rodia - 12-01-07 20:49 Lampa błyskowa - potrzebne info
Przymierzam się do zakupu dodatkowej lampy błyskowej do mojego E-500. I teraz z tego co sie dowiedziałem to mam do wyboru albo lampy dedykowane albo nie dedykowane. Teraz tylko pytanie jakie dodatkowe możliwości są w lampach dedykowanych. I wogóle to jak ich sie używa? tzn co można w nich ustawiać? czy ustawia sie aparat do lampy czy lampe do aparatu?
dog_master - 12-01-07 20:56
W lampach dedykowanych masz pełną automatykę, TTL i Super FP, czyli tryb, w ktorym czas synchronizacji zamiast 1/180s moze wynosic nawet 1/4000s! Tylko, ze wtedy zakres pracy lampy maleje.
A jak się używa? Bardzo prosto :) Przykręcasz, wkładasz baterie, włączasz i... gotowe :) w trybie TTL oraz AUTO nie robisz nic ;]
A jak juz będziesz chcial sie pobawic lampa, to przyda sie wzorek:
przyslona = czulosc iso * liczba przewodnia / odleglosc od obiektu
dadu - 12-01-07 21:17
Cytat:
przyslona = czulosc iso * liczba przewodnia / odleglosc od obiektu
dog_master popraw ten wzór!
rodia - 12-01-07 21:26
To w takim razie czy warto kupować lampę dedykowaną czy niededykowaną? Albo inaczej zadam pytanie: kiedy jest wyraźnie odczuwalna wyższość lampy dedykowanej? Jakie modele lamp niededykowanych polecacie? Bo jeśli chodzi o dedykowane to wyboru wielkiego nie ma wiec przejrzałem już je.
Karol - 12-01-07 21:34
Niededykowana to tylko proteza mająca uzasadnienie ze względów ekonomicznych. Są jeszcze warianty kombinatorskie - np. lampa zewnętrzna wyzwalana fotocelą... Jak możesz wydać kilka stówek to taka fl-36 pięknie Ci to wynagrodzi - świetnie współpracuje, palnik odchylany w dwóch płaszczyznach - możesz odbijać światło itd..., możesz też synchronizować ją z krótkimi czasami a więc np. używać w pełnym słońcu. Jak potrzebujesz mocniejszej lampy - to fl-50 ale to już większy wydatek... P.S. - ściągnij instrukcję do FL-36 - rozjaśni Ci temat trybów pracy, korekcji itd... I jeszcze jedno - nie możesz bezkarnie wpinać różnych, szczególnie niektórych starych lamp - istnieje np. problem zbyt wysokiego napięcia w stopce, które może uszkodzić aparat...
rodia - 12-01-07 21:46
Czyli jak już to decydować sie na dedykowaną? Przeglądając Metzy widziałem, że też pracują w trybach auto TTL, wiec wciąż nie rozumiem w czym różnica.
Ten wzór co jest wyżej to on cos sie nie zgadza bo z niego dziwnie wychodzi. Wzrór wzorem, a powiedzcie jaki zasięg w praktyce osiąga się taką lampą FL-36?
HrabiaMiod - 12-01-07 22:21
Nie jest przypadkiem tak, że l. przewodnia fl-36 to 36; fl-50 to 50 ? Coś mi się kojarzy... I to jest zasięg?
Swoją drogą fociłem raz z załączoną fl-50 - klasa... świetnie się z tym robi : )
baartek - 12-01-07 22:43
jakiś czas temu miałem podobny problem i nie żałuje że kupiłem lampe fl-36 czyli dedykowaną napisze jak było tez sie wachałem i w końcu wybrałęm sie do sklepu podpiełem Metza i nie było tak kolorowo z tym TTL nie wiem czy to wina samej lampy bo niby u producenta czyta sie ze powinno być ok ale nie zapominajmy ze jeszcze pomiędzy lampa a korpusem jest magiczna przejściówka ( moze to w niej tkwi problem ) a juz nie wspomne że nie maja te lampy dedykacji do krótkich czasów a to fajna sprawa . Następnie podpiąłem dedykowaną lampe i nagle wszstkie problemy zniknęły, może ze względu na to żę pstrykam zupełnie amatorsko i nie che mi sie czasami zastanawiać nad ustawieniami lampy ale zapewniam ze nawet dla wymagajacych mozna przejsć w tryb Manual i napewno bedziesz zadowolony ,,, Ja z czystym sumieniem polecam Dedykowana ... No i oczywiście poszperaj bo gdzies ten temat na forum był już podjęty ...
YxasoR - 12-01-07 22:54
Wszystko zależy od pieniędzmi jakimi dysponujesz - najlepsza FL-50, a później FL-36.
nurek - 12-01-07 22:59 Rodia, moje zdanie jest takie. Oczywiście nie każdy musi się z nim zgadzać. Ja kupiłem lampę systemową FL-50. Owszem, wydatek był ale cóż. Poprostu chciałem mieć mocna lampę dedykowaną do tego aparatu i koniec. Taką, przy której nie będzie trzeba bawić się jakieś stopki, zamartwiać czy automatka zadziała poprawnie czy nie. W końcu nie kupuję tego raz na miesiąc czy nawet pół roku. Zakładam, że sprzęt będzie służył przez dłuższy czas. Poza tym nikt nie mówił że będzie łatwo, że E-System jest tani. Kupujesz porządną furę to nie narzekaj że paliwo jest drogie. Może ktoś powie, że można było FL-36 bo przecież nie chodzę na śluby, nie zarabiam na tym. No ale co z tego? Dziś nie ale kto wie co będzie jutro? A wtedy powiesz że mogłeś wziąć większą, wydajniejszą a tak masz mały problem. Wychodzę z założenie że lepiej kupić coś później ale jak już to konkretnego (nie mówię tu oczywiśćie o szkłach za kilka, kilkanaście tysiaków). Bierz FL50 i masz święty spokój. Od przybytku mocy jeszcze chyba nikt nie umarł tak jak od nadmiaru powietrza w butli nurka :-). Zresztż chyba już ktoś pisał na naszym forum, że przesiadka z FL-36 na FL-50 to jak z przesiadka ze zwykłego auta na mercedesa.
Powodzenia w wyborze!
suchar - 12-01-07 22:59
Mam FL36 i jestem z niej zadowolony. Musze sie jeszcze pouczyc jej uzywac, ale jak dotad jest ok. Jesli potrzebujesz tylko doswietlac, usuwac cienie, to ta lampka sie bardzo dobrze sprawdza. Nie focilem nia w kosciolach, wiec trudno mi powiedziec jak jest, ale w mieszkaniach nie brakuje mocy. Dodatkowo dokupujesz, albo robisz wlasnorecznie (przepisy znajdziesz w innych watkach) dyfuzor i gra gitara :)
RZArt - 13-01-07 07:38
Używam Metza 32MZ-3 ze stopką SCA3202 M4 o mocy porównywalnej z FL-36 i w zasadzie mi wystarcza, nawet błyskając sporadycznie w jakimś kościele czy innym dużym pomieszczeniu. Jednak zbieram na lampę systemową, na FL-50. Argumentacja? Podobnie jak nurek, taką planowałem kupić do mojego aparatu od początku bo lubię mieć zapas mocy. Ta co jest, to pozostałość po wcześniejszym analogu i traktuję ją jako przejściówkę. Pozdrawiam
Magus - 13-01-07 09:06
Mam FL-36 - fajna rzecz, ale pracuję czasem FL-50 ma dużą przewagę w wielu askpektach: - Siła - Precyzja błysku - Wyżej nad obiektywem - Większa powierzchnia palnika
* Zasilanie - akumulatorki AA-4szt * Liczba przewodnia - 40 (przy 50mm), 54 (przy 105mm) * Kąt rozsyłu błysku - automatyczny zoom w zakresie ogniskowych (12-52 4/3) 24-105mm. Z nasadką pokrywa pole widzenia obiektywu 20mm (10 4/3) * Regulacja głowicy - w pionie i w poziomie * Tryby Ekspozycji - automatyka TTL, automatyka lampy, tryb ręczny * Wymiary - 75 x 125 x 108 mm * Waga - 480 g
Cena około 1300 zł
01 - 13-01-07 09:18
Jeśli E-500 nie ma wbudowanego AF iluminatora czyli czerwonej lampki wspomagającej AF (e-300 i e-400 wiem, że nie ma, iluminator ma model e-1) to lampa z dedykacją daje ci kolejny atut - wspomaganie autofokusa. Jeśli używasz obiektywu 14-45 to poczujesz znaczną poprawę jeśli chodzi o szybkość ustawiania ostrości w słabym świetle.
Magus - 13-01-07 09:32
Cytat:
Jeśli E-500 nie ma wbudowanego AF iluminatora czyli czerwonej lampki wspomagającej AF (e-300 i e-400 wiem, że nie ma, iluminator ma model e-1) to lampa z dedykacją daje ci kolejny atut - wspomaganie autofokusa. Jeśli używasz obiektywu 14-45 to poczujesz znaczną poprawę jeśli chodzi o szybkość ustawiania ostrości w słabym świetle.
Metz z odpowidnia stopką wspomaga autofokus więc ten atut nie istnieje.
01 - 13-01-07 09:46
Metz z odpowiednią stopką lub w odpowiednim wydaniu też jest lampą z dedykacją. [/quote]
Magus - 13-01-07 09:50
54 nie jest lampą dedykowaną, dedykowany jest adapter łączący ją z aparatem - lampy dedykowane Metza to inna seria.
rodia - 13-01-07 09:53
Problem jak zawsze z kasą. Na FL-50 nie mogę sobie pozwolić. Jak już to wezmę FL-36. Dlatego rozważałem zakup jakiegoś Metz'a tylko, że skoro nie miałem do czynienia z żadną z tych lamp to nie wiem jak to w praktyce?. Do tych Metzów to jakiś adapter potrzebny? Ktoś tu wcześniej pisał?
Ktoś wspomniał, że liczba przewodnia to zasięg, ale przy jakiej czułości i przy jakiej przysłonie. Jak to przeliczać na inne czułości i przysłony i odległości?
Magus - 13-01-07 10:03
z wiki
Cytat:
Liczba przewodnia (LP) określa moc lamp błyskowych. Oznacza ona odległość lampy od obiektu, z jakiej do obiektu dotrze odpowiednia ilość światła do poprawnego naświetlenia filmu ISO 100 przy przysłonie f/1.
Liczba przewodnia pozwala na obliczenie wartości przysłony przy fotografii z wykorzystaniem lampy, zgodnie z poniższymi wzorami:
* wartość przysłony dla materiału ISO 100 (21DIN): przysłona = LP/odległość od obiektu; * wartość przysłony dla materiału ISO 200 (24DIN): przysłona = (LP / odległość od obiektu) * 1.42; * wartość przysłony dla materiału ISO 400 (27DIN): przysłona = (LP / odległość od obiektu) * 2.
Magus - 13-01-07 10:04
Cytat:
Do tych Metzów to jakiś adapter potrzebny? Ktoś tu wcześniej pisał?
Dokładnie napisałem Ci w poście powyżej, masz nawet zdjęcie tabelki kompatybilności. http://4imagehosting.com/out.php?i=881_MetE500.jpg
rodia - 13-01-07 10:06
A co dokładnie ten adapter daje? Czy bez niego nawet w manualnym trybie lampa nie działa? Sorki za tak głupie pytania, ale naprawdę nie mam o tym zielonego pojęcia.
01 - 13-01-07 10:09
Magus:
No dobra niech każdy pozostanie przy swojej interpretacji. W każdym razie myśl przewodnia pozostaje: nie tylko lampy firmowe olympusa FL 20, 36 i 50 wspomagają AF w lustrzankach 4/3. Opcję taką mają też niektóre lampy firm niezależnych (zazwyczaj te z dedykacją ;) ).
A propos metza. Używałem kiedyś 54MZ4 (bez i, ale z odpowiednią stopką - numeru nie pamiętam, ale jest to do odnalezienia - kostka była nową w styczniu 2006) z E1 i stwierdziłem, że wspomaganie AF w metzu chodzi gorzej od tego wbudowanego w E1. Powaga, wolałem używać np niededykowanego sunpaka 383 i korzystać ze wspomagania wbudowanego w E1. Czy widzisz jakieś różnice jeśli chodzi o wspomagacz AF porównanując FL-36, Metz 54MZ4i i wewnętrzny E1?
zalety tego rozwiązania sa takie, że możesz mieć 1 lampę i adaptery do różnych systemów i używać ją z różnymi aparatami.
Jest też coś w tym metzu 54 czego nie ma inna lampa, drugi palnik który błyska na wprost, maleńki, jesli ustawisz głowicę na błysk od sufitu rozjaśni Ci to cienie i daje swietne efekty :)
Magus - 13-01-07 10:14
Cytat:
Magus:Czy widzisz jakieś różnice jeśli chodzi o wspomagacz AF porównanując FL-36, Metz 54MZ4i i wewnętrzny E1?
W Metzu nie używałem nigdy wspomagania z Olkiem, z Nikosiem działa b.dobrze, wewnętrzny E-1 daje radę czasami tylko, FL-36 lepiej niż wbudowany, mam wrażenie, że fl-50 świeci dalej i mocniej, najszybciej z tą lampą mi ostrzy. Ale to takie luźne, zrobię w wolnej chwili może test
01 - 13-01-07 10:27
Cytat:
A co dokładnie ten adapter daje? Czy bez niego nawet w manualnym trybie lampa nie działa? Sorki za tak głupie pytania, ale naprawdę nie mam o tym zielonego pojęcia.
W metzu dapter daje ci dedykacje :mrgreen: , ale nie zawsze wszystkiego. Ta tabelka podana przez Magusa pochodzi z www.metz.de . Tam można sprawdzić co będzie chodzić w Twoim aparacie razem z odp. kombinacją lampy lub kostki z lampą Metza. Strona jest też w wersji angielskiej.
Jeśli np kupisz Metza 54MZ4i z kostką podstawową lub dowolną inną lampę z własną automatyką to będzie działać automatyka lampy tyle, że funkcje musisz ustawiać osobno na lampie i osobno na aparacie. Ustawiasz odp. przysłonę w lampie i w aparacie i pstrykasz. Nie trzeba nic przeliczać - chyba, że chcesz pełny manual - co jest możliwe w przypadku 54MZ4i. W 54 i uniwersalnej kostce nie będzie chodził dodatkowy alternatywny pomiar błysku TTL, nie będzie chodził FP, wspomaganie AF, i pewnie kilka innych wodotrysków.
01 - 13-01-07 10:38
Dzięki Magus za spostrzeżenia. Czekam na dokładniejsze testy bo być może w 54MZ4i zostało to poprawione dla oly. 54MZ4 bardzo dobrze mi się sprawowała ze śp canonem, choć trochę przepalała na wyższych iso i korygować trzeba było.
Magus - 13-01-07 10:48
Mam znajomego z ta lampą - może mi ją wypożyczy to bym porównał do FL-50 i Fl-36 - zobaczymy, ciężko będzie bo on nią pracuje 24/7 ale zobaczymy.
Mam nadzieję, że autor tematu kupi coś z czego będzie zadowolony.
suchar - 13-01-07 16:26
FL 36 uzywam zazwyczaj z 14-45 i w slabym swietle, albo w miejscu, gdzie go prawie w ogole nie ma, wspomaganie autofokusa dziala bardzo dobrze. Bardzo to pomaga. Kiedy kupilem te lampke, poszedlem w ciemny kat i z mysla "nie, tutaj to juz nie da rady, sa granice", postanowilem pstryknac oftke z AF i lampa. Zobaczylem czerowne swiatlo i... AF wyostrzyl :) Bylem kompletnie pozytywnie zaskoczony. Tak jak mowie, wedlug mnie FL36 w wiekszosci zastosowan sie sprawdza. Ja nie mialem jeszcze z nia zadnych problemow.
C+ - 13-01-07 18:35
Cytat:
Dzięki Magus za spostrzeżenia. Czekam na dokładniejsze testy bo być może w 54MZ4i zostało to poprawione dla oly. 54MZ4 bardzo dobrze mi się sprawowała ze śp canonem, choć trochę przepalała na wyższych iso i korygować trzeba było.
Ale 54MZ4i kosztuje prawie tyle co FL50 i jeszcze jakaś stopke trzeba kupić :roll:
kisi - 13-01-07 19:09
Cytat:
Jeśli np kupisz Metza 54MZ4i z kostką podstawową lub dowolną inną lampę z własną automatyką to będzie działać automatyka lampy tyle, że funkcje musisz ustawiać osobno na lampie i osobno na aparacie. Ustawiasz odp. przysłonę w lampie i w aparacie i pstrykasz. Nie trzeba nic przeliczać - chyba, że chcesz pełny manual - co jest możliwe w przypadku 54MZ4i. W 54 i uniwersalnej kostce nie będzie chodził dodatkowy alternatywny pomiar błysku TTL, nie będzie chodził FP, wspomaganie AF, i pewnie kilka innych wodotrysków.
TO jak to jest w koncu z Metz'em, teraz czytam ze nie dziala FP a gdzies ktos pisal ze dziala, TTL tez powinien dzialac... Czy ktos ma ta lampe lub naocznie moglby napisac co dziala na 100% a co nie ?
Zastanawiam sie nad lampa i myslalem o FL36, ale boje sie troszke tych "odpoczynkow" aby nie przegrzac lampy, stad tez rozmyslam o Metzu bowiem cenowo jest pomiedzy FL36 a FL50... ale nie chcialbym sie wpakowac w lampe ktora bedzie pozbawiona jakiejs funkcji ktora bedzie uzyteczna.
Czytalem ze zasieg lampy w trybie FP jest bardzo mały - jak mały ? Mniej wiecej czy ktos moze oszacowac?
KaarooL - 13-01-07 22:23 kisi:
zasięg w FP zależy od tego jak jasno jest. im jaśniej na dworze, tym krótsza migawka. im krótsza migawka tym mniejszy wpływ światła błyskowego na kadr - choćby nie wiadomo jaką mocą błyskać.
przeciętny zasięg w normalny jasny dzień to max. 6-7 metrów. więcej i tak nie trzeba. po błysku FP FL-36 ładuje się i ładuje. z FL-50 idzie to szybciej.
siwyjohn - 13-01-07 22:23
Cytat:
TO jak to jest w koncu z Metz'em, teraz czytam ze nie dziala FP a gdzies ktos pisal ze dziala, TTL tez powinien dzialac... Czy ktos ma ta lampe lub naocznie moglby napisac co dziala na 100% a co nie ?
FP TTL na pewno nie działa - inaczej chwaliłby się tym producent, który twierdzi, że z obecną stopką to nie funkcjonuje. Zwykły tryb TTL działa na pewno. Magus wkleił wyżej tabele z funkcjonalnością Metz'a publikowaną przez producenta, więc wszystko powinno być jasne. Możesz oczywiście użyć trybu FP w sposób manualny.
Cytat:
Zastanawiam sie nad lampa i myslalem o FL36, ale boje sie troszke tych "odpoczynkow" aby nie przegrzac lampy, stad tez rozmyslam o Metzu bowiem cenowo jest pomiedzy FL36 a FL50... ale nie chcialbym sie wpakowac w lampe ktora bedzie pozbawiona jakiejs funkcji ktora bedzie uzyteczna.
Nie ważna jaką lampę kupisz i tak ograniczenia co do przegrzewania lampy pozostaną. Po prostu palniki obecnie montowane obecnie w lampach większą część energi zamienieją na ciepło. Im większą mocą będzie jednak dysponowała lampa, tym rzadziej będzie musiała błyskać pełną mocą, więc prawdopodobieństwo przegrzania będzie odpowiednio mniejsze.
FL-50 a metz + kostka to kwota bardzo zbliżona. Każda z nich ma swoje wady i zalety - wybór należy do Ciebie.
Cytat:
Czytalem ze zasieg lampy w trybie FP jest bardzo mały - jak mały ? Mniej wiecej czy ktos moze oszacowac?
Dla FL-50 przy przesłonie roboczej f5,6, ISO 100 i najwęższym możliwym kącie błysku kontrolowany automatycznie (bez korekcji) obszar pracy wynosi w trybie TTL AUTO lub AUTO 0,8-8,9m, zaś w FP TTL AUTO 1,5-6,2m. Są to wartości wyświetlane przez lampę, a praktyka pokazuje, iż nie mijają się z realiami. Zasięg można zwiększyć używając trybu manualnego, większego otworu przesłony lub zwiększając wzmocnienie sygnału z matrycy (ISO).
01 - 13-01-07 22:31
O.. widzę, że się namieszało..
54MZ4(i) (jak jest nowa) zawsze sprzedają z adapterem - do odpowiedniego modelu w/g życzenia klienta albo w/g tego co mają akurat na półce. Mówisz, że chcesz do Olympusa E500 i dają z kostką do olympusa (powinno być z SCA 3202 M4). Jeśli dostaniesz M1-M3 to będą wcześniejsze mniej dopracowane wersje, podobno takie kostki metz wymienia za darmo na M4.
Ze stron www Metza wynika, że 54MZ4 nawet z kostką SCA 3202 M4 nie ma TTL dla olympusa (chociaż lampa miała w menu takie ustawienia i błyskała z E1 i z E300- wygląda więc, że chodziła w trybie auto i mierzyła światło za pomocą czujnika w lampie a nie przez obiektyw). 54MZ4 nie miał też FP
Odnośnie kostek jeszcze ....Może się trafić, że na półce będzie 54MZ4(i) z tzw gorącą stopką czyli z jednym bolcem (napisałem że to kostka uniwersalna)- wtedy też będzie chodzić, ale z wieloma ograniczeniami (brak autozoom, wspomagania AF, TTL, brak komunikacji z aparatem itd)
Główne zalety metza 54MZ4(i): - dodatkowy wbudowany palnik - wbudowana fotocela na 2 błysk w kostce SCA 3202 M4 - cena nie taka zaporowa jeśli chodzi o moc błysku w porównaniu z konkurencją - za ok 1300 brutto właśnie wypatrzyłem
Wady (subiektywna ocena): - słabe wspomaganie AF w połączeniu z E1+14-45 - mówię o modelu 54MZ4 bez "i".
No i są też inne Metze z dedykacją do Oly, z kostkami lub bez. można znaleźć w sieci. Jeśli jednak w metzach AF jest tak samo kulejący jak w przypadku E1+14-45+54MZ4 to uważam, że lepszym rozwiązaniem jest jedna z FL lub znacznie tańsza opcja - zwykła lampa z własną automatyką.
01 - 13-01-07 22:45
Cytat:
Możesz oczywiście użyć trybu FP w sposób manualny
Z tym, że jak nazwałeś "Ręczny FP" z dowolną lampą można stosować przy czasach nie krótszych niż 1/180. Za to w FL z tego co wydedukowałem można bez ograniczeń. Przydatne dla tych co lubią np. robić portrety z małą głębią ostrości przy mocnym świetle.
siwyjohn - 13-01-07 22:48
Cytat:
Za to w FL z tego co wydedukowałem można bez ograniczeń. Przydatne dla tych co lubią np. robić portrety z małą głębią ostrości przy mocnym świetle.
Tu nie trzeba nic dedukować - to pisze w instrukcji :)
01 - 13-01-07 22:53
wydedukowałem z instrukcji właśnie.. :mrgreen:
rodia - 13-01-07 23:03
Wracając do tematu to początkowo miałem zamiar kupić FL-36 - bo na to mnie stać, ale pomału skłaniam się na Metza. I teraz co w tej cenie dostane z Metza??
01 - 13-01-07 23:31
44 AF-4 O Tryby ekspozycji: Automatyka TTL, tryb ręczny. Jeden palnik. Głowica obracana tylko w pionie.
44 MZ-2 (v2) Tryby ekspozycji: Automatyka TTL, automatyka lampy, tryb ręczny. Jeden palnik, Kostka SCA, Głowica obracana tylko w pionie
suchar - 14-01-07 00:03
Glowica ruchoma tylko w pionie to kiepsko. W FL36 jest tez w poziomie, co sie przydaje, gdy np. chce zrobic zdjecie obracajac aparat do pionu i jednoczesnie blyskac w sufit. Majac glowice ruchoma tylko w pionie mozna swieci tylko albo na wprost, albo w bok.
siwyjohn - 14-01-07 11:56
Jak już kupować lampę zewnętrzną to według mnie nie warto oszczędzać na jej możliwościach. Najważniejsze dla mnie to:
- duża moc (GN50 to czasami i tak za mało, a GN36 nie wyrabia przy odbiciu od wyższych sufitów), - dobra współpraca z aparatem (TTL, FP TTL), - palnik obracany w dwóch osiach, - przyzwoity czas pracy na jednym zestwie akumulatorów, - możliwość podłączenia dodatkowego zasilania i przez to skrócenie czasu ładowania, - dobre wspomaganie AF.
Te wymagania dla olka spełnia tylko FL-50. Oczywiście to moje widzimisię i każdy ma inne priorytety. Metz 54 też jest bardzo ciekawą lampą, chociażby dla kogoś kto ma body z różnych systemów i nie jest mu potrzebny tryb FP TTL, niezbędny według mnie np. do doświetlania cieni w słońcu.
Magus - 14-01-07 12:15
Jeśli nie Metz 54 "i" bo zbyt wiele kasiorki kosztuje, to FL-36. Nie ma sensu ładować się w gorszą lampę, jeśli już kupowac lampę innego producenta to lepszą - Metz 54 "i" spełnia to kryterium.
rodia - 15-01-07 01:20
Tutaj temat można zamknąć. Wybrałem zakup FL-36. Wszystkim dziękuję, za rady i opinie. Pozdrawiam
Magus - 15-01-07 09:01
Jesteś nowy więc pozwolę sobie zauważyć, że jest taki przycisk "pmógł", który autor tematu widzi i może/powinien uzyć w momencie gdy inny user mu pomaga.
Będziesz zadowolony myślę, miłego fotografowania.
irek50 - 15-01-07 09:44
Wczoraj obejrzałem ślub w kościele sfotografowany z FL-50 przy ustawieniu TTL z E1... Wniosek jest taki, (co było do przewidzenia) że używany dotychczas przeze mnie młotek Metza 45 z dodatkowym dachem daje nieporównanie lepszy efekt ogólny... Przy Fl-50 zamocowanej na sankach nie można robić ujęć pionowych (boczny cień) a automatyka i tak wymaga wprowadzania ręcznych poprawek. Obecnie robię daszek do FL-50, który oprócz zasadniczego złagodzenia światła rozwiąże problem tego bocznego cienia przy kadrze pionowym. Jedyną prawdziwą przewagą lamp dedykowanych do Olympusa jest tryb FP ułatwiający znacznie doświetlanie cieni w plenerze (przy zwykłej lampie trzeba się nieco "nagłówkować"--pozdrawiam
Magus - 15-01-07 09:57
Młotki sa fajne, ale duuuzo miejsca zajmują. Zwykła lampa jest sprytniejsza :)
irek50 - 15-01-07 10:01
Magus: Ale zamocowanie na sankach jest "chore" koncepcyjnie... :)
Magus - 15-01-07 10:55
W sumie racja, najlepiej byłoby mieć taką lampę "lewitującą" około 1,5 metra nad aparatem, a najlepiej dwie na 10 i 14stej ;)
irek50 - 15-01-07 11:19
Na szczęście głowica w FL-50 ma wychylenia i obroty, które umożliwiają takie zamocowanie daszka, aby zmieniać jednym ruchem pozycje pion-poziom przy zachowaniu niezłego oświetlenia górno-bocznego. (bez używania dodatkowych "bracketów") :)
rodia - 16-01-07 07:21
To że zamiast czułości mnoży się przez 1 dla iso100, 1,4 dla iso200, 2 dla iso 400 itd . (razy kolejny pierwiastek z dwoch)
Magus - 16-01-07 09:06
Generalnie wzór dobrze znać, ale w praktyce jeszcze z niego nigdy nie korzystałem. TTL Auto działa na tyle dobrze, że kompensacja błyskó kółkiem w FL na + czy na - w większości sytuacji wystarcza.
Jeśli zdarza mi się focić portret z lampą na aparacie (baaaaaaaaardzo rzadko się to dzieje i na ogół jako dopalenie w terenie) wtedy w lamie ustawiam manual i dobieram sobie sam siłę błysku, ale nie wg wzoru a wg .... LCD i histogramu.
irek50 - 16-01-07 09:55
Magus: Jutro skończę ten dach do FL-50 i opiszę to proste lecz ważne ustrojstwo, które każde dziecko będzie w stanie wykonać (lecz wykonanie jest czasochłonne jeśli ma służyć długi czas) :)
Magus - 16-01-07 10:00
Świetnie, czekam więc z niecierpliwościa.
dadu - 16-01-07 14:42
Cytat:
Cytat:
dog_master - 16-01-07 19:02
Ależ ja o tym wiem :) Mój wzór to cytat z instrukcji Olka, gdzie jest wyraźnie rozróżniona CZULOSC i WARTOSC iso! :] To dwie rozne kwestie, dla mnie oczywiste...
dadu - 16-01-07 19:46
Cytat:
Ależ ja o tym wiem :) Mój wzór to cytat z instrukcji Olka, gdzie jest wyraźnie rozróżniona CZULOSC i WARTOSC iso! :] To dwie rozne kwestie, dla mnie oczywiste...
Nie możliwe aby Olek napisał coś takiego. Od którego Olka ta instrukcja? Odszukałem swoją instrukcję i jest mowa o współczynniku czułości ISO , które trzeba odczytać z tabelki. Moim zdaniem czułość i wartość wyrażone w ISO to tosamo.
dog_master - 17-01-07 18:47
E330, mogę wrzucić skana. Hm, ja się właśnie z olkowskiej instrukcji uczyłam [i z pewnego forum;]] glownie fotografii.... Hm, to error...
rodia - 24-01-07 21:05
FL-36 godzinę temu przyszła do mnie z Krakowa za 712,21 zł czyli przystępnie. Właśnie odpakowałem i będę testować. :) Pozdrowienia dla wszystkich i jeszcze raz dzięki wszystkim za porady.
rodia - 24-01-07 21:55
Mam pytanie odnośnie typu FP. Po co włączać specjalnie tryb FP? Czemu cały czas na nim nie jechać i po prostu nie ustawić sobie niskiego czasu jak trzeba i wysokiego jak trzeba?
Poza tym kiedy mam podłączoną FL-36 do mojego e500, to nie mogę w trybie auto i w trybie P zmienić szybkości migawki, cały czas jest 1/30, a to nie zawsze jest dobre, bo zdjęć w szybkim ruchu (np. taniec) nie mogę tak zrobić bo są rozmycia przez ten szybki ruch. W każdym razie nie ważne po co mi to potrzebne. Natomiast nie ma problemu z ustawieniem krótszego czasu synchronizacji z wbudowaną lampą. jednak jak tylko podepnę FL-36, od razu w trybie P i auto jest 1/30s.
luc4s - 24-01-07 21:58
To po co focisz w P? W manualu i po problemie, Przy FP lampa ma słabszą moc, przynajmniej tak mi się wydaje z obserwacji.
rodia - 24-01-07 22:06
Zazwyczaj foce w M albo S. Pytam bo chce wiedzieć. Po prostu rzuciło mi się to w oczy od razu.
suchar - 24-01-07 22:17
FP-slabsza moc blysku ale synchronizacja z bardzo krotkimi czasami otwarcia migawki Tryb AUTO-aparat robi wszystko za ciebie. Tryb P-automat sam dobiera czas i przyslone tak, by zdjecie bylo poprawnie naswietlone. Mozesz mu jedynie wprowadzac korekte ekspozycji, wtedy aprat np. wydluzy/skroci czas. Dopiero tryby S i M daja manualna kontrole nad czasem otwarcia migawki. Pzdr
rodia - 24-01-07 22:38
A w jakich trybach wy fotografujecie z dopinaną lampą np. na imprezach? jakie czasy, jakie przysłony itd?
suchar - 24-01-07 22:53
To zalezy, co chce osiagnac. Jestem sobie na przyjeciu i chce zrobic portrecik z mala GO. To wlaczam tryb A i ustawiam jak najmniejsza przeslone. Jesli natomiast zalezy mi na jak najkrotszym czasie, bo ktos sie rusza, to tryb S. Dosc czesto, jesli mam zrobic fotke kilku osobom siedzacym na kanapie w pokoju, to przelaczam na tryb P, podciagam ISO jesli trzeba i dopalam lampa. Wtedy mala/duza GO nic oprocz wiecej lub mniej swiatla nie zmienia, czas w <1/30s tez nie. Czesto jest tak, ze jest dosc ciemno, wiec robie w trybie A, ustawiam najmniejsza przeslone (w pomieszczeniu, blisko sciany nie robi to roznicy, jesli mowimy o f: 3,5 lub 5,6, jak w 14-45, a daje wiecej swiatla) i patrze jaki czas ustawia mi aparat. Wczesniej oczywiscie ustawiam moc lampy, na tyle, by nie przepalic, nie porobic ostrych cieni. Najczesciej blyskam w sufit z dyfuzorem. Jesli czas jaki aparat mi ustawia jest za dlugi, nie utrzymam go/zdjecie bedzie rozmyte, to podkrecam ISO. I tak az do uzyskania wlasciwego czasu. To chyba tyle, jesli chodzi o moje doswiadczenia. Mam nadzieje, ze te wskazowki Ci jakos pomoga. Pzdr i zycze milej pracy z FL 36 :)
kisi - 25-01-07 08:24
A uzywacie z lampa AUTO ISO ? Ponoc bardzo fajnie działa... ale to jest tylko ponoc... moze ktos sie wypowie. A moze z innej beczki kiedy Auto ISO wysiada i trzeba przejsc na manualne ustawienie. Pytam bo ciagle mam na mysli moja wife ktora to choc polyka tego bakcyla jakim jest fotografia ale jednak nie chcialbym jej zniechecic taaaaaaka ogromna wiedza a tez chcialbym aby cos pstrykała.
No a jesli faktycznie to Auto ISO działa dobrze to tez bym z niego korzystał (tak wiem ze tylko działa w zakresie 100 - 400 ale to powinno starczyc do domowego uzytku).
dog_master - 25-01-07 09:05
Ja nie widzę sensu używania auto iso ;) Kiedys uzywalam, ale imho latwiej recznie ustawic czulosc w tym zakresie. Gdyby to dzialalo do iloso 800 przynajmniej, to super, ale 100-400... Maaalo.
Ale oczywiscie taka funkcja istnieje i dziala :].
KaarooL - 25-01-07 10:03
tak właśnie jest - Auto ISO w obecnej postaci nie jest zbyt użyteczne w OLKACH. zabawa w pomieszczeniach zaczyna się dopiero od ISO400 a zwykle i ISO800 nie daje zapasu.
blady - 25-01-07 10:31
Gdzieś wyczytałem (instrukcja?), że przy wyższych ISO może nie zawsze działać prawidłowo pomiar Auto TTL, dlatego auto iso jest w zakresie do iso 400.
siwyjohn - 25-01-07 16:03
Cytat:
Mam pytanie odnośnie typu FP. Po co włączać specjalnie tryb FP? Czemu cały czas na nim nie jechać i po prostu nie ustawić sobie niskiego czasu jak trzeba i wysokiego jak trzeba?
Po prostu w trybie FP lampa ma sporo mniejszy zasięg - błyska serią zamiast pojedynczo i wyładowuje się momentalnie. FP hest trybem specjalnym do pracy z krótkimi czasami, np. do doświetlania cieni na twarzach w słoneczne dni lub gdy musisz a jakiegoś względu zastosować krótki czas.
siwyjohn - 25-01-07 16:15
Cytat:
A w jakich trybach wy fotografujecie z dopinaną lampą np. na imprezach? jakie czasy, jakie przysłony itd?
Zależy na jakich imprezach i jakie efekty chcesz uzyskać. Jesli jest ciemno (słabo oświetlone wnętrza) to od razu możesz wrzucić ISO 400 i walić lampą od sufitu. f 5,6 zazwyczaj starcza. Czas możliwie jak najdłuższy by tło nie było czarną plamą - wystarczy, że w trybie priorytetu apertury (A) aparat ustwi Ci automatycznie czas względem ogniskowej według wzoru t=1/2f, gdzie f to ogniskowa. Auto ISO jest przyzwoitym rozwiązaniem - jego zaletą przy używaniu E-1 jest fakt, iż dobiera wzmocnienie co 1/3EV, natomiat ręcznie można ustawić tylko co 1EV.
Do szybkiego focenia (gdy nie ma czasu na zabawy np. w pomiar punktowy i ustawianie czegokolwiek) - AutoISO, lampa w sufit (jak się nie da to chociaż stofen), f ~5,6 - 7, w aparacie tryb A i pomiar ESP, a na lampie TTL Auto. Jeśli trzeba krótszego czasu niż wynika z t=1/2f to ustawić w trybie M. Działa zazwyczaj bez pudła - kilka imprez (typu sylwester) tak przestrzelałem i jestem zadowolony. Nie po to jest ta cała automatyka, żeby z niej nie korzystać ;)
siwyjohn - 25-01-07 16:19
Cytat:
A uzywacie z lampa AUTO ISO? Ponoc bardzo fajnie działa... ale to jest tylko ponoc... moze ktos sie wypowie. A moze z innej beczki kiedy Auto ISO wysiada i trzeba przejsc na manualne ustawienie. Pytam bo ciagle mam na mysli moja wife ktora to choc polyka tego bakcyla jakim jest fotografia ale jednak nie chcialbym jej zniechecic taaaaaaka ogromna wiedza a tez chcialbym aby cos pstrykała.
AutoISO działa tylko z lampą i jest wtedy przyzwoitym rozwiązaniem. Zaletą przy używaniu go z E-1 jest fakt, iż dobiera wzmocnienie co 1/3EV, natomiat ręcznie można ustawić tylko co 1EV. Musisz sobie jednak zdawać sprawę, że nie zastąpi Ci świadomej kontroli wzmocnienia. Aprat nie jest jasnowidzem.
Podstawowa wiedza fotograficzna poparta przykładami i paroma ćwiczeniami jest naprawdę łatwo przyswajalna i kobiet nie zniechęca - testowane ;)
skow - 25-01-07 20:19
Cytat:
AutoISO działa tylko z lampą ...
Nie prawda. Przynajmniej z E-300 działa nie tylko z lampą.
siwyjohn - 25-01-07 20:32
Cytat:
Cytat:
dog_master - 25-01-07 21:41
W Trystatrzydziestce AutoISO działa bez lampy jak i z nią, ale tylko 100-400 :(
Dempsey - 25-01-07 22:12
To i tak postęp, bo w E-500 Auto ISO też tylko z lampą... :-(
rodia - 26-01-07 02:50
To mam już chyba ostatnie pytanie co do FL-36. Jakie aku do niej kupić najlepiej?
RadioErewan - 26-01-07 02:51
Cytat:
To mam już chyba ostatnie pytanie co do FL-36. Jakie aku do niej kupić najlepiej?
Jak dostaniesz oryginalne Sanyo, to będzie dobry strzał.
Pozdrawiam
skow - 26-01-07 08:29
Cytat:
To i tak postęp, bo w E-500 Auto ISO też tylko z lampą... :-(
Jesteś pewny? Bo to samo myślałem o E-300 że działa tylko z lampą aż przełączyłem się w lesie na tryb sportowy (potrzebowałem zdjęcia seryjne a nie chciało mnie się grzebać w menu). Zdziwiłem się jak na podglądzie zdjęcia wyskoczyło info o ISO=250.
siwyjohn - 26-01-07 09:36
Cytat:
Cytat:
Rafał Czarny - 26-01-07 09:36
Cytat:
Cytat:
skow - 26-01-07 09:53
Cytat:
Aaaa, czyli AutoISO działa w E-500 i E-300 bez lampy tylko w durnotrybach? Jeśli tak, to można powiedzieć, że bez lampy nie działa :twisted:
Tak na to patrząc to i AutoISO jest durnotrybem. :D ... i tylko dla amatorów
rodia - 26-01-07 10:23
Po prostu pare osób kupiło w jakichś dziwnym miejscach typu stragan, trafiło na podróby albo kupiły oryginalne i obniżyły wydajność przez niesformatowanie i teraz sieją zamęt, że podróby wszędzie. Ja kupowałem aku w różnych sklepach i w Polsce i w niemczech nigdy nie trafiłem na podróby.
Pytam o te akumulatory nawet nie ze względu na samą trwałość akumulatorów, ale też dlatego bo da się odczuć że z niektorych akumulatorów otrzymuje się wiekszy prąd - czyli lampa ładuje sie szybciej. A różnice są duże.
siwyjohn - 26-01-07 10:28
Cytat:
Cytat:
skow - 26-01-07 11:19
Cytat:
Nie zupełnie, AutoISO czasami się przydaje w przeciwieństwie do trybów portret, krajobraz, uciekający kot itp. Szkoda tylko, że nie ma definiowalnego m.in. zakresu ekwiwalentu ISO i minimalnego czasu otwarcia migawki.
Nie chcę wyjść na piewcę trybów bo normalnie ich też nie używam ale chyba zacznę stosować "biegacza" na "uciekające koty".
Powodem będzie nie to że nie wiem JAK i JAKIE parametry nastawić bo jestem głupi/leniwy ale dlatego, że mogę to zrobić błyskawicznie i wygodnie (zdj. seryjne, AutoISO) za pomocą kółka oraz dlatego, że inaczej się nie da (AutoISO).
Parę osób żaliło się, że brakuje im drugiego kółka. Tylko po co im on?
Rafał Czarny - 26-01-07 11:32
Cytat:
Powodem będzie nie to że nie wiem JAK i JAKIE parametry nastawić bo jestem głupi/leniwy ale dlatego, że mogę to zrobić błyskawicznie i wygodnie (zdj. seryjne, AutoISO) za pomocą kółka oraz dlatego, że inaczej się nie da (AutoISO).
Ja mam ustowiony aparat na zdjęcia seryjne cały czas. Jeśli chcę pojedynczą klatkę (najczęściej), to przyciskam i puszczam, jeśli chcę serię, to nie tracę czasu na przestawianie tylko trzymam palec na spuście. Robiąc streatphoterkę często używam zdjęć seryjnych.