raczej ją wykonaj i zamontuj w obiektyw poszukaj na forum tematu o maskach w obiektywach manualnych maska bardzo pomaga przy dużych otworach przesłony
o co chodzi z tą maską:?: w czym ona ma pomóc:?:
grizz - 26-11-09 20:16
Cytat:
o co chodzi z tą maską:?: w czym ona ma pomóc:?:
W zapobieganiu niechcianemu rozpraszaniu światła.
k@czy - 26-11-09 20:33
Cytat:
o co chodzi z tą maską:?: w czym ona ma pomóc:?:
zasada dzialania starych obiektywow troche sie rozni od tych z systemu 4/3. w starych swiatlo inaczej padalo na matryce. w skrocie: swiatlo w 4/3 pada prostopadle na matryce- w analogach z reguly nie. dlatego masz sporo swiatla, ktore odbija ci sie po calym korpusie i przejsciowce i powoduje efekt "rozmycia" zwlaszcza w jasnych scenach i na pelnej dziurze. maskownica blokuje niechciane swiatlo i przepuszcza tylko niezbedne minimum (jak jest dobrze wykonana) poczytaj tu: http://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=4494
arhtus - 26-11-09 21:11
Wielkie dzięki za oświecenie. Rzeczywiście chyba w tym tkwi problem, poczytam dalej może coś zmajstruję. _______________________ (automatyczne scalenie)_____________________ mam jeszcze pytanie Czy taką maskę można zamontować przed przednią soczewką obiektywu? Chciałbym najpierw zobaczyć czy to coś zmieni, a potem coś może wykombinować na stałe. _______________________ (automatyczne scalenie)_____________________ Swoją drogą Panowie na Opycznych testując 50 1,8 OM też nie wzieli chyba tego pod uwagę. Zdj przy 1,8 wyszło im bardzo podobne do tego co ja uzyskuję.
k@czy - 26-11-09 23:37
mozna, ale to nie bedzie efekt, ktorego oczekujesz :)
Adamss68 - 03-02-10 19:02
Podepnę się,żeby nie zakładac nowego wątku.Chodzi o obiektyw OM50 1.4.Zaobserwowałem taką rzecz,na przysłonach f12,11 w centrum kadru, pojawia się zamglenie z lekko niebieskim zafarbem,wraz ze zwiękrzaniem otworu przysłony,zjawisko to znika:roll:.Zrobiłem dzisiaj kilka przykładowych fot,ale niechcący wkasowałem:evil:.Mnie się wydaje,że ktoś tam zdarł powłoki mc,choc może się mylę?
enter - 08-02-10 15:52
Cytat:
Podepnę się,żeby nie zakładac nowego wątku.Chodzi o obiektyw OM50 1.4.Zaobserwowałem taką rzecz,na przysłonach f12,11 w centrum kadru, pojawia się zamglenie z lekko niebieskim zafarbem,wraz ze zwiękrzaniem otworu przysłony,zjawisko to znika:roll:.Zrobiłem dzisiaj kilka przykładowych fot,ale niechcący wkasowałem:evil:.Mnie się wydaje,że ktoś tam zdarł powłoki mc,choc może się mylę?
mylisz się taki efekt występuje na większości szkiełek na obiektywach macro jest zauważalny szczątkowo już od f22
Adamss68 - 08-02-10 18:31
Ta sprawa,została mi wyjaśniona przez innego naszego forumowicza:wink:,dzieki za odzew:grin:! _______________________ (automatyczne scalenie)_____________________ Cytat:
Ta sprawa,została mi wyjaśniona przez innego naszego forumowicza:wink:,dzieki za odzew:grin:!
Tylko że to, zaobserwowałem na 50mm 1.4,a mam 28mm 2,8,50mm 1.8 i Vivitara 135 2,8. Z tymi obiektywami jest ok!